The Subtle Art Of Not Giving A F*ck: A Counterintuitive Approach to Living a Good Life (Mark Manson)
Začneme trochu zeširoka a bez servítek. Americký blogger a podnikatel volí vulgární a provokativní jazyk, aby přitáhl pozornost ke čtení tématu, které se na první pohled může v záplavě seberozvojových knih zdát poněkud otřepané – k hodnotám.
Jak název poměrně jasně naznačuje, jedná se o text, který se zabývá prioritami a chce být pomocnou rukou při hledání toho, co je pro nás v životě, v práci, ale i jinde tím podstatným. Ze všech stran na nás každý den působí nepočítané množství podnětů, které bojují o naši pozornost. Mark Manson se snaží vysvětlit, že spousta informací je pro nás nerelevantní a zbytečná a místo pomoci tříští naši pozornost a přispívá k informačnímu přehlcení.
Jedná se ale o pravý opak sluníčkářstvím a pozitivismem přetékajících rozvojových knih. Naopak, kniha je upřímnou sondou do života každého z nás. Nesnaží se injektovat čtenáře lacinými poučkami o štěstí, ale naučit je, že pracovní i osobní život jsou vlastně sérií problémů, a tedy to nejdůležitější, co je potřeba, je postavit se k nim čelem, a především – naučit se klást si otázku “Které problémy chci řešit?” místo obligátního “Jak se těch problémů zbavím?“
I přes nálož hrubosti a upřímnosti pocítíte na konci knihy úlevu a budete si připadat, jako by vám něco náhle došlo.
Marketing In The #FakeNews Era (Peter Horst)
Nejaktuálnější kniha z našeho výběru analyzuje jednu z největších současných výzev pro marketing. Marketingový šéf časopisu Fortune dedikuje publikaci především všem CEO a dalším lidem úzce spojeným s vedením firmy, text je ale určený také pro marketéry a komunikační specialisty, protože zdraví brandu a firemní reputace jsou provázané více než kdy dříve.
Kostru knihy tvoří tři hlavní části. V první se autor zabývá politizací prakticky všech oblastí lidské činnosti, „kolapsem střední třídy“ a současným statutem značek. Ty si podle něj v nově nastalé době nemohou dovolit stát v ústranní, každý jejich krok je sledovaný a hodnocený, každý přešlap souzený a případně odsouzený. V druhé části pak rozebírá „nová pravidla“ marketingu a postavení brandu k hybatelům společenské atmosféry, ve třetí a poslední části se pak obrací více k vedoucím společností, jejichž kompetence sahají daleko za marketing. Otřes značky, ať už bude mít jakoukoli podobu, pokládá za nevyhnutelný, a na bedra lídrů klade zodpovědnost za předcházení takovým situacím.
Závěrečná shrnující kapitola obsahuje několik komentářů seniorních marketérů velkých firem i agentur, kteří otevřeně hovoří o nastalé situaci a jejím vlivu na řízení aktivit. Horst nenabízí instantní řešení, a spíše pokládá základy, podle kterých se v novém prostředí zorientujete a budete mít vlastní působení v něm pod kontrolou.
Deep Work: Rules for Focused Success in a Distracted World
Hluboká práce: Pravidla pro soustředěný úspěch v roztěkaném světě (Cal Newport)
Hluboká práce rezonovala v širokém okruhu čtenářů. Nadšené ohlasy plnily sociální sítě, mluvilo se o ní i na konferencích, zmiňovala ji mimo jiné například Michaela Mužíková na loňském Copy Campu v tematicky nazvané přednášce Klid tvořit: Jak ho najít v onlinu. A má to kromě čtivého podání i hlubší důvody.
Na rozdíl od předchozích publikací přichází Hluboká práce naopak s jasným návodem na problém, se kterým vlivem novým médií bojuje většina z nás – na to, jak se soustředit. Autor popisuje problematiku hluboké a mělké práce a postupně přidává principy, jak imerze dosáhnout v každodenní rutině.
Je třeba připravit se na to, že kniha sama vám nezmění pracovní život ze dne na den, ale že budete muset vyvinout určité úsilí a ke knize se vracet. Přistupujte proto ke čtení už od počátku aktivně a s hodnocením přínosnosti textu si dejte na čas.
The Tipping Point: How Little Things Can Make a Big Difference
Bod zlomu: o malých příčinách s velkými následky (Malcolm Gladwell)
Výjimečná kniha kanadského novináře vás pohltí svou analýzou fungování fenoménů a epidemií. Módních, virových i kriminálních. Gladwell přejímá lékařské odborné sousloví Tipping Point, aby jej aplikoval na sociální fenomény a vyložil tak fungování přeměny poklidně se šířícího viru v nekontrolovatelnou explozi.
Fungování zlomového bodu ukazuje na konkrétních příkladech a zabývá se zejména třemi zásadními principy: zákonem malého počtu, faktorem chytlavosti a silou kontextu. Působení několika zdánlivě banálních či nesouvisejících faktorů může ovlivnit prodejnost produktu, snížení kriminality, onemocnění a podobně. Čtivá analýza se zabývá konkrétními příčinami a její účast na našem seznamu must-read literatury je jasná – pochopení tipping pointu a následky jeho překročení jsou cestou k úspěchu a zároveň vyvarování se fatálních chyb v marketingu i jinde.