Report z E-shop Summitu 2016
03. 04. 2016 Autor Miroslav BudišZúčastnili jsme se nadupané konference eShop Summit v Českých Budějovicích a zde vám přinášíme report toho nejzajímavějšího. Tato premiérová konference představila ve dvou dnech celkem 30 řečníků a 15 přednášek. Takže co všechno se probíralo?
Jan Mayer – Koukněte konkurentům do karet
Jako první v páteční štafetě vyběhl Honza Mayer, aby nám ukázal, jak monitorovat konkurenci. K analýze toho, co lidé chtějí nakupovat a jak často, doporučil nástroje Google Trends a Google Correlate. Ke sledování konkurence doporučil SimilarWeb nebo Jumpshot (ten je prý přesnější). Ke sledování inbound metrik doporučil Marketing Miner nebo Serpo. A pokud byste chtěli komplexní data, mnoho jich naleznete na Heuréce (služba Heuréka DATA) nebo vám je poskytne Honzův produkt TrendLucid.
Twitter: @h_onza; Honzova prezentace zde
Adam Zbiejczuk – Sociální sítě pro e-shopy aneb FB skutečně prodává
Adam nám připravil živou prezentaci s praktickými ukázkami a špetkou humoru. Upozornil, že Facebook je v našich končinách stále špatně chápán. Už to není jen prostor pro mladé a nejde jen o počty fanoušků nebo lajky. Připomněl přednášku Larryho Kima z letošního Marketing Festivalu a trend přesunu uživatelů na mobilní zařízení, kde vedou sociální sítě. A co tedy na sociálních sítích frčí? Stále jsou to „kočičky“, dále klasika „pls share/retweet“ nebo takové to „když cola tak like, když pepsi tak share“. Ale to, co nám pomůže v prodeji, je především skvělý obsah a pak také rychlá a schopná zákaznická podpora.
Na fotce Adam Zbiejczuk; twitter: @zbiejczuk; Adamova prezentace zde
Simona Kijonková a Kateřina Brandýská – Překročit hranice může být snazší, než si většina e-shopů myslí
Dámy Simona a Kateřina ze společnosti Zásilkovna.cz zmapovaly obchodní potenciál v sousedních zemích a jak do nich expandovat. Těm, kteří chtějí se svým e-shopem například do Maďarska nebo do jiných zemí, doporučujeme zhlédnout přiloženou prezentaci.
Twitter: @SimonaKijonkova; Zásilkovna.cz prezentace zde
Jakub Kašparů – Životní cyklus PPC kampaně a její automatizace
Kuba před obědem představil PPC nálož plnou tipů, doporučení a nástrojů. Apeloval na lepší poznání zákazníka, tedy jak často nakupuje, jaká je průměrná doba mezi objednávkami, za kolik průměrně objedná a jaký máme z tohoto zákazníka zisk, a to nejen kvůli remarketingu. Jakub dále doporučil, abychom kampaně neomezovali rozpočtem ale CPC, abychom segmentovali, A/B testovali a vytvářeli i nekomerční kampaně. Jsou totiž levné a mají velmi dobrou návratnost.
Na fotce Jakub Kašparů; twitter: @JKasparu; Kubova prezentace zde
Milan Tříska – Facebook pro e-shopy, aneb jak na Facebooku k tržbám i bez lajků
I Milan Tříska chtěl ukázat, že díky Facebooku lze prodávat, a ve své prezentaci shrnul lov potenciálních zákazníků – kupců do následujících bodů:
- Nasaďte na stránky Facebook pixel a sbírejte si návštěvníky stránek.
- Návštěvníky si následně segmentujte a vytvořte si správná publika.
- Připravte si vhodnou vstupní stránku včetně „call to action“.
- Spusťte FB inzerát a označkujte si kampaň.
- Vše měřte a výsledky v GA nehledejte jen v návštěvnosti z FB, ale také v přímých návštěvách a brandových výrazech ve vyhledávání.
Twitter: @mtriska; Milanova prezentace zde
Jan Junek – Případová studie o tlakoměrech Hartmann
Z bloku případových studií nás zaujal Honza Junek a jeho tlakoměry Hartmann. I přesto, že měl Honza jen pár minut, dokázal poutavě popsat, jak na vysoce konkurenční trh dostat produkt, který je drahý, nikdo jej nezná a který má vlastně jedinou funkci – měřit tlak. Tajemství bylo opět ukryto v See Think Do Care.
