Celkem 45 spíkrů konference SEO DAY se postaralo o nabitý program, ve kterém účastníkům nabídli detailní pohled do svých postupů a metod a také bezpočet tipů na praktické nástroje, a to hned ve 3 blocích: Onsite/Offsite SEO, E-Commerce SEO, SEO-Coder. A jaké pojmy patřily během dne k nejskloňovanějším? Jednoznačně Mobile First, AMP, optimalizace snippetů a správa obsahu.
Marcus Tober: Device matters
Začátek Onsite/Offsite bloku našlápl Marcus Tober ze searchmetrics.com, vůdčí osobnost německé SEO scény, se SEO shrnutím rozdílů ve výsledcích na mobilech, desktopech a tabletech. Jsou skutečně tak významné a dostali jsme se už do věku mobile first? Marcus říká ano, a to především ve vztahu k době načítání a velikosti stránky, vezmeme-li v potaz stav před Mobilegeddonem a po něm. Samozřejmě by měl každý SEO specialista pamatovat na specifika konkrétního trhu a na to, že co platí v jedné zemi, nemusí platit v zemi jiné. Pozadu Marcus nezůstal ani s testováním hlasových zařízení – z testu o 100 otázkách vyšel s 38 správnými odpověďmi jako vítěz Google Home a porazil tak Siri od Applu i Cortanu od Microsoftu:
Pamatujte na zásadu: Know your audience! Různé cílové skupiny používají různá zařízení a tráví na nich různé množství času. Zjistěte si proto, jaké zařízení používá vaše cílová skupina a tomu přizpůsobte výběr klíčových slov, protože vyhledávání na desktopu a mobilu se může velice silně lišit.
Kay Spiegel: Search Experience Optimization
Rychlost načítání stránky je důležitá, to ví každý SEO specialista a upozornil na to znovu i Kay Spiegel, který má v more-fire.com na starosti UX. Pokud se stránka kompletně nenačte do 3 sekund, odchází zhruba 40 % uživatelů pryč. A naopak – jakmile zrychlíte načítání o 1 sekundu, můžete dosáhnout až o 27 % lepšího konverzního poměru. Chcete vylepšit web z hlediska UX? Tady máte několik doporučení:
- Zkontrolujte si rychlost načítání webu (např. na webpagetest.org).
- Analyzujte třeba pomocí Lighthousu od Googlu, na jakých místech by vaše stránka zasloužila vylepšení.
- Nepotřebné pluginy vymažte.
- Redukujte stylování pomocí CSS.
- Integrujte si na web lazy loading.
- Komprimujte obrázky.
Kim Lembeck: Speed-Hacks
Kim Lembeck z fashionid.de se podělila o své zkušenosti po roce testování a 6 AMP stránkách: AMP není žádná složitá magie, přesto při jeho nasazování můžete udělat pár bot, proto k testování nepoužívejte své nejdůležitější vstupní stránky. Komplikace mohou nastat například při trackování návštěvníků webu. Někde mezi stránkou bez AMP a s AMP se vám totiž mohou návštěvníci začít ztrácet a náprava této chyby vás může stát značné úsilí. Google sice nabízí několik návrhů řešení, ta ovšem nemusí fungovat. Takže není vše tak jednoduché, jak se na první pohled zdá.
S rychlostí to tradičně skřípe na webech, které jsou vystavěny na WordPressu. Proto si Kim Lembeck nachystala několik best practices pro optimalizaci rychlosti webu:
- Čím míň pluginů, tím lépe.
- Optimalizujte CSS, obrázky, JS, fonty a multimediální obsah.
- Používejte validní HTML5.
- Vyhněte se přesměrování a chybných requestů.
Bastian Grimm: Welcome to a New Reality – SEO goes Mobile First
Jak se vyvíjí SEO v časech mobile first indexace? Tato otázka se v SEO kruzích setkává s velkým zájmem, proto byl sál nacpaný k prasknutí. Bastin Grimm z pa.ag shrnul status quo a v rychlosti poskytl vhled do AMP také nováčkům.
Je vaše stránka na mobile first index připravena? Zkontrolujte si následující body:
- Vychytejte všechny slabé stránky svého webu: Je stránka správně nakonfigurovaná?
