1. Blog
Blog je jeden z nejlepších typů obsahu, který můžete tvořit. Nejenže má vedení firemního blogu pozitivní vliv na SEO, což povede k rostoucí organické návštěvnosti vašeho webu, ale zároveň dokáže nahradit jinak velmi nákladné marketingové kampaně. Ptáte se jak?
Blog spadá do nástrojů tzv. inbound marketingu. Touto formou marketingu „přitáhnete“ vaše (potenciální) zákazníky prostřednictvím hodnotného obsahu, který oni sami vyhledávají. A nemusíte vydat (prý) ani korunu. To je samozřejmě trochu „podhodnocené“, i tvorba obsahu něco stojí – musíte mít čas, nápady a zdroje pro jejich realizaci.
Jaké otázky je třeba si položit před založením firemního blogu?
Pokud chcete používat blog jako nástroj content marketingu pro vaše podnikání, musíte začít se strategií. Minimálně je nutné definovat cíl vedení blogu, určit cílovou skupinu, zaměření blogu a stanovit, jaká témata chcete pokrýt (včetně analýzy klíčových slov).
Jaké jsou největší benefity blogování?
- Nárůst organické návštěvnosti vašeho webu prostřednictvím klíčových slov.
- Přirozená podpora pro komunikaci vašich produktů.
- Budování pevných vztahů se zákazníky.
- Personalizace vaší značky.
- Získání obsahu pro vaše sociální sítě.
- Získání role experta v oboru.
- Zvýšení konverzí (ROI).
- Získání zpětných odkazů.
- Zlepšení pozic pro long-taily.
- Podpoření diskuzí (komentáře u článků, na sociálních sítích).
2. Rozhovory
Lidé vyhledávají informace od profesionálů a autorit z oboru. Zajímají je tzv. „success stories“, ale rádi se poučí i z neúspěchů. Nezapomeňte také, že Češi jsou tak trochu „drbny“ a doslova hltají drby ze zákulisí a soukromí.
V online světě můžete provést rozhovor několika možnými způsoby:
- Rozhovor formou live streamu na sociálních sítích.
- Rozhovor ve formě článku na vedeném blogu/webu.
- Rozhovor formou video reportáže.
Tip: Přečtěte si rozhovor se zakladatelem agentury eVisions Jaroslavem Vidimem.
Dáváte přednost video contentu? Jarda se rozpovídal na webu Mladypodnikatel.cz o tom, jak děláme content marketing v naší agentuře.
3. Infografiky
Infografiky využívají firmy pro edukaci svého publika a pro komunikaci sebe sama jako odborného subjektu. Infografiky nám jednoduše interpretují jinak často složité statistiky či nás snadno edukují v určité problematice.
Jak vnímá infografiky zákazník? Zhruba takto: Zajímavá či významná data ve vizuálním zobrazení = kombinace doslova odzbrojující. 😊 Lidé mají rádi data – považují tak sdílené informace za důvěryhodné a autora infografiky za profesionála v dané problematice.
Mrkněte, jaké infografiky má na triku naše agentura.
4. Zábavná videa
Proč trávíme tolik času na sociální sítích? Primárně kvůli komunikaci, sekundárně pak kvůli zábavě a inspiraci. Pokud značka dokáže nabídnout zábavu a odpočinek v kombinaci s přirozenou propagací produktů, dá se říci, že má vyhráno.
Jedním z nejpopulárnějších typů obsahu, se kterým máte šanci v dnešní době (na sociálních sítích) uspět, jsou jednoznačně videa.
Podle dat z výzkumu HubSpot chtějí spotřebitelé napříč všemi věkovými kategoriemi od značek více video obsahu.
Trocha inspirace…
AquaBabes – nejúspěšnější česká reklama na Youtube v roce 2017 od značky Aquila
T-Mobile a jeho reklama Nedržte se při zemi
Man Truck & Bus se svým Neuvěřitelným příběhem řidiče kamionu
5. Odborná videa
Volně navážu na výzkum HubSpot. Respondenti se shodli, že informace sdílené ve formě videa jsou pro ně nejlépe zapamatovatelné. Video tedy může nejen pobavit, ale být také velice kvalitní zdroj pro edukaci vašeho publika.