Twitter: @jan_junek; Honzova prezentace zde
Jan Ambrož – Legislativní úskalí e-shopů v roce 2016
Právník Jan Ambrož nám, marketérům a e-shopařům v sále, představil aktuální legislativní úskalí. Připomněl podmínku udělení souhlasu ke sběru cookies, což stále neplní mnoho e-shopů a vystavuje se tak riziku pokuty. Dále upozornil na již platnou novelu umožňující řešit spotřebitelské spory mimosoudní cestou. O této možnosti musíte informovat své zákazníky ve VOP, a pokud jste to ještě neudělali, máte na to čas do 1. května (novela ovšem platí již od 1. února 2016).
Twitter: @AmbrozBily
Jan Tichý – Pět reportů, které by e-shopaři měli řešit a neřeší
Před koncem prvního dne nastoupil ještě Honza Tichý a opět představil vysokou školu analytiky. Ukázal nám úvodní dashboard z Google Analytics s HITS metrikami, který volně přeložil jako „How Idiots Track Success“ a naznačil nám, že tady cesta nekončí. Měli bychom jít dál a řešit následující:
- Srovnávat tržby vs. marže při rozpadu na kategorie a produkty.
- Mapovat průběh získání zákazníka od prvního oslovení po dokončený nákup. Vlastně by stačilo jen ROI, jenže pokud je návratnost investic nízká, tak z dalších dat (jako jsou imprese, CTR, CPC, návštěvy, konverze, PNO, atd.) se můžeme dozvědět důvody.
- Pracovat s kohortami, tedy „skupinovou analýzou“ (Cohort Analysis) v Google Analytics.
- Sledovat opakované objednávky a vypočítat CLV (customer lifetime value – očekávanou tržbu zákazníka do budoucna).
- Segmentovat si zákazníky dle RFM analýzy.
Na fotce Jan Tichý; twitter: @jantichy; Honzova prezenace zde
Michal Krutiš – Cestičky a pastičky marketingové strategie
Michal Krutiš se v sobotu ujal ranní (probouzecí) prezentace a představil nám, jak na marketingovou strategii skrze „See, Think, Do, Care“ od Avinashe Kaushika. Michal přirovnal získávání zákazníků k cestě na E-shop Summit a jednotlivé ulice k marketingovým kanálům. Na jedné ulici (například display reklama) tedy možná zákazníka zaujmeme, ale co když půjde na summit (váš web) jinou cestou (SEO, PPC, email, apod.)? Michal apeloval na vytváření person pro lepší pochopení zákazníka a větší zaměření na fáze „See“, „Think“ i „Care“, ne jen na „Do“.
Twitter: @krutis; Michalova prezentace zde
Jan Ambrož – Content marketing speciálně pro e-shopy
Jan Ambrož představil konkrétní příklady a tipy pro zlepšení obsahu, který zákazníky zaujme v různých fázích nákupního cyklu – od článku, facebookového příspěvku až po newsletter nebo třeba produktový popisek. Honza znova zopakoval, že je třeba poznat své zákazníky a nabídnout jim řešení jejich problémů. Doporučil inventuru obsahu, který máme a jak jej využít. Měli bychom zjistit, kde jsou body dotyku s našimi zákazníky a na ty se zaměřit. Mimo jiné bychom se měli zaměřit na transakční e-maily, které jsou nejvíce opomíjené, a přitom mají vysoký open rate.
Na fotce Jan Ambrož; twitter: @JanAmbroz
Adam Fendrych – Blízká setkání s uživateli
Adam Fendrych nám ukázal, jak na testování webu a že to vlastně není nic složitého, takže v kostce:
- Testování webu by mělo být jako čištění zubů – tj. naprostá samozřejmost.
- Smyslem testování je odhalení chyb v použitelnosti webu (nikoli nalezení jejich řešení).
- K testování webu stačí i 5-8 lidí. Více jak 12 lidí už nemusí být ani potřeba, zjištěné nedostatky se budou opakovat.
- Správně pokládané otázky jsou základ (nepokládejte uzavřené nebo náhodné otázky, neptejte se spekulativně, ptejte se „proč“). Mimo odpovědí na otázky zaznamenávejte i emoce.
- Když máte hypotézu, neváhejte a proveďte A/B testování. A když máte řešení, neváhejte jej hned implementovat.
Dobrý design vznikne jedině tak, že dobře poznáme potřeby uživatelů hned na začátku. Stačí si s nimi chvíli povídat o jejich problémech, ne o svém webu.