- Používáte správná klíčová slova pro mobilní vyhledávání?
- Je stránka skutečně „mobile-friendly“? Rychlotest: Ověřte si kompatibilitu v Chrome DevTools4. Interstitialy a další pop-upy mohou bránit přístupu na web.
- Reporty v Google Search Consoli: Vedle Mobile Usability Reportu se podívejte také na testy Rich Cards & Structured Data!
- A navíc: GSC Fetch & Render pro mobilní zobrazení. Všímejte si detailů – Máte na mobilu identický obsah jako na desktopu? Neblokujete zdroje?
- Simulujte si Googlebota pro mobily s JS Rendering.
- Prověřte celý obsah webu své mobilní stránky: Jsou značky strukturovaných dat k dispozici také v mobilní verzi? A co indexace, canonical tagy atp.?
Zajímá vás toto téma více do hloubky? Pak se určitě podívejte na celou přednášku.
Rene Dhemant: Einfach gefunden – Schönere Google Rankings durch herausragende Inhalte
Obsah je i nadále králem. Protože Google vyhledává pomocí textu. To ve své prezentaci zdůraznil Rene Dhemant, nakonec zvolený nejlepším spíkrem konference. Neexistují žádné SEO texty, minimálná počet slov nebo klíčová slova. A kdyby tomu někdo náhodou nevěřil, potvrzuje to také John Mueller z Googlu: „There’s no minimum length, and there’s no minimum number of articles a day that you have to post, nor even a minimum number of pages on a website. In most cases, quality is better than quantity.”
Proto závěrem ještě několik obsahových tipů Rene Demanta: Pište pro lidi, obsáhněte téma v celé jeho šíři, tvořte obsah s potenciálem zisku a nakonec – pište o tom, co vaše uživatele zajímá.
Co se struktury textu týče, loboval Rene za dodržování jednoduchých pravidel
- Velikost písma: alespoň 18 px, dávat pozor na kontrast s pozadím a používat patková písma.
- Odstavce: 3-5 vět, využívejte bílý prostor.
- Nadpisy: pište dobré nadpisy, protože kvůli špatným nadpisům jsou texty pro čtenáře „neviditelné“, a používejte podnadpisy.
- Seznamy: zpřehledňují text pro čtenáře i crawlery a umí vyčarovat i hezčí snippety v SERPu.
- Obrázky, audio, video: multimediální obsah čtenáře prostě baví.
Reneho metody psaní textu mají jednoznačné výhody – jsou škálovatelné, „dělané“ pro lidi, skvělé pro Google a snadno pomocí nich vylepšíte i starší články.
Tobias Fox: 11 konkret umsetzbare SEO-Tipps – für jeden was dabei!
Tobias Fox z verdure. de ve své prezentaci představil hromadu nástrojů a protože nástrojů není nikdy dost, vypíchneme si z nich ty zajímavější:
- Pro sběr klíčových slov by se vám mohly hodit nástroje answerthepublic, hypersuggest a „site: KW intitle:“.
- Hledáte nová témata? Vyzkoušejte termlabs.io
- Sledujte zdarma důležité LP a URL pomocí StatusCake.com nebo UptimeRobot.com
- Na změny na stránce (smazání URL, změny v titulcích a meta popiscích) vás upozorní URLmonitor.com
- A pomocí Keyword-Hero.com odhalíte, co před vámi Google skrývá v „(not provided)“.
- Potřebujete se zorientovat v interním prolinkování? GEPHI vám ukáže, které stránky jsou na webu v současné chvíli nejprolinkovanější a které naopak stojí na okraji, díky čemuž můžete identifikovat osamělé stránky a interní linkhuby a optimalizovat interní a externí linkjuice:
Jens Fauldrath: Mikroprozesse im SEO – Schritt für Schritt zum Erfolg
Jak si zorganizovat práci na projektu a podchytit jakékoliv problémy? Jens Fauldrath z get:traction se s publikem podělil o své tipy, mezi kterými zaznělo například:
- nespoléhejte se na volnou časovou kapacitu ajťáků a nechte si v CMS zpřístupnit editaci všech důležitých SEO polí (tituly, meta popisky, definice strukturovaných dat, canonicaly…)
- vyčistěte si Google Search Consoli od chybových stránek 404. Pomůže vám s tím speciální skript.
