Jak Google a Facebook bojují proti fake news?
16. 05. 2017 Autor Petr HlaváčV boji proti tzv. fake news přituhuje. Německá vláda dokonce přijala zákon, který jí umožní provozovatele sítí za šíření těchto zpráv pokutovat. Podívali jsme se proto na to, jak chtějí dva nejvýznamnější hráči, Facebook a Google, proti falešným zprávám bojovat.
Tento rok je tomu 25 let, co byla ČR, respektive ČSFR, připojena k internetu. Svět se nám daleko více přiblížil, hranice v zásadě zmizely a možnost získat jakékoliv informace nebylo nikdy snazší. Toho ovšem využívají různé nekalé živly a snaží se mezi uživatele šířit fake news, tedy falešné zprávy. Proto začali přední hráči na poli šíření informací přicházet s opatřeními, které mají šíření falešných zpráv eliminovat.
Jak se na boj proti fake news chystají Facebook a Google? Pojďme si jejich kroky posledních týdnů a měsíců přiblížit.
Dříve nebo později by k tomu stejně došlo. Síla Facebooku je velká a dá se snadno zneužit k manipulaci lidí. Ne příliš známá společnost Cambridge Analytica zabývající se politickým marketingem se dostala do podvědomí díky personalizovaným kampaním na sociálních sítích. Uživatel dostal v podstatě zprávy šité jemu na míru, přičemž šlo často o manipulativní a nepodložené zprávy. Cambridge Analytica tvrdí, že jí stačí 70 lajků získaných z profilu uživatele k tomu, aby jejich software zjistil, co je uživatel zač. O úspěchu tohoto modelu vypovídají kampaně, na kterých Cambridge Analytica spolupracovala a které se týkaly vítězství Donalda Trumpa a hlasovaní o tzv. Brexitu.
Facebook se s fake news a obecně s nenávistným obsahem rozhodl bojovat již dávno, jen se o tom veřejně nemluvilo. Už na začátku roku 2015 bylo možné označit obsah uveřejněný na Facebooku jako nepravdivý. Označení bylo ale docela umně skryté a nikdo jej příliš nevyužíval.
V březnu tohoto roku přišel Facebook s prvním zcela viditelným krokem v rámci potírání falešných zpráv. Jde o tzv. „disputed tag“, tedy jakýsi štítek, který označuje zprávy jako sporné.
Jak „disputed tag“ funguje?
• Uživatelé Facebooku, nebo software Facebooku označí obsah jako falešný.
• Facebook takto nahlášený obsah zašle třetí straně, tzv. fact-checkers. Mezi ně patří signatáři Poynter’s International Fact Checking Code of Principles.
• Pokud třetí strana označí obsah za falešný, označí jej Facebook speciálním tagem (červenou vlaječkou).
• Takto označený obsah pak nelze použít v reklamním systému Facebooku.
Zapojme se všichni
Kromě zavádění nových prvků chce Facebook určitým způsobem do boje proti fake news zapojit více své vlastní uživatele a – řekněme si to na rovinu – zde se teprve bude lámat chleba. Facebook nedávno vydal 10 tipů, jak objevit falešné zprávy, kde upozorňuje např. na chytlavé titulky psané Caps lockem, manipulativní obrázky nebo nedůvěryhodné zdroje. Tento návod se dokonce objevil v tištěné verzi novin The Times, The Guardian a nebo The Daily Telegraph.
Facebook zareagoval i změnami ve svém algoritmu. Ten by měl nyní rozpoznat autentický obsah a upřednostnit ho před obsahem, který je zavádějící nebo vyloženě spamový.
Poslední zásadní zprávou je, že Facebook poslední měsíce smazal ve Velké Britanii tisíce falešných facebookových účtů. Cílem je eliminovat šíření falešných zpráv před volbami, které se ve Velké Británii budou za nedlouho konat. To samé udělal před volbami ve Francii. Facebook si uvědomuje, že tyto profily často jen chtějí odkázat uživatele z Facebooku na reklamní weby, proto chce eliminovat také finanční motivaci šiřitelů falešných zpráv.
A jak se do boje s fake news zapojí společnost Google? V podstatě podobně jako Facebook. Google také bude označovat zprávy tzv. „fact check tagem“. Google si stejně jako Facebook nechce hrát na arbitra pravdy a nechá proto také rozhodovat třetí strany, vydavatele novin a ověřovatele zpráv. V ČR se tímto zabývá např. Demagog.cz. Fact check tag by měl fungovat globálně, pro vydavatele a ověřovatele zpráv bude nutné mít v rámci strukturovaných dat na svém webu tzn. claimreview.
I Google sází na své uživatele, a proto jim poskytl možnost upozornit na zavádějící, nepřesný nebo nenávistný obsah. Spustil novou funkci, pomocí které můžete nahlásit nevhodné našeptávané dotazy. Funkce se objeví pod pravou částí vyhledávacího okna po napsání prvních pár písmen vašeho dotazu. Můžete tak označit dotaz, který si našeptávač vyhledávače zapamatoval a označit jej za:
• Nenávistný
• Sexuálně explicitní
• Násilný
• Škodlivý
Google také potvrdil, že vylepší svůj algoritmus tak, aby autoritativní stránky zobrazil na lepších pozicích ve výsledcích vyhledávání a naopak aby weby s nekvalitním obsahem degradoval.
Jak to vše dopadne?
Obě dvě společnosti sázejí na spolupráci se třetími stranami. Má to svou logiku – takto se Facebook i Google vyhnou nařčení ze snahy stát se „Velkým bratrem“, který určuje co je a není pravda. Otázkou je, zda strategie, kterou obě společnosti zvolily, opravdu pomůže. Určitý úspěch může mít plánovaná edukace uživatelů ze strany Facebooku, protože příklad softwaru Cambridge Analytica jasně dokazuje, že ovlivnit uživatele je poměrně snadné. Stejně tak „vyčištění“ některých urážlivých dotazů v našeptávači Google může být přínosné. Myslet si, že samotný fenomén fake news dočista zmizí, by bylo bláhové, plánované změny však alespoň (snad) zabrání jejich lavinovému šíření.
Komentáře