Twitter: @adlo; Adamova prezentace zde
Filip Podstavec – Linkbuilding pro e-shopy v roce 2020
Přednášky Filipa Podstavce jsou legendární a tato opět posadila celý sál na zadek. Filip „přijel z budoucnosti“ aby nám představil, jak vypadá linkbuilding v roce 2020. Připravil k tomu super show i zajímavé predikce.
Filip například předpovídá, že se rapidně zvýší nákupy z mobilů díky one click paymentu, který již nyní připravuje Amazon nebo Google. Začne se mnohem více používat hlasové vyhledávání, které změní dosavadní psané vyhledávací dotazy. Jedním z hlavních hodnotících faktorů Google se stane RankBrain. Vyhledávače budou mnohem lépe vyhodnocovat linkbuidingový multichannel včetně ko-citací. A linkbuiding bude stále jedním z hlavních hodnotících signálů v SEO, Google totiž nenalezne nic lepšího.
Na fotce Filip Podstavec; twitter: @filippodstavec; Filipovy podklady k prezentaci
Michal Špaček – Bezpečnostní útoky na vaše e-shopy a na vaše uživatele
Michal Špaček, programátor a profík na bezpečnost webů, si na přednášku přinesl notebook, aby v praxi ukázal, jak křehká je bezpečnost webů. Z praktické přednášky jsme si odnesli ponaučení pro e-shopy: neberte bezpečnost svého webu na lehkou váhu, přejděte na zabezpečený protokol HTTPS a najměte si na to profesionála.
Twitter: @spazef0rze
Jakub Čižmář – Nepodceňujte automatizovanou komunikaci
Kuba Čižmář vystoupil se svými tipy k automatizaci e-mail marketingu a publikum opět pilně naslouchalo. Kubových doporučení bylo nespočet, ty co nás zaujaly, uvádíme zde:
- Stanovte si svůj „tón komunikace“, formu, jakou budete komunikovat směrem k zákazníkům.
- Jako první implementujte automatizované připomenutí opuštěného košíku, je to nejvýdělečnější e-mail.
- Dále se podívejte na transakční e-maily (opět). Chodí tolika zákazníkům a přitom je naposledy viděl programátor při tvorbě e-shopu.
- Segmentujte: zákazníci/nezákazníci; dle pohlaví, věku, lokality, problémů, zájmů, atd.
- Svůj e-mail navrhněte tak, aby měl vypovídající hodnotu i bez zobrazení vložených obrázků.
- Zapojte PPC reklamu. Pokud vám e-mail komunikace funguje, přiživte ji přes PPC. Necílíte na produkt, ale cílíte na vámi předávané informace, je to levnější a funguje to.
Twitter: @jakubcizmar
Jirka Chomát – Prezentace produktů v e-shopu
Gentleman Jirka Chomát představil ve své obrázkové prezentaci komplexní pohled na představení produktu prostřednictvím textu, grafiky, fotografií a vůbec celé značky. Jirka apeloval na lepší poznání zákazníka a nutnost se odlišit. Přemýšlejte, proč si vaši zákazníci kupují váš produkt. Například lednici si nekupují, protože chladí, ale protože se tam vejde basa piv.
Twitter: @JirkaCh
Pavel Ungr – Hra na schovávanou s vyhledávači – indexace stránek
Pavel Ungr, poslední přednášející E-shop summitu, představil problematiku indexace stránek a to, jak se dostat do indexu vyhledávače, nebo se naopak skrýt.
Chcete-li se dostat do indexu, měli byste poskytnout vyhledávačům své URL (v Google Search Console skrze formuláře vyhledávačů „přidat stránku“). Samozřejmě musíte vyhledávačům dát důvody k indexaci, ideálně tak, že na vás budou odkazovat jiné zdroje (odkazujte na sebe i ze sociálních sítí nebo affiliate programů), ale i vaše interní odkazy. A neklaďte vyhledávačům překážky v indexaci vašich stránek. Pavel také doporučuje nikdy neposílat do indexu vše.
Na fotce Pavel Ungr; twitter: @PavelUngr; Pavlova prezentace zde
Děkujeme
Premiéra E-shop Summitu 2016 v Českých Budějovicích se velice povedla. Čert vem nestabilní wifi a neustálý spěch mezi přednáškami. Děkujeme pořadatelům i řečníkům, bylo to super a těšíme se na další číslo :-).
Jaké jsou vaše dojmy?
Komentáře