Tzv. analýza konkurence vám odhalí:
- vaše soupeře
- silné a slabé stránky vašeho webu
- v čem konkurence vyniká
- jak komunikuje
- které kanály komunikace a propagace využívá
- a mnoho dalšího
Víte, kdo je váš skutečný konkurent?
Před tím, než vůbec začnete sledovat konkurenci, si upřesněte, kdo skutečně je váš konkurent v online prostředí. Konkurence v online prostředí totiž může být úplně jiná než konkurence v offline světě. Může se také měnit v závislosti na tom, na jaká klíčová slova cílíte a kdo se na ně spolu s vámi zobrazuje, ať už se jedná o placenou formu propagace či o přirozené výsledky vyhledávání.
Prvním (a snazším) způsobem, jak najít svou konkurenci, je zadat klíčové slovo (tedy název produktu či služby) do vyhledávače. Ten, kdo se vám objeví (ať už v přirozených výsledcích vyhledávání na první straně, nebo v placeném zobrazení), je vaše potenciální konkurence.
Druhým způsobem je využití některých nástrojů (např. SERPO nebo Alexa), které vám po zadání klíčových slov (případně vašich webových stránek) zobrazí seznam potenciálních konkurentů. Od věci není použít také Google Maps a udělat si menší analýzu katalogů firem.
Navštivte web konkurence
Asi nejjednodušší cestou, jak zjistit, co je u konkurenta nového, je navštívit přímo jeho webové stránky a jednou za čas si udělat analýzu toho, jaké produkty a služby nabízí a za kolik. Pozornost věnujte tomu, zda konkurence nabízí dárkové poukazy, slevové kupóny, různé druhy dopravy, dárky k nákupu, slevy k nákupu, klientský servis atd. Podívejte se také na jejich obsahovou část webu. Jak tvoří obsah? Publikují články? Jak často? Jak vypadají popisky produktů v případě e-commerce?
Staňte se zákazníkem své konkurence
Zkuste vyplnit objednávku na produkt či službu u své konkurence a zjistěte, jak řeší nákupní proces. Projděte si celý nákupní košík od vložení produktu či služby do košíku po jednotlivých krocích až k samotnému potvrzení objednávky. Nabízí konkurence v košíku něco, co vy nemáte? Je průchod košíkem snadný?
Pokud je to jen trochu možné, zkuste produkt či službu opravdu zakoupit a přesvědčte se, za jak dlouho zásilka dorazila, jak byla zabalena a co všechno zabalený produkt obsahoval.
Přihlaste se k odebírání newsletteru
Dost opomíjený, avšak velmi jednoduchý a účinný způsob, jak sledovat konkurenci. Není nic jednoduššího než se přihlásit k odběru novinek a už jen sledovat jeho e-mailovou komunikaci se zákazníky. Kromě informací o nových službách, produktech či akcích konkurenta se v případě povedených newsletterů můžete inspirovat i jejich strukturou nebo grafikou. Doporučujeme se však přihlásit k odebírání newsletteru pod e-mailem, který neobsahuje název vaší společnosti. Některé firmy sledující svou konkurenci totiž mohou mít ve filtru k neodeslání právě vaši firemní e-mailovou adresu. Mohlo by se pak stát, že vám žádné newslettery chodit nebudou.
Ještě jste nikdy neposlali svým zákazníkům newsletter? Tak s tím začněte a klidně se u své konkurence inspirujte.
Staňte se fanouškem na sociálních sítích
Staňte se fanouškem své konkurence na sociálních sítích, dejte jí „like“ a „follow“ a přidejte si ji do oblíbených, aby vám neunikly žádné její zprávy. Nezůstávejte však pouze u stránek/profilů své konkurence. Pokud znáte ve svém oboru podnikání významné osoby a víte, že jsou aktivní na sociálních sítích a sdílejí relevantní zprávy z oboru, sledujte i je.
