Výhody cenových srovnávačů pro prodejce
Cenové srovnávače cílí na zákazníky právě v momentu, kdy se rozhodují o uskutečnění nákupu. Vzhledem k tomu, že je zákazníci využívají za účelem nákupu (většinou už specifického produktu), mají poměrně vysoký konverzní poměr.
Cenové srovnávače mají i řadu dalších výhod, za zmínění stojí například tyto:
- reklama orientovaná na cílovou skupinu
- zvýšení povědomí o značce
- získání nových zákazníků
- jednoduchá kalkulace
- nízké vstupní požadavky
- zvýšení obratu
- zvýšení internetové viditelnosti
Nejdůležitějším přínosem je právě viditelnost. Povědomí o značce může díky velice dobré kategorizaci a jednoduchému vyhledávání produktů rychle stoupnout. Tyto portály se proto skvěle hodí k získávání nových zákazníků a k jejich přilákání na váš e-shop.
Na kterých portálech se vyplatí být
I přesto, že výhody cenových portálů jsou více než jasné, má každý prodejce možnost volby, na kterém cenovém srovnávači chce být přítomný – který srovnávač se pro jeho produkty hodí nejlépe. Ze začátku jsou rozhodně výhodné velké cenové srovnávače. Ty poznáte velice jednoduše podle jejich umístění v Googlu. Tyto zavedené weby (idealo.de, billiger.de, check24.de usw.) mají zpravidla vysokou návštěvnost, jsou známé a mají široký výběr produktů. Billiger.de disponuje 300 000 návštěvníky denně, na idealo.de zavítá podle údajů na webu dokonce 16 milionů zájemců o nákup měsíčně. Kromě toho existují speciální cenové srovnávače pro konkrétní kategorie produktů. Pokud váš produkt do některé z daných kategorií spadá, vyplatí se být především na takovém webu.
Platební modely cenových srovnávačů
Důležité je, abyste se ze začátku seznámili s platebními možnostmi portálů, protože se mohou poměrně výrazně lišit. Většinou máte na výběr mezi třemi převládajícími variantami:
- cost-per-click (CPC): Platíte za každé kliknutí, které uživatele přesměruje z cenového srovnávače na váš e-shop
- cost-per-sale (CPS): Platíte pouze v případě, že uživatel uskuteční nákup v e-shopu
- cost-per-lead (CPL): Platíte za každou uživatelskou interakci v e-shopu
Měsíční poplatky nebo podmínky pro minimální obrat jsou ojedinělé, nejčastěji se setkáte s variantou CPC. Ceny se liší portál od portálu a podle produktových kategorií, většina se však pohybuje mezi 0,08 € a 0,60 €. Tento model se na první pohled tváří velice výhodně, neznamená to nicméně, že každý klik přinese obrat. I tato varianta se může rychle prodražit.
Z tohoto důvodu je velice důležité si pohlídat svůj rozpočet a jeho hranice. Je důležité si jej rozvrhnout tak, aby zajistil dlouhodobou viditelnost produktů (nebo alespoň bestselerů). Nevypadá zrovna dobře, když zákazník na začátku měsíce narazí na atraktivní nabídku, která se ke konci měsíce už neukazuje, protože prodejce vyčerpal svůj rozpočet.
Jak zajistit atraktivitu produktů
Zákazníci srovnávající ceny zadávají název produktu do vyhledávacího pole cenového srovnávače (nebo přímo do Googlu Produkt + srovnání ceny). V zásadě mají cenové srovnávače vlastní třídění dle ceny nebo doby doručení. Každý uživatel portálu si může přizpůsobit seznam podle vlastních kritérií a preferencí, které mohou být i velmi podrobné, jako tomu je například u srovnávače idealo.de. 80 % návštěvníků přitom zpravidla možnost individuálního třídění využívá, proto by měl být produkt co nejvíce atraktivní.
Důležitými aspekty při rozhodování jsou:
- náklady za dopravu
- doba dodání
- platební možnosti
- zákaznické recenze
- způsob vrácení zboží a další.
Kdo disponuje hodnocením osvědčeného obchodu nebo nabízí bezplatné vrácení zboží, mohou ho některé portály výrazně upřednostňovat a zákazníci si k němu tak najdou cestu snadněji.
Cena je na srovnávačích bezesporu tím zásadním, je ale třeba s ní pracovat. Uživatelé cenových srovnávačů jsou velmi citliví jak na cenu produktu, tak na slevy a různé speciální nabídky. Vždycky si ale hlídejte, aby cena odpovídala ceně uvedené v e-shopu, jinak může dojít k penalizaci.