Pracovní sociální sítě v D-A-CH regionu: LinkedIn nebo XING?
12. 07. 2018 Autor Thea ZinnerPoohlížíte se po práci v Německu, Rakousku nebo Švýcarsku? Pak vám nepochybně přijde vhod naše srovnání pracovních sociálních sítí LinkedIn a XING. Na které byste měli být vidět, aby si vás zaměstnavatelé všimli, a na kterou se registrovat, aby si vás všimli budoucí zaměstnanci?
Společné vlastnosti
Na první pohled jsou si obě sítě ve svých základních funkcích velice podobné. Můžete si založit osobní profil, vložit informace o své profesní dráze, doplnit kvalifikace, nahrát profesionální fotografii stejně jako tvořit a sdílet příspěvky. To samé platí i pro právnickou osobu. Ten, kdo chce prezentovat svou firmu, e-shop, start-up apod., se bude cítit příjemně na obou sítích. Nabízejí možnost založit firemní profil, který je prolinkovaný s webovou stránkou firmy, můžete tvořit příspěvky o firemních novinkách nebo inzerovat volné pozice (pokud vás zajímá, jaké jsou nejlepší časy k aktivitám na LinkedInu, podívejte se na článek mé kolegyně Darji).
Ohledně novinek vás informuje váš newsfeed, máte také možnost přihlásit se do skupin, sdílet zprávy se svými kontakty, nebo surfovat v nabídkách práce. Nehledě na to, jestli užíváte obě sítě jako privátní osoba nebo firma, můžete volit mezi bezplatnou verzí a placenou verzí, která obsahuje více služeb a možností.
Obě sítě vám pomohou v business networkingu:
Počet uživatelů v D-A-CH regionu: | >13 milionů (11/2017) | >11 milionů (11/2017) |
Počet unikátních uživatelů v Německu: | 8,56 milionů | 1,28 milionů |
Počet uživatelů v Německu: | >11 milionů | 7,3 milionů |
Počet uživatelů ve Švýcarsku: | ~1 milionů | 2,4 milionů |
Počet uživatelů v Rakousku: | >1 milionů | 1,2 milionů |
Založeno | 2003 | 2002 |
Alexa Top Sites (20. 02. 2018) | Místo 58 | Místo 44 |
Zdroj: Statista, XING, LinkedIn, Alexa
Rozdíly
Tato německá síť patřící pod společnost Burda Digital GmbH je přední byznys sítí v D-A-CH oblasti. Vlastní profil vypadá jako napodobenina malé webové stránky s multimediálními možnostmi. Můžete nahrávat fotografie, videa, PDF nebo texty. Newsfeed vám na první pohled ukáže nabídku pracovních pozic, kdo navštívil váš profil a aktualizuje vaše kontakty. Mimo jiné existuje na této síti i velký počet skupin (aktuálně 90.199 odborných skupin) a obchodních eventů (aktuálně 31.130 eventů).
Co je opravdu praktické:
Do částí svého profilu „já hledám“ a „já nabízím“ můžete vyplnit klíčová slova, na jejichž základě můžete být rychleji k dohledání. Tato pole můžete ale také využít k tomu, abyste se kreativní volbou slovních hesel odlišili a zvýraznili. Otřepané fráze jako „komunikační schopnosti“, „samostatný“, „MS Office“, „učenlivý“ už nikdo nechce číst. Důležité jsou i skupiny na XINGu, které mají ve srovnání s LinkedInem mnohem větší hodnotu (občas jsou ale bohužel zahlcené reklamami a spamy). XING dále nabízí možnost založení eventů. Na ně můžete pozvat ostatní členy,nebo se předem podívat, kdo na akci přijde. Předem tak zjistíte, jestli se budete s potenciálním obchodním kontaktem vyskytovat na jednom místě a budete mít šanci ho oslovit, nebo ne.
Firemní profil
XING nabízí dvě možnosti, jak se prezentovat, a to buď na své byznys stránce, nebo tzv. „Employer Branding“ profilu. Byznys stránka má pomoci oslovit zákazníky. Zde můžete prezentovat své produkty a služby. Employer Branding profil slouží k šíření informací o daném podniku, prezentují se zde novinky, zaměstnanci a volné pozice. Tyto informace můžete doplnit multimediálními elementy jako jsou obrázky, videa, prezentace a podobně. Můžete zde také uvést i svou pečeť kvality zaměstnavatele a propojit to se svým profilem na Kununu a zveřejňovat hodnocení zaměstnanců. Firemní stránku lze založit v bezplatné verzi nebo tzv. premium variantě, která je zpoplatněná a nabízí mnohem více funkcí. Tím se dostáváme k dalšímu bodu – placené varianty.
Premium, nebo zdarma?
