eVisions.cz

Infografika: Jak si vedou české fotbalové kluby na sociálních sítích v roce 2018

Kdyby se hrál fotbal na lajky, je Sparta suverénním lídrem

Bylo tomu tak v roce 2016, v roce 2017 a jinak tomu není ani letos. Pražská Sparta vládne českému internetu. První místo si drží znovu na všech zmiňovaných sociálních sítích. Bohužel pro fanoušky týmu s rudým „S“ na prsou, o fotbalových výsledcích Sparty se momentálně v superlativech hovořit nedá. Na koho tak může být majitel klubu Daniel Křetínský patřičně pyšný, jsou alespoň sparťanští online markeťáci.

Skokanem roku se stali slávisté, kterým se podařilo navýšit počet fanoušků v řádech několika tisíců jak na Facebooku, Instagramu, tak Twitteru. Kdo ví, jestli se sešívaní nepoučili z našeho článku, kde jsme právě na příkladě fotbalové Slavie rozebírali, jak zlepšit prezentaci na sociálních sítích. Za zmínku a poklonu však stojí také zlepšená marketingová komunikace Zlína, plzeňské Viktorky či nárůst Karviné.

Daleko za očekáváním stále zůstává brněnská Zbrojovka, u které bychom předpokládali vzhledem k početné fanouškovské základně atakování přednějších pozic. Tímto článkem na Zbrojovku tak trochu apelujeme a doufáme, že v příští infografice už od nás uslyšíte jen samou chválu.

A marketingovým králem mezi fotbalovými kluby se stává…

Ano, podle předchozích údajů není překvapením, že absolutním vítězem je pražská Sparta. Na druhou pozici se vyšplhala Slavie, která se ale o stříbro dělí spolu s plzeňskou Viktorkou. Do pořadí tento rok výrazně promluvil i navrátilec do nejvyšší soutěže Baník, jemuž se podařilo obsadit celkové čtvrté místo.

Klub Facebook – Pořadí IG – Pořadí Twitter – Pořadí Celkové pořadí
AC Sparta Praha 1 1 1 1
FC Viktoria Plzeň 2 3 3 2,7
SK Slavia Praha 4 2 2 2,7
FC Baník Ostrava 3 4 4 3,7
Bohemians Praha 1905 9 6 5 6,7
FC Zbrojovka Brno 8 7 7 7,3
FC Slovan Liberec 7 5 12 8
SK Sigma Olomouc 6 13 10 9,7
1. FC Slovácko 5 10 15 10
FK Teplice 10 11 9 10
FK Dukla Praha 11 14 6 10,3
FK Jablonec 12 8 11 10,3
FK Mladá Boleslav 13 12 8 11
FC Fastav Zlín 15 9 14 12,7
FC Vysočina Jihlava 14 15 13 14
MFK Karviná 16 16 16 16

Excelentní Basilej, fantastická Varšava aneb v Evropské lize to na titul není

I když by se zdálo, že počty fanoušků na sociálních sítích Sparty jsou víc než nadstandardní, v Evropě nám stále ujíždí vlak. Někteří by mohli namítat, že záleží hlavně na počtu obyvatel. Toto tvrzení však vyvrací švýcarská Basilej, která zaujímá první místo jak na Facebooku, tak Instagramu. Pokud tak porovnáme výsledky s Basilejí, jedná se spíše o sparťanský debakl.

Zahraničí Facebook Instagram Twitter
FC Basilej 2 011 362 146 114 117 297
Staua Bukurešť 1 904 678 62 538 18 903
FK Šachtar Doněck 1 456 501 144 553 44 196
Legia Varšava 966 942 138 545 287 697
Dinamo Zahřeb 535 680 75 016 55 587
FC Redbull Salzburg 360 157 41 493 33 625
Hajduk Split 297 678 68 204 81 255
Wisla Krakov 285 511 29 525 24 596
AC Sparta Praha 267 505 59 658 31 701
Ferencvárosi Budapest 238 648 35 606 4 181
FC Kodaň 216 853 76 847 64 650
SK Rapid Vídeň 216 548 48 414 29 192
Austria Vídeň 140 779 21 407 26 638
FC Dynamo Kyjev 108 623 89 332 32 640
Ludogorets Razgrad 98 365 7 718 14 695
Levski Sofia 72 928 5 581 4 541
FK Bate Borisov 39 400 10 720 15 096

 

Poznámka: Do srovnání jsme zahrnuli pouze týmy fotbalově srovnatelné s Pražany. Porovnávat Spartu například se španělskou Barcelonou, která má na Facebooku 103 milionů fanoušků, by nebylo z hlediska objektivity úplně relevantní.

 

Úpadek Facebooku, expres jménem Twitter

Těžko říct, jestli za to může aktuální kauza okolo Cambridge Analytica a úniku osobních dat nebo obsah na zdi prostě přestal některé fanoušky bavit, ale mnoho evropských klubů vykazuje při meziročním srovnání na Facebooku záporná čísla. V případě Bukurešti činí ztráta za poslední rok 10 tisíc fanoušků, Záhřeb přišel o 6 tisíc a ukrajinský Šachtar dokonce o 41 tisíc fanoušků.

Naopak boom mezi fotbalovými kluby zažívá Twitter. Kluby jako Kodaň, Austria Vídeň nebo Rapid Vídeň zapracovali na této síti takovým způsobem, že jejich počet sledujících se prakticky zdvojnásobil. Husarský kousek se povedl Varšavské Legii, kde každý tweet v současné době hltá přes 287 tisíc sledujících, což je o 100 tisíc víc než v loňském roce.