Umělá inteligence v online marketingu: Riziko nebo příležitost?
24. 08. 2017 Autor Pavel BělíkVývoj v oblasti umělé inteligence (AI) nabral značné tempo. Aby vám neujel vlak, nastíním, jaké jsou příležitosti a rizika spojená s AI a na konci článku poradím, jak se do vývoje vlastní umělé inteligence můžete pustit sami ještě dnes.
Co je to umělá inteligence?
Umělá inteligence, označovaná také jako AI (z anglického Artificial Intelligence), je inteligence vykazovaná stroji. Inteligencí se zde rozumí schopnost samostatně dosahovat stanoveného cíle na základě určitých podnětů a vnímání okolního prostředí. Umělá inteligence tedy napodobuje lidskou mysl, zejména schopnosti učit se a řešit problémy.
Příklad:
Pokud bychom měli ilustrovat schopnosti AI na příkladu, výborně poslouží souboj v komplexní strategické PC hře Dota 2 ze srpna 2017. Tvůrci umělé inteligence k němu vyzvali jednoho z nejlepších hráčů zmiňované strategie a umělá inteligence pokaždé zvítězila. Jedná se přitom o mnohem komplikovanější hru než například šachy. Stroj zde nemůže vypočítat všechny cesty, jakými se hra může ubírat. Naopak, hru se musí „přirozeně“ naučit. Od nuly. Nezná herní prostředí, ovládání, nic. Výukový proces probíhá tak, že AI hraje sama proti své stále se zlepšující kopii a snaží se dosáhnout vítězství, tedy stanoveného cíle. Z nuly na nejlepšího hráče světa se zvládla umělá inteligence dostat za pouhé 2 týdny.
V praxi se sami můžete stát učitelem umělé inteligence a ještě se při tom pobavit. Vyzkoušejte Quick, Draw! od Google.
Umělá inteligence v online marketingu
Umělá inteligence neslouží zdaleka jen k porážení profesionálních hráčů PC her a poznávání podivných obrázků. Její využití v praxi se ukazuje už nyní a jedním z nejpokročilejších odvětví je v tomto ohledu online marketing. Pokud se podíváme na současnost, tak nejzářnějšími příklady jsou Google AdWords a takzvaný RankBrain.
Google AdWords v současné době dokáží formou automatizovaného biddingu zlepšovat výkon vašich kampaní. AI totiž dokáže vyhodnotit, zda daný uživatel hledající produkt je už připraven uskutečnit konverzi, nebo stále vybírá. Zda má zájem odjet na dovolenou, nebo se připravuje na test ze zeměpisu. Díky těmto přibližným „znalostem“ založeným na chování uživatele dokáže např. zvýšit cenu za proklik a dostat vás k uživateli, který s velkou pravděpodobností nakoupí. A to všechno díky strojovému učení.
Dalším příkladem z Googlu je jeho vyhledávač. Umělá inteligence, která stojí za uspořádáním výsledků vyhledávání, se průběžně a neustále učí na ohromném objemu dat. Snaží se chápat, co uživatel vyhledávacím dotazem myslel a co je pro něj nejrelevantnější odpověď. Dá se tedy přeneseně hovořit o jakémsi umělém supermozku, proto název RankBrain.
Využití je však daleko širší, chtělo by se říci nekonečné, podíváme se proto na další příležitost, které AI přináší.
Příležitosti pro online marketing
Příležitostí přímo pro online marketéry je rozhodně komunikace uživatele přímo s AI typu Google Home nebo Alexa s následným napojením na vyhledávání nebo prodejce. Jde zejména o nákupní fráze spojené s opakovanou spotřebou. Například si chcete objednat pizzu. Odkud vám ji AI poprvé objedná? Budou pizzerie biddovat? Nebo si budete přes Google Home objednávat pizzu defaultně přes určitou franšízu? Otázek vyvstává daleko více, proto se pomocníkům Google Home a Alexa budeme věnovat již brzy v samostatném článku.
Dokáži si také představit, že AI bude brzy pomocníkem při řešení UX webu, protože bude mít informace o tom, jak se návštěvník po stránce pohybuje a bude tato data analyzovat efektivněji a vyhodnocovat lépe než člověk. Mohlo by se jednat o vylepšení nebo dokonce nahrazení relativně pomalého A/B testování.
