Působí na naše základní emoce (strach, očekávání, překvapení, důvěra…), city (láska, přátelství, …), tělesné pocity (žízeň, chuť, hlad, bolest, pudy…), zvědavost, smysl pro humor, nostalgii a další smysly našeho vnímání. Není proto s podivem, že drtivou většinu reklamních kampaní buď nezaregistrujeme nebo je zcela ignorujeme. Občas se nám ale některý počin kreativců z marketingových agentrur vryje do paměti na dlouhou dobu a slouží nám jako etalon se kterým poměřujeme všechny ostatní. Dnes bych vám rád připomněl pár kampaní, které jsou blízké mému srdci a naturelu. Nic víc, nic míň. Předmětem tohoto článku není hodnocení účinnosti, srozumitelnosti reklamního sdělení, cílení, prostředků, zásahu, kvality zpracování apod. To nechávám na jiných. Mezi moje sdrcovky patří zejména:
1. Printová reklama
Absolut
Za jednu z nejgeniálnějších kampaní všech dob považuji printovou kampaň Vodky Absolut. Ta kontinuálně probíhá už od roku 1979 a vyznačuje se jednoduchostí a přímočarostí. Siluetu láhve tohoto nápoje jsme za tu dobu mohli vidět ve více než 1 500 myslitelných i nemyslitelných podobách. Pár příkladů za všechny:
Samostatnou kapitolou je umění propojení vodky s géniem loci konkrétního města či místa. Mezi vyvolené se dostala i Praha, ačkoliv se nejedná o nejlepší kreativu z této série.
Kompletní sbírku vizuálů Vodky Absolut si můžete prohlédnout na:
- http://absolutad.com/absolut_gallery/singles/
- https://www.pinterest.com/fatimasiddiqi/absolute-campaign/
- https://www.instagram.com/absolutvodka/
4SR
Jakožto chlapa, motorkáře a trochu i šovinistu mě vždy potěší printy od českého výrobce motocyklového oblečení 4SR. Někdo by je mohl označit za genderově nekorektní až sexistické, ale vzhledem k cílovce je to přesná trefa do černého. Co na tom, že jsou na zralé na nominaci na Sexistické prasátečko.
2. Guerilla marketing
Příkladů dobře provedených guerillových kampaní je po celém světě celá řada. Kromě propagace produktů a služeb se tento typ reklamy hojně využívá pro morální a globální témata jakými jsou např. boj s chudobou rozvojového světa, ekologie, záchrana ohrožených druhů, ochrana zdraví, bezpečnost, nebo upozorňování na společensky nebezpečné fenomeny (zneužívání dětí apod.). Inzerenti s dostatečně silnými nervy i žaludkem se ho nebojí použít i pro přímý konkurenční boj. Velmi často jsou tak v reálném světě k vidění následující perly (FedEx vs DHL, FedEx vs UPS, Audi vs BMW):
Osobně mám stejně ale nejradši guerillové kampaně od Mini. Jsou vtipné, nápadité, hravé a MINImalistické:
Pokud Vás guerillový marketing zaujal, doporučuji sledovat např. http://blog.guerrillacomm.com/ nebo si prohlédnout výběr 80 starších povedených kampaníhttp://blogof.francescomugnai.com/2009/11/the-80-best-guerrilla-marketing-ideas-ive-ever-seen/.
3. Outdoorová reklama
Ze všech billboardových reklam, které jsem za poslední roky viděl mě v českých luzích a hájích bezkonkurenčně nejvíce nadchla kampaň pojišťovny Kooperativa. Svěží, originální, vtipné slogany nás na mostech a sloupech lyžařských vleků provázejí už 2 roky. Proto jen pár ukázek na připomenutí. Obsáhlejší výčet naleznete na FB účtu Kooperativy.
Další nezapomenutelné příklady outdoorové, printové či guerillové reklamy naleznete např. na https://twitter.com/Brilliant_Ads.
4. Reklamní (video) spoty
Kromě stálic české scény T-Mobile, Kofola (svého času i Oskar) nemůžu zapomenout na:
A které jsou ty vaše oblíbené?
Další zajímavé zdroje:
- https://unruly.co/news/article/2015/11/19/most-shared-ads-of-2015/
- http://www.reklamozrouti.cz/
- http://www.mediaguru.cz/clanky/specialy/vyvoj-reklamy-specialy/
- http://www.tyinternety.cz/tag/viraly-tydne/
- http://www.m-journal.cz/cs/stitek/48/kreativni-reklama
- https://twitter.com/brilliant_ads?lang=cs
- http://www.tyinternety.cz/rubrika/nejlepsi-kampane/
- http://www.bulvy.cz/2015/10/15/perfektni-kreativni-kampane/