Manažerem se nikdo z nás nerodí. Stáváme se jím v průběhu života a metody řízení zpravidla nevědomě kopírujeme od svých bývalých nadřízených. Pokud máme štěstí, stane se z nás přirozený a oblíbený lídr bez velké námahy. V ostatních případech nám nezbývá nic jiného než se vydat cestou usilovného sebezdokonalování, získávání bolestných zkušeností, nežádoucích přešlapů a prošlapávání cestiček.
Abych vám tuto namáhavou etapu co nejvíce usnadnil, rád se podělím o 46 pravidel, které se snažím v eVisions dodržovat:
- Není důležité, co říkáš, ale co děláš.
- Neřídíš jen projekty, řídíš hlavně lidi.
- Nezabředni do exekutivy, máš na starost strategii a management.
- Na strategické záležitosti si vyhraď minimálně jeden celý půlden (lépe však celý den) každý týden!
- Nastavuj cíle mimo komfortní zónu (sobě i kolegům).
- Motivuj!
- Stimuluj!
- Stmeluj tým – zábavou, společnými akcemi…
- Buď lídrem.
- Naslouchej!
- Na své lidi si udělej čas kdykoliv.
- Buď asertivní.
- Zvládej svoje emoce.
- Nebuď izolovaný od svých lidí. Neměj vlastní kancelář. Seď co nejblíže svým kolegům.
- Sdílej pozitivní emoce o firmě a podporuj to u ostatních.
- Slav úspěchy.
- Chval.
- Deleguj.
- Buď pokorný.
- Potlač svoje ego.
- Podporuj proaktivitu ostatních.
- Vyvaruj se mikromanagementu. Nezabývej se detaily. To je práce jiných.
- Přetížený manager je špatný manager.
- Říkej lidem, co je jejich práce a co se od nich očekává, tj. na základě čeho jsou hodnoceni a odměňováni.
- Když máš špatnou náladu, nechoď do práce.
- Definuj, tvoř a podporuj firemní kulturu. Komunikuj ji do týmu i navenek firmy.
- Kontroluj rentabilitu (ziskovost). Projektů, lidí, týmů.
- Cash is king.
- Růst potřebuje likviditu.
- Drž si finanční rezervy ve výši minimálně kvartálních agenturních nákladů.
- Dělej si finanční forcasty minimálně na 3 měsíce dopředu.
- Zkrať platební cyklus vydaných faktur.
- Problematické klienty uháněj a neboj se jich zbavit.
- Klient, který neplatí nebo platí nepravidelně, je horší než žádný klient.
- Měř NPS – Net Promoters – procento zákazníků, kteří by tvou firmu doporučili.
- Po fázi startu-pu přichází fáze scale-upu. Připrav na ní firmu procesně, metodicky, lidsky i finančně.
- Buduj síť kontaktů dříve, než ji budeš potřebovat.
- Opakuj si, kam chceš sebe a firmu dostat a kde se na té cestě nacházíš teď.
- Dělat svou práci na 100 % nestačí.
- Chtěj po každém z týmu, aby dal firmě něco ze sebe (tj. Co přinese eVisions?). Nemůže se dlouhodobě vézt ten, kdo netlačil.
- HR je nejdůležitější oddělení firmy.
- Při náborech dělej uchazečům testy silných a slabých stránek (Test Strengths Finder).
- Dodržuj diverzitu týmu. Různé úhly pohledu jsou důležité.
- Nedělej v HR kompromisy.
- Najímej jen lepší lidi, než jsi sám.
- Měj na paměti, že:
- A level people hire A level people.
- B level people hire C level people.
- C level people hire idiots.