eVisions: Novinky z onlajnu #2
05. 06. 2015 Autor Petr Vojtěchovský27. května opět zasedli k Periscopu vaši průvodci po světe onlajnu Petr a Luděk, aby vám představili zásadní novinky uplynulých dvou týdnů. Vysílaní rozdělili do čtyř tématických bloků, které pracovně nazvali Seznam, Rusko, Google, vyhledávače.
Ihned na úvod mimo hlavní program Luděk oznámil, že Periscop spustil 26. května aplikaci pro Android a Petr se tetelil při pomyšlení na tisíce nových followerů, kteří Novinkám z onlajnu díky této apce přibydou. Tento krok se tedy Periscopu povedl a rozhodně tím dal na frak konkurenčnímu Meerkatu. Pokud tedy Android vlastníte, konec výmluvám, že nemůžete kluky sledovat online! 🙂
A teď již k avizovaným tematickým blokům.
Seznam
Seznam začal experimentovat s asistentem Adamem. Tuto službu, která probíhá formou live chatu, plánuje testovat 14 dnů na tisícovce náhodně vybraných uživatelů. Luďkovi se tato služba zamlouvá – okamžitě si představil, že se Adama zeptá na doporučení restaurace a bavil se myšlenkou, že operátoři budou pro vyhledávání používat Google, protože mu přijde, že na Seznamu se toho moc najít nedá.
Petr v souvislosti se Seznamem vzpomněl zajímavý článek, který vyšel na blogu Lukáše Pítry a který vyzpovídal Dušana Janovského ohledně všeho, co patří k fulltextovému vyhledávání na Seznamu. Dozvíte se v něm třeba, jak Seznam pracuje s meta descriptiony, mikroformáty nebo Javou. Pokud jste rozhovor ještě nečetli, napravte to, máte totiž unikátní možnost nahlédnout Seznamu pod pokličku.
Kluci zároveň také oznámili teprve hodinou starou zprávu, že spatřila světlo světa nová verze Seznam map, která využívá podklady z OpenStreetMap a Seznam je plánuje doplnit o svá data. Podle Luďka jsou tak nyní seznamácké mapy na mnohem lepší úrovní než GoogleMaps.
Pamatujete si ještě, jak se Luděk s Petrem posledně bavili o úpravě vyhledávacího algoritmu Seznamu Jalapeňo a spekulovali o tom, jak asi zamíchá s pozicemi ve vyhledávání? S ulehčením dnes konstatovali, že se vůbec nic nestalo. Změna pravděpodobně postihla pouze PR a MFM/MFA weby, na které cílila. Může to být také tím, že eVisions mezi svými klienty žádné weby obsahující webspam nemá, a tuto domněnku vzápětí potvrdil v chatu i Pavel Ungr.
Yandex
Protože u nás platí Petr za znalce ruského onlinového prostředí, zeptal se ho Luděk, co si myslí o sankcích, které hodlá Rusko uvalit na Google a sociální sítě. Vysvětlení pro ty, kteří ruská internetová tažení do vod svobodného internetu neznají – Rusko si usmyslelo, že chce znát kompletní údaje o uživatelích sociálních sítí a pokud mu to tato data sítě neodtajní, chystá se je zakázat. Ruští uživatelé by tak přišli o Google, Facebook, Twitter nebo Instagram a další služby. Je tato hrozba reálná? Na příkladu Turecka, kde podobné restrikce už existují, se ukazuje, že ano. Petr proto všem, kteří nechtějí čekat na to, jak se Rusko zrovna vyspí, doporučuje používat pro ruský trh Yandex a jeho metriky.
Také vás překvapilo, že Google přejmenoval minulý týden svůj nástroj Google Webmaster Tools na Search Console? Podle Luďka chce rebrandem přilákat nové uživatele, kteří by se mohli zaleknout původního názvu nástroje a myslet si, že je určen pouze pro webmastery.
A když už byla řeč o Googlu, zeptal se Luděk Petra na jeho názor na konferenci Performance & Branding Summit 2015 určenou pro Google Partners. Google tento rok pojal konferenci ve stylu „back to basics“ a věnoval ji především PPC specialistům. Opakovaly se základy a šlo o to, naučit se s nimi správně pracovat. Jednotliví spíkři řešili například, jak nastavit biding nebo jak na videokampaně. Jirka Král se pak rozpovídal o fenoménu youtuberů, mezi které sám patří. Více o této povedené akci se dovíte v samostatném článku, který připravujeme.
Google vůbec hýbal v uplynulém týdnu internetem. Řeč je o Google Shopping Ads na YouTube, které zaznamenaly velký ohlas. Představují totiž novou možnost, jak prodávat přes videa na YouTube. Do videa vložíte informační box s nabídkou produktu, který je ve videu, propojíte YouTube s Google Shopping a pomocí remarketingu už pak cílíte na uživatele, kteří vás zajímají. Podle Google by tato novinka měla napomoct konverznímu poměru, protože potenciálním zákazníkům nabídnete proklik z YouTubu přímo do vašeho e-shopu. Luďkovi ukazovali před měsícem na Marketing Tuesday lidé ze Streamu něco podobného a Luděk sám považuje tento nový prodejní kanál za velmi zajímavý. Petr souhlasí, protože YouTube roste a dalo se očekávat, kdy se z toho Google začne snažit profitovat. Teď už zbývá jenom vyřešit, jak reklamu dostat k lidem nenásilně.
Vyhledávače
Poslední zpráva se týkala Bingu, který začne odměňovat mobile friendly weby. Ač se na první pohled může zdát, že kopíruje Google, ve skutečnosti tomu tak není – Google má prostě hodně peněž a udává trendy. A zbytku světa nezbývá, než je následovat. Petrovi vlastně Bing ani nikdy nepřišel jako vyhledávač, zdá se mu, že si na této platformě Microsoft testuje svoje funkce, práci s uživateli a způsob vyhledávání. Luďkovi krok Microsoftu dává smysl, protože Bing je vyhledávač na Windows Mobile telefonech a nikdo netouží při vyhledávání dostat neoptimalizované výsledky. Kromě toho chystá Microsoft pro svoji inteligentní osobní asistentku Cortanu aplikaci pro Android a iOS, která Bing také využívá, a tím se mu otvírá cesta k množství nových uživatelů.
Další díl Novinek z onlajnu odvysílají kluci opět za dva týdny. Takže si vytáhněte diáře a rovnou si naplánujte na 10. 6. 2016 v 13:00 volno!
Komentáře