Jako privátní osoba máte možnost se rozhodnout mezi premium variantou za 7,95 € měsíčně nebo 72 € ročně. Další možností jsou doplňkové balíčky pro hledání zaměstnání nebo přístupy do sítí s obchodními kontakty. Vidíte například, kdo (včetně jména) si váš profil prohlédl, můžete zasílat zprávy lidem, které nemáte ve svých kontaktech a máte rozšířené funkce hledání a možnosti rešerše. Dále je možné definovat konkrétní kariérní požadavky a prognózy finančního ohodnocení a získat statistiky návštěvnosti profilu.
XING si nechává za premium model včetně rozšířených funkcí slušně platit. Pro firmy jsou ceny odstupňované od 395 € až 1 095 € podle velikosti společnosti (zcela spolehlivá data neexistují, protože XING v tomto ohledu poskytuje individuální poradenství). Placená varianta nabízí možnost prezentovat velice obsáhle svou firmu. Obdržíte reportovací a statistické funkce, můžete ukládat kontaktní osoby a mnohem více.
Dohromady měl XING v roce 2017 zhruba 994 000 registrovaných placených členství v celé D-A-CH oblasti.
Tato pracovní síť má především mezinárodní význam. Mezi nejsilnější uživatelé v D-A-CH oblasti patří následující odvětví: automobilový průmysl, bankovní a finanční sektor, vývoj a výzkum, IT a IT služby. Většina těchto uživatelů se nachází v Hamburgu, Berlíně, Kolíně, Frankfurtu nad Mohanem a v Mnichově. I města ve Švýcarsku a v Rakousku se ukazují být těmi nejsilnějšími uživatelskými městy: ve Švýcarsku to je Curych a Ženeva a v Rakousku Vídeň. Newsfeed se také neliší od svého německého protějšku.
Co je opravdu praktické:
Poté, co jste zveřejnili článek, můžete nahlednout do statistik, koho váš příspěvek zasáhl, v jaké společnosti a na jaké pozici je dotyčný/ná zaměstnaná. Pro pracovní networking je jedna další funkce velice užitečná: potvrzení vašich dovedností a schopnosti přes síť vašich kontaktů. Potvrzením od bývalých kolegů, nadřízených nebo obchodních partnerů zvyšujete svou reputaci a důvěryhodnost.
Abyste mohli sledovat aktuality ze svého oboru, nabízí LinkedIN sledovat jednotlivé osoby jako influencery. Tyto osoby se etablovaly jako lídři svého oboru a dopřávají svým followerům informace a novinky z daného odvětví. A pokud se vyskytujete v mezinárodním prostředí, můžete mít svůj profil založený ve více jazycích.
Firemní profil
I u LinkedInu máte tu možnost založit firemní profil. Můžete nahrát firemní logo, zahrnout svůj blog, prolinkovat volné pozice, zapojit zaměstnance a obecně společnost představit. Souběžně ke XINGu můžete také zveřejňovat aktualizace. Kdo má zájem o více funkcí, měl by se seznámit s placeným členstvím.
Premium, nebo zdarma?
Struktura placeného členství je u LinkedInu mnohem odlišněji strukturována než u XINGu. Můžete si vybrat mezi 4 variantami placeného členství od 26,61 €:
- Premium Career: pro uchazeče o práci
- Recruiter Lite: pro personalisty a rekrutéry
- Sales Navigator: pro obchodní zástupce
- Premium Business: k budování byznysu
V sekci Kariéra obdržíte rozšířené funkce a výhody, které se vám hodí při hledání a ucházení se o práci. Např. můžete se porovnat s ostatními kandidáty, nebo na sebe upozornit svým představením. Varianta pro náboráře, jak už název napovídá, spouští funkce hledání a automatického sledování kandidátů a možnosti návrhu vhodných uchazečů. V sekci Sales Navigator existuje možnost dostat se na konkrétní obchodní informace o společnosti, například na vypsané nabídky a aktuality týkající se prodeje, a tím rozšiřovat svou zákaznickou bázi. S Premium-Business můžete získat třeba vhled do toho, jak ostatní firmy rostou.
LinkedIn si připravil balíčky podle významu a účelu užívání, které jsou cílené jak na privátní osoby, tak na společnosti.
Kterou síť tedy vybrat?
Jak pro privátní osoby, tak pro firmy platí: Kdo chce být prezentován, mít kontakty a zůstat v kontaktu, nebo zveřejňovat novinky, měl by být v D-A-CH regionu online na obou sítích. Protože někteří uživatelé mohou být registrování jen na jedné ze zmiňovaných sítí a XING je svým zaměřením na Německo, Rakousko a Švýcarsko prostorově ohraničený. To samé platí pro ty, kteří aktivně hledají nové zaměstnance, nebo nové kontakty. Hlavní otázkou totiž zůstává, na které síti se pohybuje cílová skupina. Ale založit si na obou sítích profil a postarat se o něj zas není tolik práce.
Komentáře