Čína je zemí neomezených možností a má více obyvatel než všechny státy Evropy dohromady. Tamější internetové prostředí nenabízí jen skvělou možnost nakoupit levně (ne)kvalitní produkty od mobilních telefonů, přes hodinky, oděvy až po nejnovější technologické hračky, ale také neuvěřitelně pestrou paletu sociálních sítí a dalších zajímavých stránek, o kterých byste rozhodně měli vědět. Pojďme se podívat, jak funguje internet v nejlidnatější zemi světa a jaké weby jsou v ní nejpopulárnější.
Pozor na cenzuru internetu
Při svých aktivitách na čínském trhu nesmíte zapomenout na určitá omezení v dostupnosti západních webů. Čínské úřady blokují zpravodajské weby, sociální sítě a další služby. Běžný uživatel v Číne musí zapomenout například na používání následujících webů:
- Google, Gmail a další související weby
- Youtube
- Vimeo
- SoundCloud
- The New York Times
- Bloomberg
Nejznámější e-shopy
Aliexpress
Tento obrovský e-shop patří do portfolia Alibaba Group a najdete v něm vše, na co si jen pomyslíte – oblečení, elektroniku, nábytek, hračky, pomůcky pro kutily a další věci. Věděli jste, že podle statistiky mBank nakupovali v roce 2015 Češi na internetu nejvíc právě v tomto čínském e-shopu?
Tinydeal
Obchod se zaměřuje převážně na elektroniku. Vybrat si můžete i z dalších kategorií, ale vyplatí se kupovat spíše levné drobnosti. Většinu zboží posílají zdarma.
Chinavasion
E-shop prodává výhradně elektroniku. V jeho nabídce najdete telefony, tablety, kamery, rozličné příslušenství nebo gadgety. V tomto obchodě se ovšem netěšte na nízké ceny – snaží se totiž prodávat jen kvalitní produkty. Ani dopravu zdarma nenabízí.
Sammy Deal
Obchod prodává módu. Pořídíte tu celý outfit včetně doplňků, šperků, hodinek a dalších věcí.
Nejpopulárnější sociální sítě/mikroblogy
(Sina) Weibo
Název čínské mikroblogovací platformy „Weibo“ znamená přímo „mikroblog“ a média občas používají tento výraz univerzálně navzdory tomu, že v Číně existuje vícero služeb s tímto přívlastkem (Tencent Weibo, Sohu Weibo atd.). Měsíčně tuto platformu využije až 176 milionů uživatelů.
RenRen
Čínskou sociální síť RenRen si oblíbili převážně studenti. V září 2014 ji aktivně používalo 44 milionů uživatelů.
Qzone (Tencent)
Některé části této rychle rostoucí služby jsou placené, ale i tak patří k oblíbeným platformám. V roce 2014 měla 645 milionů aktivních uživatelů.
Vyhledávače
Baidu
Bezkonkurenčně nejoblíbenější čínský vyhledávač má více než 80% podíl vyhledávání na trhu.
Instant messengery
- WeChat (Tencent) (500 milionů MAU*)
- QQim (Tencent) (576 milionů MAU*)
- Momo (Alibaba Group) (69 milionů MAU*)
*MAU = monthly active users
Analytika
Největší technologické firmy
Alibaba Group
Do portfolia skupiny patří např. B2B platforma alibaba.com, B2C platforma aliexpress, Taobao.com (alternativa k eBay), vlastní platební systém AliPay a mnoho dalších.
Tencent
Do portfolia této skupiny patří např. Instant messenger QQ, C2C platforma PaiPai, online hry, různé mobilní aplikace, sociální síť Qzone a další.
Baidu
Alternativa Googlu – portfolio zahrnuje mapy, cloud storage, encyklopedii, vyhledávač atd.
Zaujala vás některá z výše zmíněných služeb? Nebo už jste někdy z Číny nakupovali, případně rozvíjeli jiné aktivity? Podělte se s námi v diskuzi o vaše zkušenosti a tipy!