V naší agentuře se snažíme skloubit odbornost a zábavu v rámci naší pravidelné série Novinek z onlajnu.
6. Manuály, rady & tipy
„10 tipů na“, „Manuál na snadné použití produktu X“; „Užitečné rady na cestu“ – témata, která vaši zákazníci ocení na 100 %.
Při jejich tvorbě se doporučujeme řídit následujícími pravidly: stručně, jasně, výstižně.
Tip: Připravili jsme pro vás:
- Kapesní manuál: Pište články jako copywriter
- 17 tipů, jak využívat Instagram efektivněji
- 28 tipů, jak se stát twitterovým Mirkem Dušínem
7. Případové studie
Teorie je teorie, praxe zase praxe. Prostřednictvím případových studií můžete zákazníkům komunikovat úspěchy vašich klientů, kterých dosáhli vaší zásluhou.
Případové studie jsou velice efektivní, neboť dokážou velice jednoduše a srozumitelně sdílet konkrétní benefity vašich služeb, respektive je vysvětlit na reálných případech z praxe.
Přečtěte si, jak jsme zvýšili organickou návštěvnost našeho klienta o 1000 %.
8. Taháky
Taháky jistě mnozí z nás ocenili již během studentských let. Efektivní věcička – na kousek papíru, který se vejde kamkoliv, shrnete to nejdůležitější. Možná je to dokonce jedna z nejužitečnějších věcí, kterou vás škola pro život naučila.
Takové taháky jsou totiž skvělou vychytávkou, kterou můžete používat pro obsahový marketing vašeho byznysu nehledě na jeho odvětví.
Abychom nezůstali jen u té teorie, rovnou přidávám jeden příklad z praxe – náš tahák na klávesové zkratky. 😊
9. Checklisty
Checklist – opět velice oblíbený typ obsahu. Pojem „checklist“ máme asociovaný s kontrolou (jupí – na nic nezapomeneme) a zároveň také se zřetelností a stručností (jupí podruhé – žádné rozsáhlé slohovky, které uložíme do záložek a už nikdy neotevřeme).
Tip: Chystáte se na zahraniční konferenci? Projděte si náš checklist, ať si ji užijete v klidu a se vším všudy.
10. Příspěvky na sociálních sítích
Kdo není na socialu, jako by nebyl! A u značek to platí dvojnásob. Sociální sítě již nejsou konkurenčního výhodou, ale spíše nutností. Přičemž platí, že je můžete využít pro branding, loyalty marketing, virální i výkonnostní marketing.
11. Citáty
Sdílení/vlastní tvorba citátů – jak jednoduché, ale přitom účinné. Citáty nyní poměrně úspěšně dobývají internet. Lidé jsou rádi součástí komunity a prostřednictvím citátů ji můžete vybudovat.
Při sdílení citátů se opět zamyslete nad cílem sdělení, vaší cílovou skupinou a celkovým konceptem vašeho byznysu.
12. Meme
Chcete být úspěšní na sociálních sítích a přitom investovat do FB reklamy jen minimálně? Pak je třeba se zamýšlet nad obsahem s virálním potenciálem, tedy obsahem, který se bude šířit sám a rychle mezi uživateli napříč různými komunikačními kanály.
Memy a GIFy jsou novodobé fenomény, které se šíří na internetu rychlostí blesku. Pro jejich komičnost, jednoduchost pochopení, výstižnost a zkrátka „cool“ charakter jsou mezi lidmi nejoblíbenějším a nejsdílenějším obsahem. Setkáváte se s pojmem meme poprvé? Nahlédněte s námi pod jeho povrch.
Kdo nebo co jsou to meme?
Obecně jde o typ obsahu, který se šíří internetem na virální bázi. Konkrétněji může mít podobu obrázků, smajlíků, screenshotů z filmů a dalších motivů, které jsou doplněné výstižným textem. Výsledkem je jednoduchý komiks či příběh ze života. Nejčastěji vznikají na základě aktuální události.
Proč se vám vyplatí meme používat?