Velkým tématem roku 2016 byli tzv. chatbots, tedy AI komunikující přes chat s člověkem. Využití je zřejmé. Například pokud máte e-shop a historii komunikace svých zaměstnanců s klienty, stačí robota těmito daty „nakrmit“ a on se na nich postupně naučí, jak v daném oboru komunikovat, a dokáže zákazníkovi relevantně poradit. Jde o potenciální revoluci v CRM.
Další příležitostí je usnadnění v oblasti kreativní práce. Již nyní dokáže AI tvořit základní obrazy, grafiku, dokonce i hudbu dle zadání. Zásadní věcí pro online marketéra tedy bude zejména nastavit (s pomocí AI?) vhodnou strategii a následně už jen zadat úkoly svému umělému pomocníkovi.
Jistě sami cítíte, že i tato mince má dvě strany a že každé usnadnění a automatizace s sebou nese nepříjemné důsledky pro část společnosti, která se nezvládne včas přizpůsobit. Podíváme se proto na hlavní rizika spojená s AI.
Rizika využití AI v online marketingu
Rizika využití AI mají dvě základní roviny. Ta první, časově bližší, je socioekonomická. Druhá rovina pak existenciální.
Socioekonomická rovina se může v onlinu velmi rychle promítnout do agentur zaměřených na výkonnostní marketing a inzerci zejména v Google Adwords. Již jsem zde zmiňoval automatický bidding a je podle mě reálná šance, že nejen optimalizace, ale potenciálně i tvorba inzerátů bude do velké míry automatizovaná. Což logicky vede k poklesu potřeby lidské síly.
To, že zanikne jedno odvětví z důvodu zastaralosti, je přirozený a udržitelný vývoj. Dokonce zdravý vývoj. Co ale když začne AI hromadně nahrazovat většinu méně až středně kvalifikované práce? Podle mého názoru jde o velké riziko pro společnost. Pokud nedojde k výrazné (státní/mezinárodní) regulaci, nastane skokové prohloubení rozdílu mezi chudými a bohatými. Kdo bude nakupovat výtvory AI, když bude velká část lidí bez práce? Zde vidím hlavní úskalí exponenciálního rozvoje umělé inteligence a bude kritické, jak se s tímto problémem svět vypořádá.
Existenciální rovina je pro lidstvo vzdálenější, ale dá se očekávat, že jednou na tento problém skutečně narazíme. Dokážeme kontrolovat umělou inteligenci, která bude dokonalejší než my? Jestliže se AI dokáže sama učit a tvořit, jak dlouho potrvá, než její sdílené vědění nebudeme schopni kontrolovat? Hlavní osobností, která opakovaně upozorňuje na tuto hrozbu, je Elon Musk, mozek stojící za firmami jako PayPal, SpaceX nebo Tesla.
Je zde jasně vidět, že přínosy mohou být obrovské, stejně tak jako negativní následky. Můžeme hodně získat i hodně ztratit. Zastavit pokrok by ale pravděpodobně znamenalo konec civilizace, proto se pojďme podívat, jak vlastní AI vytvořit.
Jak si mohu vytvořit vlastní umělou inteligenci?
Všechno se to zdá být jako sci-fi a nedosažitelné technologické mety pro malé a střední firmy. Ano i ne. Google totiž dal k dispozici zdarma svůj vlastní nástroj pro vývoj AI. Nazývá se TensorFlow. Díky tomu (a dalším open-source programům pro AI) si může svého AI pomocníka vytvořit kdokoliv. Tedy kdokoliv, kdo zvládá Python (programovací jazyk). Samozřejmě se hodí i další dovednosti, ale ty se dají naučit za pochodu.
Pokud jsem vás navnadil a chcete si nějakého AI pomocníka vytvořit už dnes, doporučuji YT kanál Siraje Ravala, kde najdete konkrétní jednoduché návody a postupy podané vcelku zábavnou formou. Tak hop! Naskočte! Ať vám neujede vlak.
Komentáře