eVisions.cz

Lokální SEO: Jak ho dělat správně?

Co to vlastně lokální SEO je?

Lokální SEO (angl. Local SEO) se zaměřuje na poskytování výsledků vyhledávání, které jsou závislé nebo relevantní k pozici (lokalitě) hledajícího uživatele. Pozice uživatele je důležitá v momentě, kdy hledá např. podniky v okolí, kontaktní informace, otevírací dobu nebo navigaci do místa. Je nutno podotknout, že v těchto případech se jedná především o mobilní uživatele.

Kdo potřebuje lokální SEO?

Lokální SEO by měl mít vyřešené každý lokální podnik, který by mohl uživatele zajímat a mohl by ho hledat. Typicky jsou to restaurace, místní obchody, lékařské ordinace, zubní ambulance nebo služby jako kadeřnictví, kosmetika, právníci, notáři a různí řemeslníci.

Zkrátka jsou to takové služby, které hledá uživatel ve svém okolí. Pokud si totiž chce člověk teď hned zajít na kávu nebo potřebuje akutně opravit ucpaný odpad, hledá kavárnu nebo instalatéra v nejbližším okolí a nezajímají ho kavárny a instalatéři z opačného konce republiky.

Lokální SEO je důležité jak pro provozovny nebo firmy, které se soustředí pouze na jedno místo, ale i pro ty, které mají více provozoven a potřebují, aby uživatelé našli vždy tu, které je místu jejich pobytu nejblíž.

Lokální SEO v ČR

V zahraničí se local SEO řeší mnohem víc než v současné době v ČR. Pokud někdo v Česku řeší lokální SEO, hlídá si především zápisy v Google Maps (Google My Business), Firmy.cz, Najisto.centrum.cz, na Lokola.cz a ve specializovaných katalozích a tím považuje možnosti v lokálním SEO za vyřízené. Rozdíl mezi přístupem k lokálnímu SEO v ČR a například v Americe hezky ilustruje následující mapa ekosystému lokálního vyhledávání ve Spojených státech:

Zdroj: https://moz.com/learn/local/local-search-data-us

Za oceánem sice také používají na lokální SEO ověřené zdroje jako Google Business, Facebook nebo Foursquare, ale zároveň se tam lokálnímu SEO věnují celé weby jako Yelp, YellowPages, Axciom, Factual nebo Neustar Localeze. Ve velké většině případů se jedná o katalogy zaměřené na jednotlivé americké státy a disponující nějakým rozšířením (např. uživatelské recenze).

Google drží krok

Důležitost lokálního SEO nepodceňuje ani Google, a proto představil v červenci 2014 algoritmus Pigeon zaměřený na zlepšení lokálních výsledků vyhledávání. Od září 2016 ho doplňuje algoritmus Possum, který povýšil lokalitu uživatele nad ostatní faktory. Co si pod tím představit? Pokud budete hledat například zubaře, logicky by vám Google měl doporučit jako nejrelevantnější výsledek nejbližší nemocnici, protože ta mívá zpravidla největší web, vede na ní nejvíc odkazů a tak podobně. Ale algoritmus Possum vnímá jako rozhodující faktor ovlivňující výsledky vyhledávání vaši konkrétní pozici, a tak vám nabídne jako nejrelevantnější výsledek vyhledávání zubní ordinaci ve vedlejší ulici.

Lokální SEO proto bude důležité pro podniky, které soutěží v dané lokalitě s podniky podobného zaměření. Například pro restauraci fungující v ulici s pěti dalšími restauracemi hraje lokální SEO důležitou roli, protože díky ní může zachytávat hladové uživatele, kteří by třeba šli na oběd jinam.

Co má v lokálním SEO největší váhu?

Lokální SEO vychází z „klasického“ SEO, a proto jsou pro něj důležité signály odkazů (typy odkazů, anchor texty, z jakých webů se odkazuje), on-page faktory (klíčová slova v titulcích, doména…), ale také zanesení do map s přesným názvem firmy či podniku, adresou a telefonem.

Local SEO z technické stránky

Co se technické stránky lokálního SEO týče, stále platí základní SEO pravidla o klíčových slovech v titulcích a nadpisech H1 a podobně. Mezi rozhodující technické faktory pak patří u desktopu IP adresa uživatele, resp. jeho zařízení, u mobilních zařízení pak sítě Wi-Fi, BTS, GPS apod. Proto byste měli být rozhodně registrovaní v GMB a dalších geolokačních službách. Co naopak vliv nemá, je IP adresa serveru (na kterém je uložený web) a pravděpodobně ani jeho umístění.

Jak optimalizovat web na lokální SEO?

Lokální SEO je zaměřeno spíše na mobily, proto je důležité mít připravený web. Jak by měl vypadat?

