Menu

Jak funguje Google Ask Intelligence v Google Analytics?

Autor Petr Hlaváč Petr Hlaváč

Ať už pracujete v agentuře, jste freelancer, nebo máte vlastní e-shop a chcete jen pochopit možnosti, které vám Google Analytics nabízí, neměla by vám uniknout nová funkce Ask Intelligence, která zjednodušuje a zrychluje hledání dat v Google Analytics.

Google Analytics (GA) uživatelům nabízí různé možnosti, jak zrychlit a zpříjemnit práci ve stejnojmenném nástroji. Každý SEO konzultant má své oblíbené SEO dashboardy, které si může vytvořit nebo případně stáhnout. Nyní společnost Google nabízí další možnost, jak práci v GA zrychlit.

Pokud sledujete naše Novinky z onlajnu, možná si vzpomenete na díl, ve kterém jsem mluvil o Google Ask Intelligence (AI). Google tuto novinku představil v červenci a nyní je již delší dobu dostupná ve většině Google Analytics účtů. Podívali jsme se, jak toto vylepšení funguje a jaké nabízí možnosti.

Jak Google Ask Intelligence funguje?

AI využívá strojového učení a pomůže vám ušetřit čas a získat požadované odpovědi rychleji, než proklikáváním různými segmenty v Google Analytics. Některá data, například k reportům, tak můžete získat hned po vstupu do GA po zadání dotazu.

Dotazy můžete položit pouze v anglickém jazyce, AI se na ně pokusí odpovědět a ukázat vám požadovaná data. Nabízí také sérii otázek, které jsou předvyplněné. Jak tedy postupovat při prvním setkání s AI?

Pokud nevidíte panel pro AI, stačí si svůj GA účet přepnout do anglického jazyka. Následně byste měli zmiňované tlačítko vidět v pravé části aplikace.

google ask intelligence

Po kliknutí na ikonu AI se vám zobrazí okno, kam můžete pokládat své otázky. Pod vyhledávacím boxem naleznete předvyplněnou otázku, kterou vám AI nabídne k vyzkoušení jako první. Pod tímto panelem naleznete záložky:

  • New
  • Saved
  • Read 

V záložce „New“ se zobrazují nově pokládané dotazy. Záložka funguje jako feed a pokud budete některé dotazy pokládat opakovaně, uvidíte je v horní části feedu.

Pokud si v záložce New zobrazíte navrhovaný report, můžete si ho také uložit. Pak jej uvidíte v záložce „Saved“.

V záložce „Read“ se vám seřadí všechny reporty, na které jste klikli.

Na jaké otázky se mohu zeptat?

Samozřejmě každá umělá inteligence má zatím své mouchy a ani AI není dokonalá. Ze zkušenosti doporučuji dotazy zadávat opravdu jednoduše. Pojďme si na pár základních otázkách, se kterými se každý SEO konzultant pravidelně setkává, ukázat, jak Google AI funguje.

Pokud vás například bude zajímat meziroční srovnání organické návštěvnosti za určité období, stačí do vyhledávacího boxu napsat „Organic traffic September 2016 vs September 2017“. 

google ask intelligence

AI vám kromě číselného vyhodnocení ukáže i graf. Musíte ale zadat správný dotaz „Graph of organic traffic September 2016 vs September 2017“.

google ask intelligence

Ke každému reportu patří i souhrn konverzí. I zde se dá jednoduše zeptat „Organic trafic September goal 2“. Aby pro vás tento údaj měl nějakou vypovídající hodnotu, musíte v tomto případě znát především své cíle a co konkrétně chcete měřit.

google ask intelligence

Další údaj, který vás z pohledu SEO určitě zajímá, je to, z jakých zdrojů na váš web uživatelé chodí. Použil jsem jednoduchý dotaz „Organic traffic September source“.

google ask intelligence

Google AI vám poskytne údaje i o vstupních stránkách. Pro měsíční report vás pravděpodobně bude zajímat, jaké vstupní stránky si daný měsíc vedly nejlépe. Položil jsem opět velmi jednoduchý dotaz „Which landing pages bring most organic traffic in September“.

google ask intelligence

Nemusíte tedy zrovna umět anglicky jako rodilí mluvčí. Stačí jednoduše napsat, co opravdu hledáte tak, aby to AI pochopila, a využívat základní klíčová slova, která každý uživatel GA zná. Jak vidíte na položených dotazech, gramaticky někdy nedávají úplně smysl. Schválně jsem pokládal dotazy velmi zjednodušeně, bez ohledu na gramatiku, ale i tak je AI byla schopna rozpoznat a najít požadovanou odpověď. Ve výsledku vyhledávání pak vidíte, jak si AI dotaz zpracuje.