Samozřejmě záleží na celkové marketingové strategii vaší značky, způsobu a tonalitě komunikace, vaší cílové skupině a mnoha další faktorech. Pamatujte ale, že na sociální sítě se chodíme bavit. A právě zábavu očekávají zákazníci i od komunikace vaší značky na sociálních médiích. Kdo by měl zájem sledovat suché firemní profily, že? Vyplatí se tedy využívat meme s rozmyslem, tzn. s ohledem na cílovou skupinu a v souvislostech či v kontextu s vaším typem podnikání.
Tipy z praxe
Mini meme slovník
Zkratka | Význam | Interpretace |
Me gusta | To se mi líbí | Reakce na něco absurdního, co se dotyčnému prostě líbí. |
YOLO | You Only Live Once | Žiješ jen jednou! |
Dunno | I don’t know | Nevím. |
Philosoraptor | raptor filozof | Raptor filozof „hloubá“ nad absurdními a vtipnými věcmi. |
True story | Svatá pravda | Reakce na něčí tvrzení, se kterým souhlasíme. |
WTF | What The F*ck | Co to sakra? |
Not bad | To není špatné! | Má pozitivní význam, využívá se k vyjádření uznání. |
LOL | Laughing Out Loud | Směju se, až se za břicho popadám. |
ROFL | Rolling On the Floor Laughing | Válím se po podlaze smíchy. |
Herp Derp | Komiksový obličej a výraz | Naznačuje, že něčí tvrzení je tak říkajíc „stupid“. |
Forever alone | Navěky sám | Používá se k vyjádření samoty nebo zklamání životem. |
Trocha inspirace…
Forever alone meme
A jeden náš vlastní. 😊
13. Testy & kvízy
Přestože ve škole jsme testování našich znalostí neměli příliš v lásce, v praxi si na ně rádi posvítíme. Chceme se zlepšovat, předstihnout konkurenty, poznávat své limity, posouvat hranice.
Tento typ obsahu lze napasovat na jakýkoliv typ podnikání. Důležité je zamyslet se nad cílovou skupinou (tedy pro koho test tvoříte), nad smyslem testování (skutečně ověřování znalostí, zábava pro zákazníky, poznání zákazníků atd.) a nad jeho zpracováním.
Tip: Jak jste na tom se SEO znalostmi? Otestuje se v našem SEO testu, ať víte, v čem se ještě dokážete zlepšit!
14. Soutěže
Nezáleží na tom, zda vám v garáži parkuje Ferrari nebo lovíte z peněženky poslední drobné na kafe – všichni milují soutěže. Kdo by nechtěl ušetřit, nebo dokonce získat produkt zdarma, že? A čím bude pro vaše příznivce snazší se zapojit, tím větší úspěch sklidíte.
Velmi oblíbeným místem pro pořádání soutěží je Facebook, kde tímto způsobem můžete velice snadno a rychle „polapit“ fanoušky. Dávejte si ale dobrý pozor na nekalé praktiky, které mohou vést až ke smazání vaší FB stránky. To přeci rozhodně není vaším cílem, ne?
Čeho se musíte vyvarovat?
- Nesmíte žádat o lajknutí vaší stránky jako vstup do soutěže.
- Nesmíte žádat o lajknutí jiných stránek jako vstup do soutěže.
- Nesmíte vyzývat ke sdílení příspěvku ani vaší stránky jako vstup do soutěže.
- Nesmíte žádat fanoušky, aby do komentáře označovali své přátele.
- Nesmíte žádat fanoušky, aby na fotku označovali přátele.
- Nesmíte využívat emotikony při výběru z více možností.
Co je naopak dovoleno?
- Žádat o lajknutí příspěvku (např. jako hlasování).
- Vyzvat k přidání příspěvku na vaší firemní stránku.
- Vyzvat k přidání komentáře pod příspěvek.
- Vyzvat k zaslání soukromé zprávy.
S naším klientem Bellinda jsme v rámci adventního kalendáře uspořádali soutěž o ponožky. Cílem bylo seznámit zákazníky s novým produktem a komunikovat jeho benefity (v tomto případě hydratační efekt ponožek, kterého dosahují díky obsahu olejů).
Lámete si i nadále hlavu, jaký obsah je vhodný právě pro váš business?
Kontaktujte nás, rádi vám s obsahovou strategií pro váš business pomůžeme. 🙂