Pokud si chystáte analýzu klíčových slov a počítáte s tím, že většina vašich zákazníků bude pocházet z dané lokality, myslete na to již při sběru klíčových slov. Můžete totiž optimalizovat na kraje (Vysočina), oblasti (Krkonoše), města (Jihlava), na části města (Chodov; Praha 10) nebo dokonce na ulice (Tusarova). Proto je důležité mít na všechny potřebné lokality na webu vytvořené vstupní stránky a mít je prolinkované.

Off-page faktory aneb kde byste měli být vidět

Ačkoliv je důležité mít v pořádku on-page záležitosti webu, o lokálním SEO se rozhoduje z největší části právě mimo váš web. Proto svůj web registrujte do relevantních lokálních služeb. Naprostý základ v tomto ohledu v Česku představují Google Maps (Google My Business) a Firmy.cz.

Nechte si zanést zápis o své firmě také do Najisto.cz, Zivefirmy.cz a Lokola.cz. Dál se řiďte oborem své činnosti, protože kromě obecných katalogů, kde byste tak neměli chybět (třeba Zlatestranky.cz, Annonce.cz nebo ePoptavky.cz) existují také oborové katalogy. Provozujete například restauraci? Nezapomeňte na Restu.cz a Zomato.cz.

Jistým způsobem fungují jako katalogy tako zbožové srovnávače Heureka.cz a Zbozi.cz. Máte e-shop? Právě na Heuréce můžete do systému naimportovat své výdejny a prodejny. Na Heuréce totiž uživatel může při třídění využít možnost filtrace nejbližších obchodů.

Nezapomínejte na linkbuilding

V lokálním SEO vám může samozřejmě pomoci také starý dobrý linkbuilding. Při vytváření zpětných odkazů se zaměřte na stránky měst, katalogy měst, regionální katalogy, regionální magazíny nebo prolinkování s lokálními partnery v okolí (například hotel může svůj web prolinkovat s blízkou restaurací).

Tipy pro zápisy na Googlu

Google My Business

Absolutní základ lokálního SEO, který musíte mít na 100 % vyplněný. Co byste rozhodně měli splňovat?

A co vám pomůže dál? Fotografie provozovny, otvírací doba, využití inzerce u svého zápisu formou PPC nebo virtuální prohlídka.

Google+ Page

I když se mluví o tom, že je Google+ mrtvá síť, stejně doporučujeme Google+ page vytvořit. Můžete z ní totiž prolinkovat své profily na ostatních sociálních sítích a zápisy v důležitých katalozích, čímž pomůžete Googlu v propojení všech vašich kanálů a firemních profilů, ze kterých získává data. Za tímto účelem budete muset potvrdit vlastnictví domény a vložit příslušný kód do hlavičky webu.

Google sbírá hodnocení z dalších webů

Google začíná zobrazovat hodnocení z dalších webů (Foursquare, Zomato, Facebook, Firmy.cz…) a od autorit v oboru (zatím platí pouze pro zahraničí, až se tato funkce dostane i do Česka, mohly by se na Googlu objevovat například recenze ze Scuk.cz).

Firmy.cz

U nejvýznamnějšího českého katalogu vyplňte profil na 100 % a dohlédněte na zařazení do správné kategorie, optimalizaci textu, přidejte fotky, otvírací dobu, vypište pobočky a hlavně – hlídejte si hodnocení. Pokud zatím nemáte žádné hodnocení, dejte firmu ohodnotit aspoň zaměstnancům.

Specifikum Firmy.cz je jejich zobrazování ve výsledcích vyhledávání, kde se zobrazují také na obecné fráze. Abyste se ale zobrazili, musíte v dané kategorii biddovat.

Najisto.centrum.cz

Najisto dokáže udělat ze zápisu vlastní web na vlastní subdoméně/doméně, proto ho využívá spousta živnostníků. Tento katalog pracuje se štítky, což v současné době hodně lidí nevyužívá. Ve vyhledávání zobrazuje hodnocení pomocí strukturovaných dat.

Znáte hlavní oborové katalogy?

Zadejte si „lokální“ dotaz pro nějakou službu do vyhledávače a budete se divit jak dobře se oborové katalogy umísťují. Pokud se váš web zaměřuje na konkrétní obor, doporučujeme udělat si vlastní podrobnou rešerši dalších oborových katalogů (pro kavárny je to například nasekavarny.cz, Restu.cz, Zomato.cz, Scuk.cz a další, hotely zase mohou využít nejrůznějších ubytovací katalogů). Zápis by vám ale neměl chybět (záleží samozřejmě na oboru) například na Remeslnici.cz, Zlatestranky.cz, Annonce.ce, ePoptavky.cz a Booking.com.

Geolokační služby

Využívejte také geolokační služby, mezi které patří Lokola.cz, Foursquare (sociální síť pro hodnocení/recenze podniků, na kterou je navázána služba Swarm pro sdílení polohy), Yelp (sociální síť zaměřená především na hodnocení restaurací, hotelů, ale také divadel apod.), Tripadvisor.com a Facebook Places.

Lokální SEO v praxi: