Žebříček digitálních výkonnostních agentur působících na území Ruské federace pravidelně sestavuje autoritativní agentura TAGLINE společně s portálem SOSTAV.RU. Do letošního hlasování byly zahrnuty společnosti, které poskytují služby výkonnostního marketingu jako svou hlavní nebo vedlejší činnost. Jmenovitě šlo o služby související s vyhledáváním ve vyhledávačích, s optimalizací pro vyhledávače, PPC či kontextovou reklamou, tedy aktivity orientované na měřitelné výsledky.
Konečné pořadí bylo sestaveno na základě nezávislého hodnocení prováděného v období od února do října 2016 a zúčastnilo se ho více než 150 full-service agentur, SEO agentur, PPC agentur a ostatních firem z oblasti digitálního marketingu s působností a kanceláří na území Ruské federace. Žebříček sice volně navazuje na výsledky z roku 2015, nicméně díky restrukturalizaci soutěžních kategorií jsou letošní výsledky od těch předchozích značně odlišné.
Důvěryhodnost?
V minulosti docházelo k mnoha pokusům o ovlivnění výsledků, a proto se organizátoři rozhodli nezveřejňovat kritéria, jejich důležitost, ani metodiku vyhodnocování kvalitativních ukazatelů, na základě nichž je žebříček sestaven. Dostupné jsou pouze základní obecné informace. Z našeho (západního) úhlu pohledu je za těchto podmínek důvěryhodnost takto sestaveného žebříčku značně diskutabilní. Podle informací, které máme, ho však Rusové za seriózní považují a berou jej velmi vážně i prestižně.
Vítězové a poražení?
Srovnávat něco tak nehmatatelného jako je kvalita, je vždy velmi ošemetné. Lidé ale mají rádi žebříčky a stupně vítězů, což je asi důvod, proč obdobné ankety vznikají. Účast v hlasování může být pro agentury ale dvousečnou zbraní. Z umístění na předních příčkách se dá bezpochyby vytěžit výborné PR. Klient neznalý širších souvislostí si vždy raději vybere partnera z TOP5, TOP10 ve městě, regionu nebo dokonce celém státě. V Rusku totiž více než kde jinde platí „winner takes it all“. Agenturám umístěným na horších pozicích to ale může pověst spíše poškodit. Zpravidla málokdo z potenciálních klientů totiž zkoumá, v čem přesně spočívá rozdíl mezi agenturou na 5. a 95. místě.
Žebříček nejlepších výkonnostních online agentur v Rusku:
Následující tabulka obsahuje přehled 20 nejlépe hodnocených výkonnostních agentur. Zbylých 80 naleznete přímo na webu agentury Tagline – http://tagline.ru/performance-context-seo-agencies-rating/2016/
Žebříček nejlepších českých online agentur?
Z výše naznačených důvodů jsem rád, že podobné žebříčky v Čechách prozatím nevznikají. Podobné soutěže se totiž zvrhnou v honbu za body a egem. Často se pak zapomíná na to hlavní. Na vlastní práci a klienta.
V našem středoevropském jezírku by dle mého názoru úplně stačilo, pokud by nějaká nezávislá a důvěryhodná autorita odlišila agentury seriózní od těch, které se za ně pouze vydávají. Třeba k tomu bude tento článek někoho inspirovat.
Další zajímavé ruské žebříčky:
- Webdeveloperské firmy – http://tagline.ru/digital-production-rating/
- Vývojáři mobilních aplikací – http://tagline.ru/mobile-developers-rating/
- Hosting, software pro správu serverů – http://tagline.ru/hosting-panels-rating/
- Platební systémy – http://tagline.ru/payment-systems-rating/
- CRM – http://tagline.ru/crm-systems-rating/
- Nástroje pro webovou analytiku – http://tagline.ru/web-statistics-rating/