Na letos již čtvrtém ročníku SEO restartu pořádaném agenturou Medio jsme si mohli poslechnout například Marka Prokopa, Pavla Ungra nebo Honzu Tichého a další. A takovou SEO třešničkou za celým dnem byla přednáška a následná diskuse s kluky ze Seznam.cz.
Roman Dušek – Vyhledávání na Seznam.cz
Roman Dušek, vedoucí (fulltextového) vyhledávání, shrnul novinky, plány a výzvy Seznam.cz.
Na úvod pár čísel o Seznamu:
- Denně proběhne na Seznamu 15-16 mil. hledání.
- Ve špičce to pak znamená i 600 dotazů/s.
- V indexu má Seznam cca 1,6 miliardy dokumentů.
A jak Seznam.cz vidí vývoj vyhledávání?
Uživatelé hledají v první řadě informace, na základě kterých se rozhodují. Teprvé poté následuje akce. Proto se pomalu, ale jistě klasické snippety ze SERPu Seznamu vytrácí, resp. jsou nahrazovány důležitými informacemi (mapa, adresa, video,…). Stejně jako na Googlu (viz jeho knowledge grafy), se tak bude fulltext z výsledku vyhledávání vytrácet i na Seznamu.
S čím se nyní Seznam.cz pere?
Největší výzva Seznamu spočívá v pochopení významu dotazu, např. „koupím nový iphone na alze“. Dalšími velkými tématy k řešení jsou rozpoznání domény v dotazu (tablet alza, vltavín wiki…), pochopení geolokace v dotazu (restaurace Praha 5, Zámek Hradec nad Moravicí u Opavy) nebo rozpoznání jazyku dotazu (Student agency, The Beatles).
A zajímavosti:
Seznam začíná fungovat jako univerzální vyhledavač video obsahu (z různých zdrojů – iDnes, ČT24, TA3…) a spustil aplikaci „Svět hledání“ (viz https://search.seznam.cz/svet-hledani/), na kterém je ukázka naprosto všech dotazů, které byly Seznamem zpracovány během 15 minut provozu.
Fulltextový tým Seznamu – Zeptejte se Seznamu!
Diskuse s Romanem Duškem a Štěpánem Škrobem ze Seznamu byla zajímavá, plodná a na obvyklé poměry (vyhledavačů) i otevřená. Tady je přepis nejzajímavějších otázek, odpovědí a toho, co jsme si z nich vyvodili:
1. Dočkáme se letos Seznam Webmaster Tools?
Ano, částečně. První beta verze se plánuje spustit letos. Nemějme ale velká očekávání. Webmaster Tools prozatím určitě nebudou mít rozsah Google Search Console. V první etapě chce Seznam díky SWT nastartovat komunikaci s webmastery, „SEOisty“ a majiteli webů. Takže Seznam jde za svou novoroční výzvou. Děkujeme a těšíme se.
2. Existuje negativní SEO na Seznamu? Jinými slovy – lze poškodit cizí web zpětnými odkazy, které na ně linkují?
Neexistuje. Základní premisa Seznamu je, že web není zodpovědný za to, kdo na něj odkazuje.
3. Lze se na Seznamu nějak distancovat od zpětných odkazů, které směřují na můj web?
Aktuálně nelze. Tato možnost pravděpodobně bude součástí Seznam Webmaster Tools. Nevíme ale kdy.
4. Jakou váhu pro SEO má rychlost načítání webu?
Rychlost načítání stránky/webu je pouze vstupní parametr do rozhodovacího stromu (do relevance). Do těchto stromů však nikdo nevidí (ani Seznam), tudíž není přesně možné stanovit, jak moc zásadní tento faktor pro SEO je. Rychlost načítání stránek má nicméně vliv na to, jak rychle je celý web Seznamem indexován a jak rychle se projevují změny. Pomalý web je z pohledu Seznamu takový, který se stahuje cca 3 vteřiny (doba načítání stránky).
5. Je HTTPS signálem pro SEO? Jaký je jeho přínos?
Ano, nově. Přínos to má a pravděpodobně pozitivní. Dokonce i borci ze Seznamu si to myslí 🙂
6. Je přechod na HTTPS rizikový?
Drtivá většina webů by měla přejít bez problémů. U rozsáhlých webů to však pochopitelně trvá déle. Musí se přenést a přepočítat signály, což může způsobit krátkodobé obtíže (poklesy).
7. Bere Seznam odchozí odkazy ze stránky jako hodnotící faktor?
Ano. Odchozí odkazy mohou být brány jako pozitivní signál. Je dobré odkazovat na tematicky relevantní weby (pozn. takže odkazujeme: Seznam.cz 🙂
8. Jak ideálně řešit stránkování na e-shopech když rel prev a rel next Seznam nebere?
Co je dobré pro uživatele, je dobré pro Seznam. Je dobré se zamyslet nad tím, jak by vypadal dotaz, který by byl relevantní pro to, aby přivedl uživatele na 15tou stránku výpisu praček (e-shop). Jiná otázka je to u diskuzí, kde má stránkování jinou funkci a odpovědi na dalších stránkách jsou stejně relevantní jako ty na první.
