Německo a jeho „Servicewüste“: Po čem prahne německý zákazník?
20. 08. 2018 Autor Jana SchultzJe zákaznický servis v Německu opravdu pouští? Jak to vidí zákazníci 30 let poté, co vznikl tento termín? Přečtěte si, jaký je německý zákazník a jak si představuje seriózní jednání.
A jaký je německý zákazník?
V první řadě by si veškeré firmy, které již vystupují na německém trhu, nebo které se tam chystají, měly uvědomit, že kvalitní zákaznický servis není žádný speciální atribut vašeho podnikání, ale v očích německého zákazníka se jedná o absolutní nezbytnost, a to v kterémkoli odvětví podnikání. Být dostupný na zákaznické lince, vyřídit kompetentně a rychle problém, to jsou očekávané samozřejmosti zákaznické podpory. Tyto podmínky musíte opravdu splňovat, pokud ne, rychle pocítíte zákazníkovu nespokojenost. V dnešní digitalizované době se od vás očekává více, proto musíte umožnit svým zaměstnancům, aby získali veškeré informace spojené se zákazníkem a konkrétní objednávkou. Do praxe přeloženo: Potřebujete veškeré moderní technologie, které zajistí moderní, předvídavé a proaktivní služby přes všechny komunikační kanály, včetně sociálních sítí.
Co očekává německý zákazník?
Cena už dlouho není pro Němce rozhodující faktor při výběru prodejce/dodavatele. 80 % dotázaných považuje ochotu zákaznického servisu za krajně nebo velmi důležitou. Tím se dostává na stejné místo jako cena. Další faktory, které rozhodují při výběru prodejce, jsou dobrá pověst a důvěryhodnost. Dvě třetiny dotázaných přiznali, že kvůli špatnému zákaznickému servisu odešli ke konkurenci. Německý zákazník má vysoká a stále stoupající očekávaní, proto by se firmy měly intenzivně zaměřit na zákaznický servis a neustále pracovat na jeho zlepšení. Na čem tedy záleží, aby poskytovatel u zákazníka nepohořel?
U B2C zákaznického servisu jsou nejdůležitější následující faktory:
• 34 % laskavost / vstřícné chování
• 22 % kompetence
• 16 % poradenství
• 15 % rychlost / dochvilnost
Zákazníci očekávají (samozřejmě poté, co se dovolali na zákaznickou linku nebo obratem obdrželi odpověď na svůj e-mail), že vystupování zákaznického centra bude laskavé a přívětivé, stejně jako to, že zaměstnanci budou kompetentní a budou schopní poradit. Samozřejmostí je, že dotazy zákazníků budou zpracovány v co nejkratší době a v rámci stanovených termínů.
A přes jaké kanály se zákazníci ozývají?
V tomto aspektu jsou němečtí zákaznici spíše konzervativní – 80 % dotázaných preferuje telefonní spojení. Následuje kontakt přes e-mail, který preferuje 68 % zákazníků. Zajímavé je, že online chat se využívá ve stejné míře jako klasický psaný dopis (14 %). Pouhá 4 % komunikace se zákazníkem probíhají přes sociální média. Proto byste měli dobře zvážit, na který kanál se budete nejvíce soustředit. Pro zahraniční firmy, které vystupují na německém trhu, je absolutně nevyhnutelné komunikovat v němčině. Nejen, že se tak německý zákazník cítí během vyjednávání jistěji, ale zvyšuje to i vaši kredibilitu a kompetentnost firmy.
Komentáře