- využijte nástroj Testomato, který přehledně ukazuje, co které stránce chybí, takže můžete veškeré chyby nechat opravovat on time. O svých zkušenostech s Testomato píší na svém blogu.
Johannes Beus: Raus aus der SEO-Filterblase
Co si Němci myslí o Googlu a které aplikaci by se bez okolků vzdali? Těmito a podobnými otázkami se zabýval Johannes Beus ze Sistrixu. Nás na jeho prezentaci zaujalo:
- 47 % respondentů využívá z Google služeb nejčastěji vyhledávač, ale pokud se omezíme na skupinu 18-24 let, vede jasně s 49,6 % YouTube a vyhledávání dosáhne pouze 32,5 %
- denně využívá WhatsApp 34,8 % respondentů (ve skupině 18-24 let je to dokonce 45,6 %), oproti tomu Facebook jen 19,2 % (a ve skupině 18-24 let dokonce jen 11, 2 %!) a pokud by se respondenti měli nějaké aplikace vzdát, pak si 37 % z nich vybere právě Facebook
- ve výsledcích vyhledávání respondenty nejčastěji přiměje ke kliknutí text (37 %), pozice (12 %) a známost webu (9 %)
- z 2 871 respondentů 92,4 % vůbec nevyužívá hlasové asistenty, u zbytku jsou nejčastěji využivanými hlasovými asistenty Siri a Google Home (oba shodně 2,7 %), přičemž se jich uživatelé ptají nejčastěji na počasí, telefonní čísla nebo pomocí nich vyhledávají informace či hudbu.
Nils Kattau: 20 Tipps für mehr Conversions auf Desktop & Mobile
Nils Kattau svému publiku naservíroval hromadu tipů, jak zvýšit konverzeschopnost webu. Tak například děkovací stránka. Schválně – kdo z vás na ní:
- nabízí další obsah výměnou za sharování nebo tweetnutí, aby dosáhl maximálního možného reache?
- láká na sledování na sociálních sítích?
- doporučuje příbuzné produkty, aby zvýšil CLV?
- odkazuje na relevantní obsah nebo články?
- zve k registraci do newsletteru (samozřejmě s vysvětlením, proč by tak měl dotyčný učinit)?
- nabízí něco hodnotného výměnou za zaslání odkazu přátelům?
Nilse doporučujeme sledovat alespoň na Facebooku, kde si můžete také stáhnout všech jeho 20 tipů ze SEO DAYe.
Julian Dziki: 9 Online Marketing Kniffe, die Deinen Umsatz sofort steigern können.
Hodláte prorazit v Německu? Pak vás určitě potěší, že online marketing se u sousedů od toho našeho zas až tak zásadně neliší. Určitě byste však měli používat certifikáty kvality, protože až 66,4 % zákazníků na ně dá. Nejdůležitější jsou tyto tři:
Nezapomeňte také využívat Pinterest, který se v Německu těší oblibě, jak zmínil Julian Dziki ze seokratie.de, a to především, věnujete-li se módě, designu, zařízení bytu, fitness, výživě a vůbec všem podobně opticky hezkým oborům, a vytvořte si vlastní nástěnku, a pinujte zajímavé články a produkty.
A pokud se věnujete storytellingu, můžete své texty vyšperkovat podle Cesty hrdiny od Josepha Campbella:
Zdroj: http://www.thewritersjourney.com
Maximilian Muhr: SEO Battle – 2 SEO Urgesteine packen aus
V poslední přednášce dne varoval Maximilian Muhr z netspirits.de před trendem, který se z Ameriky postupně začíná ukazovat v Německu, a sice před negativním SEO. Na co byste si měli dát pozor? Maximilian má pro vás několi tipů.
Zkontrolujte si:
- kdo na vás odkazuje.
- jaká přesměrování 301/302 vedou na vaši stránku.
- kdo kopíruje váš obsah.
- jestli je váš účet na Google Search Consoli bezpečný.
- jestli někdo nemanipuluje vaše trackování.
- zkusil někdo hacknout vaši stránku?.
- time to first byte, abyste identifikovali případné ddos útoky.
- jaký status ukazují vaše logovací soubory.
- duplicity v indexu.
- indexaci URL parametru v Googlu.