Vezmeme-li si například dotaz, který jsem položil výše: „Organic traffic September source“, jež se stavbou věty blíží opravdu spíše poskládání klíčových slov vedle sebe, AI si jej zpracuje do následujícího dotazu: „TOP 10 source by sessions for medium of organic“. Na tomto příkladu je, myslím, vidět, že není potřeba dlouze přemýšlet, jak dotaz formulovat, ale spíše vědět, co potřebujete zjistit. Požadovanou odpověď jsem dostal, AI mi navíc pod vyhledávacím boxem i napoví. Pokud váš dotaz tedy bude nesrozumitelný, AI se ho i přesto pokusí vyhodnotit a zeptá se vás, zda jste náhodou nemysleli „toto“.

Vyzkoušeli jsme několik základních otázek, které pro vás mohou být užitečné jak při reportu, tak v případě, kdy potřebujete klientovi rychle zjistit nějaká data. Ukážeme si ještě, jaká klíčová slova je nutné pro využívání AI znát, abyste tuto funkci využili naplno.

Základní klíčová slova, která je nutné znát

Samozřejmě se neobejdete bez znalosti základních klíčových slov, která se používají v GA. Protože AI funguje pouze v anglickém jazyce, je dobré mít GA nastavené v angličtině, aby se vám základní pojmy vryly do paměti.

  • Graph/Trend – pokud budete chtít zobrazit graf, nejen číselnou odpověď, použijte v dotazu slovo graph. Např. „Graph of organic traffic September 2016 vs September 2017“.
  • Compare/VS – když chcete porovnat např. meziroční návštěvnost, použijte výrazy compare nebo vs. Např. „Organic traffic September 2016 vs September 2017“.
  • TOP10 – hodně dotazů, na které se budete ptát, vám AI ukáže v žebříčku TOP10. V případě, že budete chtít vidět více výsledků, je nutné to zohlednit v dotazu. Např. „TOP 10 source by sessions for medium of organic“.
  • Časová osa – AI umí zobrazit dotazy pro konkrétní období, které hledáte. Stačí zadat, jaké období vás zajímá. Může to být konkrétní den nebo více dní, týdny, měsíce, kvartály nebo roky. Např. „Organic traffic 1-15 September“.
  • Share/Percent – jestliže budete chtít znát podíl jednotlivých kanálů na vaší návštěvnosti, můžete položit následující dotaz: „Share of traffic by channel“.

Toto je základní slovník, který je dobré pro práci s AI znát. Výhodou strojového učení je, že čím více otázek formulujete, tím více se toho AI učí a zvyká si jak na jazyk, který používáte, tak na dotazy, které nejčastěji pokládáte. Pokud vás zajímá, na co všechno se dá ještě v rámci AI zeptat, podívejte se na Google Support.

To, jakým směrem se Google ubírá, je myslím zřejmé. Vizuální vyhledávaní, hlasové vyhledávání a umělá inteligence obecně, v kombinaci zejména s mobilním zařízením, mají za úkol zkrátit dobu, kterou strávíme pokládáním různých dotazů a hledáním odpovědí na ně. AI vznikla proto, aby usnadnila, respektive zrychlila, práci v GA. Někdy je opravdu rychlejší napsat dotaz do AI než procházet GA, ale občas vám prostě odpovědět nedokáže.

Je třeba ocenit, že AI si poměrně jednoduše dokáže zpracovat požadavek a ve většině případů poskytla odpověď, kterou jsem požadoval, nicméně stále šlo o poměrně základní otázky. AI je dobrým pomocníkem hlavně v případě, kdy se do GA díváte na mobilním zařízení. Google tento rok hodně pracoval na Google Assistant, a to především na hlasovém asistentovi, není se proto čemu divit, že lze otázky pokládat i hlasem.

Nyní už nezbývá nic jiného než otevřít GA a správně se zeptat.

02.11.2017

Komentáře