Jak na strukturovaná data aneb Kolik hvězdiček máš, tolikrát jsi oblíbený?
14. 09. 2017 Autor Helena ŠkývarováVšichni o nich ví, všichni je zmiňují každý rok v SEO trendech, ale při pohledu do SERPu téměř nejsou vidět u žádného z výsledků. Co to vlastně strukturovaná data jsou a k čemu je můžete využít?
Míra využití strukturovaných dat se liší segment od segmentu, ale celkově se používají minimálně. Přitom už dnes ani nemusíte sahat do kódu, abyste si je implementovali, a tak je škoda je nechat ležet ladem.
Co to vlastně ta strukturovaná data jsou?
Strukturovaná data, tzv. rich snippets, jsou rozšiřující informace ve výsledcích vyhledávání. Jedná se o jakési definované tagy, které můžete přidat do HTML kódu stránky, aby se pak díky nim zobrazilo více informací z vašich stránek ve výsledcích vyhledávání (SERPu).
Všimli jste si někdy hvězdiček, které u sebe některé e-shopy ve výsledcích vyhledávání mají?
Tak za to můžou strukturovaná data. Jedná se o jakási označení části informací na webových stránkách, která pomohou vyhledávačům lépe pochopit obsah webu. Samozřejmě se tyto data netýkají jen “hvězdiček” hodnocení části webu či produktu, ale tagy se dá označit mnohem více.
Co označit a co ne?
Jak už jsme si řekli na předchozích řádcích, strukturovanými daty pomáháte vyhledávačům lépe pochopit určité informace na své stránce a oni jsou pak schopni zobrazit tyto informace ve výsledcích vyhledávání. Kromě hvězdiček můžete označit u produktů cenu, skladovost, množství, kategorii atd.
Rich snippets se však nevztahují pouze na produktové stránky, ale také na obsahové stránky typu blogu či jiné stránky, třeba ty s kontaktem. Zde máte pak možnost označit například jméno autora, e-mail, telefon či otevírací dobu.
Ucelený přehled všech strukturovaných dat naleznete na: schema.org.
Google má pro nastavení strukturovaných dát výborný nástroj Structured data markup helper:
Nejčastěji se označují těmito daty následující informace:
Události
Organizace
Osoby
Místa
Produkty
Články
Pro každou informaci (viz náhled výše), pak máte možnost označit více detailů jako kupříkladu název knihy nebo autora.
Jak implementovat strukturovaná data?
Implementovat data můžete několika metodami. Například JSON-LD, RDFa či Microdaty. Kterou z metod vyberete, je čistě na Vás. Nejvíce doporučovanou je metoda je JSON-LD, kterou radí i samotný Google.
Jak rychle po implementaci se data objeví?
Samotná implementace strukturovaných dat vám nezaručí, že Google tyto informace v SERPu ukáže. Roboti jednotlivá data projdou, zanalyzují je a až poté se rozhodnou, zdali je vůbec zobrazí či nikoliv. Je důležité, aby tato data byla relevantní a nabídla uživatelům přidanou hodnotu. Z naší zkušenosti se nová strukturovaná data zobrazí ve výsledcích vyhledávání cca po 14 dnech, a to ne na všech stránkách. Zobrazení dat na všech označených stránkách může někdy trvat i měsíc. Proto mějte trpělivost a pečlivě si zkontrolujte jejich správné nasazení.
Ovlivňují strukturovaná data pozice v SERPu?
Zatím jsem nenarazila na žádné studie, které by potvrzovaly, že by strukturovaná data ovlivňovala hodnocení webu v SERPu z pohledu SEO. Ale pokud vezmeme v potaz, že tato data pomáhají zlepšovat CTR a přivádí tedy větší návštěvnost, která by se jinak proklikla ke konkurenci nacházející se v těch samých výsledcích vyhledávání, je velká pravděpodobnost, že nějaký podíl strukturovaná data na výsledku vyhledávání mít budou, samozřejmě v případě, že návštěvníkovi poskytnete tu odpověď na dotaz, kterou ve výsledcích vyhledávání hledal. A proto je pravděpodobné, že vás díky strukturovaným datům vyhledávače umístí na lepší pozice.
Komentáře