Infografika: Euro 2016 – Fotbalové reprezentace na sociálních sítích
23. 06. 2016 Autor Jaroslav VidimFotbalové Euro je po olympiádě a mistrovství světa 3. nejsledovanější sportovní událostí na této planetě. Zajímalo nás, jak by asi dopadlo, pokud by o vítězích a poražených rozhodovali fanoušci na sociálních sítích. Výsledky jsou hodně zajímavé.
Podobně jako v předchozích případech jsme se zaměřili na oblíbenost týmů na Facebooku, Instagramu a Twitetru. Tentokrát jsme naší pozornost věnovali reprezentačním týmům států účastnících se závěrečného turnaje Euro 2016 ve Francii. Nejdůležitějšími kritérii pro nás byly počty fanoušků a followerů. Počet aktivních uživatelů, dosah, počet interací nebo příspěvků ani žádné další zajímavé ukazatele nebyly předmětem našeho zkoumání. Stav k 15.6.2016 znázorňuje následující infografika.
Asi nikoho nepřekvapí, že se na předních místech všech sociálních sítí nachází týmy Anglie, Německa, Francie, Španělska a Itálie. Tedy států s početnou populací, silnou fotbalovou tradicí, vysokou mírou penetrace internetu, počítačovou (mobilní) gramotností a silnou ekonomikou.
Za nimi jsou však na jednotlivých sociálních sítích poměrně zajímavá překvapení. Málokdo by pravděpodobně čekal, že se za velkou pětkou budou pohybovat týmy Belgie, Portugalsko nebo Turecko? U Belgie je to pravděpodobně způsobeno velkým očekáváním od současné „zlaté“ reprezentační generace, u Portugalska hraje jistě nezanedbatelný vliv popularity Christiana Ronalda a Turecko to „válcuje“ hrubou silou, resp. počtem. 80 milionů Turků v Malé Asii a mnoho dalších milionů rozesetých po celé Evropě je zkrátka síla, která bohatě kompenzuje některé méně rozvinuté oblasti tohoto státu.
Velmi dobrou podporou fanouškovské základny se dále mohou těšit národní týmy Chorvatska, Walesu a Irska. Česká reprezentace se většinou pohybuje na rozhraní první 16ky, tedy pomyslného postupu do osmifinále. Slováci by bohužel nepostoupili a po základní skupině balili kufry na cestu domů.
Hodnocení popularity reprezentací přes absolutní hodnoty není moc objektivní. Zvýhodňuje velké národy, příp. i státy se silnou koloniální minulostí. Proto jsme vzali v úvahu počet obyvatel (zdroj Wikipedie) a porovnali je s počtem fanoušků na jednotlivých sociálních sítích.
V případě Facebooku vyšli z tohoto srovnání nejlépe fanoušci Portugalska (téměř 16 %), Anglie, Belgie, Chorvatska, Islandu a Walesu. Nejhůře pak Ruska, Ukrajiny, Turecka a Rumunska. Na Twitteru vládnou Anglie Belgie, Wales, Severní Irsko a Španělsko. V rámci objektivity je nutné zmínit, že se nám sociální profily některých reprezentací nepodařilo nalézt, což může výsledky pochopitelně lehce zkreslit.
Celkové pořadí zemí
Pokud bychom vzali průměrné pořadí ze všech tří žebříčků, je možné z něj odvodit celkové pořadí podle oblíbenosti reprezentací na sociálních sítích:
Pořadí | Klub | Průměrné pořadí |
1. | Anglie | 1,33 |
2. | Německo | 1,67 |
3. | Francie | 3,00 |
4. | Španělsko | 4,33 |
5. | Itálie | 5,00 |
6. | Belgie | 6,33 |
7. | Portugalsko | 7,33 |
8. | Turecko | 7,67 |
9. – 10. | Chorvatsko | 10,67 |
9. – 10. | Wales | 10,67 |
11. – 12. | Irsko | 12,67 |
11. – 12. | Polsko | 12,67 |
13. | Rakousko | 13,33 |
14. | Švýcarsko | 15,00 |
15. | Česko | 15,33 |
16. | Švédsko | 16,00 |
17. | Maďarsko | 18,00 |
18. | Albánie | 18,67 |
19. – 21. | Rumunsko | 19,00 |
19. – 21. | Rusko | 19,00 |
19. – 21. | Severní Irsko | 19,00 |
22. | Ukrajina | 20,00 |
23. – 24. | Slovensko | 20,67 |
23. – 24. | Island | 20,67 |
Porovnání podle počtu obyvatel
Stát | Počet obyvatel | Podíl FB fans / počet obyvatel | Podíl Instagram fans / počet obyvatel | Podíl Twitter fans / počet obyvatel |
Portugalsko | 10 708 692 | 15,87% | 1,33% | 1,73% |
Anglie | 53 012 456 | 12,31% | 1,75% | 4,72% |
Belgie | 11 151 495 | 12,24% | 1,98% | 4,22% |
Chorvatsko | 4 290 612 | 10,48% | 1,89% | 1,98% |
Island | 377 185 | 8,50% | 1,86% | 1,55% |
Wales | 3 074 067 | 7,68% | 2,15% | 3,59% |
Itálie | 59 433 744 | 7,49% | 0,79% | 0,79% |
Francie | 65 436 552 | 7,45% | 1,32% | 2,90% |
Španělsko | 46 700 000 | 7,10% | 1,42% | 3,21% |
Německo | 81 292 428 | 7,08% | 1,23% | 2,71% |
Albánie | 2 821 997 | 5,08% | 0,00% | 0,57% |
Sev. Irsko | 1 590 000 | 4,31% | 0,00% | 3,33% |
Irsko | 4 588 252 | 4,15% | 0,50% | 2,64% |
Rakousko | 8 579 747 | 2,70% | 0,44% | 0,25% |
Švédsko | 9 555 893 | 2,35% | 0,40% | 0,00% |
Švýcarsko | 8 039 000 | 1,83% | 0,17% | 1,11% |
Polsko | 38 483 957 | 1,64% | 0,00% | 0,42% |
Česko | 10 553 843 | 1,60% | 0,26% | 0,14% |
Maďarsko | 9 908 798 | 0,97% | 0,11% | 0,06% |
Slovensko | 5 421 352 | 0,87% | 0,13% | 0,07% |
Rumunsko | 19 599 506 | 0,82% | 0,04% | 0,03% |
Turecko | 79 463 663 | 0,43% | 0,32% | 0,32% |
Ukrajina | 42 977 367 | 0,22% | 0,02% | 0,01% |
Rusko | 146 100 000 | 0,01% | 0,00% | 0,06% |
Kdo bude mistrem Evropy pro rok 2016?
Pokud by v tuto chvíli pánové z UEFA rozhodli, že o zisku stříbrného poháru rozhodnou fanoušci na sociálních sítích, největší šanci na úspěch by měly celky Anglie, Německa, Francie, Španělska a Itálie. Takže vlastně velmi podobně jako v reálném světě na zeleném pažitu. Třeba se ale dočkáme překvapení jako v roce 2004, 1992 a skoro 1996. Bohužel už ale ne od českého výběru. Tak snad třeba příště…
Komentáře