Infografika: Jak si vedou české fotbalové kluby na sociálních sítích v roce 2018
23. 04. 2018 Autor Tomáš OsinekFakt, že travnatému kolbišti aktuálně dominuje Plzeň, asi není pro mnohé žádná novinka. Víte, který z týmů je však nejúspěšnější na sociálních sítích? V rámci infografiky vám servírujeme již tradiční srovnání nejlepších českých klubů na Facebooku, Instagramu a Twitteru v roce 2018.
Kdyby se hrál fotbal na lajky, je Sparta suverénním lídrem
Bylo tomu tak v roce 2016, v roce 2017 a jinak tomu není ani letos. Pražská Sparta vládne českému internetu. První místo si drží znovu na všech zmiňovaných sociálních sítích. Bohužel pro fanoušky týmu s rudým „S“ na prsou, o fotbalových výsledcích Sparty se momentálně v superlativech hovořit nedá. Na koho tak může být majitel klubu Daniel Křetínský patřičně pyšný, jsou alespoň sparťanští online markeťáci.
Skokanem roku se stali slávisté, kterým se podařilo navýšit počet fanoušků v řádech několika tisíců jak na Facebooku, Instagramu, tak Twitteru. Kdo ví, jestli se sešívaní nepoučili z našeho článku, kde jsme právě na příkladě fotbalové Slavie rozebírali, jak zlepšit prezentaci na sociálních sítích. Za zmínku a poklonu však stojí také zlepšená marketingová komunikace Zlína, plzeňské Viktorky či nárůst Karviné.
Daleko za očekáváním stále zůstává brněnská Zbrojovka, u které bychom předpokládali vzhledem k početné fanouškovské základně atakování přednějších pozic. Tímto článkem na Zbrojovku tak trochu apelujeme a doufáme, že v příští infografice už od nás uslyšíte jen samou chválu.
A marketingovým králem mezi fotbalovými kluby se stává…
Ano, podle předchozích údajů není překvapením, že absolutním vítězem je pražská Sparta. Na druhou pozici se vyšplhala Slavie, která se ale o stříbro dělí spolu s plzeňskou Viktorkou. Do pořadí tento rok výrazně promluvil i navrátilec do nejvyšší soutěže Baník, jemuž se podařilo obsadit celkové čtvrté místo.
Klub | Facebook – Pořadí | IG – Pořadí | Twitter – Pořadí | Celkové pořadí |
AC Sparta Praha | 1 | 1 | 1 | 1 |
FC Viktoria Plzeň | 2 | 3 | 3 | 2,7 |
SK Slavia Praha | 4 | 2 | 2 | 2,7 |
FC Baník Ostrava | 3 | 4 | 4 | 3,7 |
Bohemians Praha 1905 | 9 | 6 | 5 | 6,7 |
FC Zbrojovka Brno | 8 | 7 | 7 | 7,3 |
FC Slovan Liberec | 7 | 5 | 12 | 8 |
SK Sigma Olomouc | 6 | 13 | 10 | 9,7 |
1. FC Slovácko | 5 | 10 | 15 | 10 |
FK Teplice | 10 | 11 | 9 | 10 |
FK Dukla Praha | 11 | 14 | 6 | 10,3 |
FK Jablonec | 12 | 8 | 11 | 10,3 |
FK Mladá Boleslav | 13 | 12 | 8 | 11 |
FC Fastav Zlín | 15 | 9 | 14 | 12,7 |
FC Vysočina Jihlava | 14 | 15 | 13 | 14 |
MFK Karviná | 16 | 16 | 16 | 16 |
Excelentní Basilej, fantastická Varšava aneb v Evropské lize to na titul není
I když by se zdálo, že počty fanoušků na sociálních sítích Sparty jsou víc než nadstandardní, v Evropě nám stále ujíždí vlak. Někteří by mohli namítat, že záleží hlavně na počtu obyvatel. Toto tvrzení však vyvrací švýcarská Basilej, která zaujímá první místo jak na Facebooku, tak Instagramu. Pokud tak porovnáme výsledky s Basilejí, jedná se spíše o sparťanský debakl.
Zahraničí | |||
FC Basilej | 2 011 362 | 146 114 | 117 297 |
Staua Bukurešť | 1 904 678 | 62 538 | 18 903 |
FK Šachtar Doněck | 1 456 501 | 144 553 | 44 196 |
Legia Varšava | 966 942 | 138 545 | 287 697 |
Dinamo Zahřeb | 535 680 | 75 016 | 55 587 |
FC Redbull Salzburg | 360 157 | 41 493 | 33 625 |
Hajduk Split | 297 678 | 68 204 | 81 255 |
Wisla Krakov | 285 511 | 29 525 | 24 596 |
AC Sparta Praha | 267 505 | 59 658 | 31 701 |
Ferencvárosi Budapest | 238 648 | 35 606 | 4 181 |
FC Kodaň | 216 853 | 76 847 | 64 650 |
SK Rapid Vídeň | 216 548 | 48 414 | 29 192 |
Austria Vídeň | 140 779 | 21 407 | 26 638 |
FC Dynamo Kyjev | 108 623 | 89 332 | 32 640 |
Ludogorets Razgrad | 98 365 | 7 718 | 14 695 |
Levski Sofia | 72 928 | 5 581 | 4 541 |
FK Bate Borisov | 39 400 | 10 720 | 15 096 |
Poznámka: Do srovnání jsme zahrnuli pouze týmy fotbalově srovnatelné s Pražany. Porovnávat Spartu například se španělskou Barcelonou, která má na Facebooku 103 milionů fanoušků, by nebylo z hlediska objektivity úplně relevantní.
Úpadek Facebooku, expres jménem Twitter
Těžko říct, jestli za to může aktuální kauza okolo Cambridge Analytica a úniku osobních dat nebo obsah na zdi prostě přestal některé fanoušky bavit, ale mnoho evropských klubů vykazuje při meziročním srovnání na Facebooku záporná čísla. V případě Bukurešti činí ztráta za poslední rok 10 tisíc fanoušků, Záhřeb přišel o 6 tisíc a ukrajinský Šachtar dokonce o 41 tisíc fanoušků.
Naopak boom mezi fotbalovými kluby zažívá Twitter. Kluby jako Kodaň, Austria Vídeň nebo Rapid Vídeň zapracovali na této síti takovým způsobem, že jejich počet sledujících se prakticky zdvojnásobil. Husarský kousek se povedl Varšavské Legii, kde každý tweet v současné době hltá přes 287 tisíc sledujících, což je o 100 tisíc víc než v loňském roce.
Komentáře