Monitorujte zmínky o své konkurenci na internetu
Mezi oblíbené nástroje pro sledování brandů patří například online nástroje TalkWalker či Mention. Pomocí těchto nástrojů dokážete velmi lehce sledovat zmínky o své konkurenci, ale také vám dobře poslouží při sledování vybraných klíčových frází. Stačí do nich zadat brand konkurence či klíčové slovo, které chcete sledovat, a ony začnou pracovat za vás.
U obou nástrojů si můžete nastavit „alerty“ na vybraná klíčová slova, které vám poté chodí s výsledky zmínek přímo do e-mailové schránky. Jak často si necháte zasílat tyto zmínky, je jen na vás.
Nahlédněte do online dat své konkurence:
Sledujte PPC kampaně své konkurence
Nahlédněte pod pokličku PPC kampaní své konkurence a zjistěte, v čem můžete být lepší. Při monitorování PPC kampaní vašich konkurentů vám přijde vhod nástroj SERPO. Pomocí něj například vypátráte, na jaké klíčové fráze cílí vaše konkurence v kampaních a vy ne. Kromě toho můžete také zjistit, jaké obchodní taktiky vaše konkurence v inzerátech využívá, a nechat se jimi inspirovat.
Jak je na tom vaše konkurence z pohledu SEO?
Ověřte si, jak jste na tom v přirozených výsledcích vyhledávání ve vyhledávačích Google a Seznam oproti soupeřům. To vám prozradí šikovné nástroje, jakými jsou například Rank Tracker, Collabim nebo opět SERPO. V nástroji SERPO doporučujeme využít šikovnou funkci „Souboj domén“, která vám porovná hned několik konkurenčních webů najednou, a najde tak potenciál ke zlepšení vašeho webu. Tyto nástroje zkontrolují, jak si na tom stojí váš web na konkrétní klíčové fráze, a zároveň vám poradí při vytváření nového obsahu na vašich stránkách. Třeba tím, že najdete nové klíčové fráze, které na webu vůbec nemáte.
Odhalte, kde se odkazuje na web konkurence
Vědět, kde všude a jak se prezentuje konkurence na internetu, je důležité. Vezměte si na tuto práci k ruce například nástroje Ahrefs či Majestic. Tyto nástroje přesně odhalí, jaké weby odkazují na web konkurence, a ukáží vám přímý odkaz na stránku, kde se odkazy nachází. Snadno si tak uděláte přehled o tom, na jaké druhy webů cílí vaše konkurence, koho oslovuje a jakým způsobem. Z těchto dat si pak sestavíte vlastní odkazový profil a vybrané weby sami oslovíte ohledně spolupráce.
Udělejte si přehled o návštěvnosti
Změřit přesně, kolik návštěvníků chodí na web vaší konkurence a další hodnoty návštěvnosti bez možnosti nahlédnout do dat Google Analytics, by byl splněný sen (někdy možná noční můra) snad každého, kdo pracuje s daty a reportuje výsledky svým nadřízeným a klientům. Bohužel to stále není možné. Můžete si ale udělat přibližnou představu návštěvnosti konkurenčních stránek například pomocí nástrojů SimilarWeb či Alexa. Kromě návštěvnosti konkurence dokáží nástroje porovnat jednotlivé konkurenty mezi sebou, a tím vám poskytnou představu o trendech na trhu a ukážou, kdo je v čele.
Další možností, jak sledovat klíčová slova svých konkurentů, je nástroj Keyword Planner v Google AdWords a Návrh klíčových slov od Skliku. Pomocí těchto nástrojů získáte přehled o konkurenčnosti jednotlivých klíčových frází a o jejich hledanosti. Oba nástroje jsou navíc zdarma, jen si musíte založit účet.
Způsobů, jak sledovat konkurenci, je mnoho a jedna „analýza“ či návštěva webu konkurenta vám k celkovému přehledu opravdu nestačí. Obzvlášť v nejistém a neustále se měnícím online světě si musíte svou pozici hlídat. Sledování konkurence by tak pro vás mělo být kontinuální činností, která by vám měla pomoci se dostat o další krok dál ve vašem podnikání.