10 filmů, které by měl vidět každý marketér
27. 05. 2016 Autor Jakub ZahurskýZapatráli jsme ve vodách kinematografie a vylovili pro vás 10 tipů na filmy, které by neměly žádnému markeťákovi uniknout. Podívejte se, které to jsou!
Filmy nejsou jen zdrojem zábavy, ale mohou nám přinést i trochu toho vzdělání a v případě potřeby i motivaci. Také pro marketéry existují taková díla, u kterých se mohou jak pobavit, vzpomenout si na svou vlastní praxi, ztotožnit se s problémy, které hrdinové prožívají, tak i namotivovat a objevit nový pohled na věc. Podívejme se na ty nejzajímavější kousky, kterým by podle nás měl dát šanci každý, kdo se zajímá o marketing nebo reklamu.
1. Děkujeme, že kouříte
Za chytlavým názvem se skrývá již profláknutý kousek, který přináší i cenné poznatky pro marketéry. Jako hlavní hrdina vystupuje lobbista pro tabákovou společnost. Ta pochopitelně chce, aby kouřilo co nejvíce lidí, což pochopitelně není snadné zařídit. Snímek poukazuje na schopnosti hlavního hrdiny, jak udělat kouření cool aktivitou. Při své práci zajde až tak daleko, že vyrazí na „Den otců“ do základní školy, kam chodí jeho syn, a jeho spolužáky a třídní učitelku přesvědčuje, že kouření vůbec není tak špatné.
Samozřejmě nechceme učit děti kouřit, ale tento film názorně ukazuje, jak jsou lidé pod nátlakem vybroušeného marketingu zranitelní. Člověk chce být přesvědčen, chce věřit tomu, co ostatní říkají. Na trh se tak může dostat prakticky cokoliv.
2. Jonesovi
Film Jonesovi se odehrává na předměstí amerického města plném zbohatlíků. Jednoho dne se sem nastěhuje nová ukázková rodinka: otec, matka, dcera a syn. Jeví se jako perfektní americká rodina. Mají drahá auta, drahé oblečení a k tomu všemu jsou šťastní – alespoň na první pohled. Velmi brzy však zjistíte, že nic není jak vypadá. Členové rodiny jsou ve skutečnosti herci, kteří se na předměstí dostali prostřednictvím marketingové firmy. A proč? Jednoduše proto, aby podpořili prodej luxusních výrobků. Jejich úkolem je ovlivnit své movité sousedy, aby zatoužili po stejném luxusu.
Film nám krásně ukazuje, jak pracuje mysl lidí, když je pod neustálým vlivem svého nejbližšího okolí. Právě tito lidé nás ve skutečnosti nejčastěji nutí nakupovat věci, ne my samotní.
3. Šéf
Skvělý film, který ukazuje hodnotu marketingu na sociálních sítích. Nenechte se odradit názvem, který svádí k představě gastronomického vzdělávacího programu. Hlavním hrdinou filmu je muž, který přichází o práci kuchaře v restauraci a za pomoci svého syna, zběhlejšího v moderních technologiích, rozjíždí svou vlastní kariéru řidiče nákladního automobilu s potravinami. Syn ho zasvěcuje např. do tajemství Twitteru a vyzkouší si i geografické cílení na publikum, za kterým aktuálně vyjíždí.
4. Vrtěti psem
Tento snímek je politickou satirou, ve které se hollywoodský producent (Dustin Hoffman) snaží odvést pozornost veřejnosti od sexuální aféry prezidenta v době prezidentských voleb. Vytvoří proto fiktivní válečný konflikt, který natočí ve filmových ateliérech. Film nám opět ukazuje, jak snadno dokážeme uvěřit vykonstruované lži, kterou nám šikovně naservírují média. Zajímavostí je, že zanedlouho po uvedení snímku se provalil skandál prezidenta Billa Clintona s Monikou Lewinskou a této události zdatně konkurovaly skutečné záběry z bombardování v Iráku.
5. Konkurenti
Hlavní děj filmu Konkurenti se odehrává v realitní kanceláři, jejíž majitel uspořádá soutěž, ve které postaví proti sobě členy obchodního týmu. Jejich úkolem je prodat bezcenné pozemky během jednoho dne. Vítěz získá luxusní výhru, poražený padáka. Z filmu si odnesete mnohá poučení. Např.
- všechno je to o kontaktech
- všechny kontakty nejsou rovnocenné
- upřímnost je v době sociálních sítí největší zbraní
Velmi silně obsazenému snímku vévodí Al Pacino, Kevina Spacey, Alec Baldwin a Jack Lemmon.
6. 99 franků
Reklamní satira 99 franků ukazuje krutou realitu života v reklamním průmyslu. Hlavní postavou je Octave, který pracuje jako kreativec v prestižní reklamní agentuře v Paříži. Má téměř všechno na co si vzpomene. Jednoho dne na něj ale při prezentaci klientovi dolehne tíha okamžiku a jeho poslání mu přestane dávat smysl. Dává padáka a vydá se úplně jinou cestou. Film vás zavede do temných zákoutí reklamního byznysu.
7. Art & Copy
Dokument Art & Copy je oslavnou písní reklamy. Ve filmu vystupují skutečné legendy reklamního průmyslu. Vypráví o tom, jak přicházeli na zásadní myšlenky, jejichž výsledkem jsou nezapomenutelná sdělení značek jako Nike, Volkswagen nebo Apple. Dokument zachycuje vývoj reklamy od roku 1960 do současnosti.
8. Kandidát
Slovenský film Kandidát na jednu stranu paroduje marketingovou branži. Na stranu druhou opět ukazuje, jak lze divokou manipulací doslova stvořit vítěze voleb, který by za “normálních okolností” neměl nejmenší šanci. Majitel reklamní agentury přijímá velkou zakázku, v rámci níž má udělat z nevýrazného podnikatele prezidenta.
9. Roztržitý
Tento snímek uvádíme pro pobavení a povznesení se nad každodenní činností v reklamě či marketingu. Pierre Richard se představuje, jak jinak než v roli šílence, který nastupuje do reklamní agentury. Pro nikoho asi nebude překvapením, že právě tato jeho povaha mu v reklamě začne přinášet velké úspěchy. Jde o satiru na konzumní společnost, ve které se vyrojí mnoho skvostných reklamních spotů.
10. Český sen
Česká klasika Český sen je dokumentární film, který jeho tvůrci označují za první českou reality show. Celý děj se točí okolo přípravy reklamní kampaně na otevření nového hypermarketu, který ve skutečnosti neexistoval. Kampaň zaštiťovala reklamní agentura Mark/BBDO. Výsledkem kampaně byl dav tří tisíc natěšených lidí, kteří nashromáždění na parkovišti v Letňanech čekali na otevření supermarketu. Po jejich zjištění, že se jednalo pouze o studenskou filmovou akci, se dav rozdělil na dvě poloviny. První půlka celý nápad odsoudila a zkritizovala. Druhá ho ocenila a uvědomila si svou ovlivnitelnost.
Vytvořit a doporučit univerzální seznam filmů je těžké, protože hodnocení umění je velmi subjektivní věc. Budeme rádi, když se s námi podělíte o vaše oblíbené snímky, které se na náš seznam nedostaly.
Komentáře