Rel=“canonical“ berou vyhledavače pouze jako doporučení. Pokud Seznam i Google uznají za vhodné stránku zaindexovat, udělají to.
9. Jak Seznam bot nakládá s duplicitními URL?
Upřednostňuje unikátní stránky před duplicitními :-).
Duplicitní obsah se kontroluje na Seznamu na několika úrovních:
- Crawler
- Indexace
- Výpis fulltextu
10. Jak moc Seznamu vadí redirect chain?
V zásadě nevadí. Pokud je dlouhý (na 5 hopů), může trvat déle, než se vše přepíše správně. Což může způsobit dočasné obtíže. Ranky se při redirectu přenáší v plné síle. Pro strojové učení a rozhodovací stromy Seznamu platí pravidlo, že co aktuálně na nějakém případě/testu funguje, může se rychle změnit při přeučení se robota.
11. Má Zboží.cz v plánu při párování produktů zohledňovat parametry, aby bylo párování přesnější a více automatické (např. u oblečení barvy, velikost, apod.)?
Ano! Seznam si uvědomuje důležitost propojení fulltextu a Zboží.cz a chce obě služby zlepšovat.
12. Zohledňuje Seznam signály ze sociálních sítí?
Dle vyjádření zástupců Seznamu „pár“ sociálních signálů ve fulltextu zohledňují, ale moc přesvědčivě to neznělo. Každopádně by sami rádi zapojili více sociálních signálů.
V tuto chvíli je však pro Seznam největší výzvou pochopení významu dotazu (název filmu, jméno celebrity…).
13. Jak se vyvíjí celkový počet hledání na Seznamu (pro srovnání podílu s Googlem na trhu)?
Odpověď de facto nezodpovězena, pouze jsme se dozvěděli, že se snížil počet navigačních dotazů a část dotazů se přelévá z desktopu na mobilní zařízení.
14. Je pravdivá domněnka, že počet hledání na Seznamu průběžně klesá? Jaký na to má vliv rostoucí počet vyhledávání na mobilech, kde kraluje Google?
Google má platformu, kterou Seznam bohužel nemá. Otázka ohledně hledanosti nezodpovězena :-(.
Aktuálně Seznam nerozumí volným dotazům typu „koupím nový iphone na alze“, ale velice rád by. Je to otázka dalšího vývoje a dle počtu zmínek o tomto tématu během diskuze pravděpodobně i priorita.
15. Plánujete zahrnovat aktuální geopolohu uživatele do výběru a řazení výsledků?
V některých typech hledání se to již děje (např. na dotaz „restaurace“ dostanete jiné výsledky v Praze a Brně). Letos to však na zapojení geo do fulltextu nevypadá. Opět to hodně souvisí s pochopením významu dotazu.
16. Jak moc dnes pracujete s mobilními signály a mobilními výsledky? Plánujete?
Neplánujeme. Seznam nebude mít separované indexy pro desktop a mobil.
17. Inspirujete se při tvorbě vyhledávače Seznam vyhledávačem Google?
Ano, inspirujeme. Ale také třeba i Yandexem. Jde však o volnou inspiraci a ne kopírování.
18. Dokáže Seznam hodnotit takové faktory jako přívětivost webu, UX apod?
Aktuálně ne. Rád by, ale…
19. Plánujete zavést personalizované vyhledávání?
Plánujeme, letos to ale asi nebude. Víme, že Yandexu se po nasazení personalizace zvýšila proklikovost (CTR) první pozice o cca 30 – 40 %. Proto to má pro nás prioritu.
A další zajímavé postřehy z diskuse ze Seznamem:
- Seznam nekontroluje sitemap.xml, pokud na něj není nikde odkazováno (např. v robots.txt)
- Ve 2. polovině roku 2016 bude Seznam experimentovat s pravou polovinou výsledkové stránky vyhledávání. PPC tam pravděpodobně asi zůstanou.
- Pokud se ve snippetech v SERPu Seznamu objevují kusy zdrojového kódu namísto obsahu, tak to není záměr, ale chyba. Aktuálně by se tento jev už neměl vyskytovat příliš často.
- Nadpisy snippetů v SERPu bere Seznam z titulků stránek a upravuje tak, aby vypadaly hezky (typografické úpravy).
- Skoky ve vyhledávání Seznamu mohou být způsobeny útoky hackerů. Pro zachování rychlé odezvy Seznam nevrací výsledky vyhledávání ze všech (přetížených) serverů, ale pouze z nějakého vzorku (z jakéhosi mělkého indexu). Tato optimalizace rychlosti vyhledávání má pak za následek nestabilní výsledky vyhledávání.