8 mýtů linkbuildingu: Také jim věříte?
29. 10. 2018 Autor Tomáš OsinekLinkbulding is dead! Tak tohle rozhodně vymažte z hlavy jako první. I když vás už možná neprotlačí na první pozici, minimálně do SERPu se s kvalitním linkbuildingem stále dostanete.
Sám velký Google potvrdil, že odkazy jsou pořád jeden z TOP 3 hodnotících faktorů. A proto stojí za to, podívat se na pár mýtů, které v této SEO oblasti stále panují.
1. Odkaz z domény s nižším domain ratingem, než je ten můj? Ne díky, nechci.
Tak takhle rozhodně ne. Domain rating, domain authority nebo jakákoli metrika, kterou pro toto hodnocení používáte, je jen hodnocení vývojářů nějakého marketingového nástroje, kteří se snaží dosáhnout co největší korelace mezi nimi a metrikou vyhledávače.
Teď nechci podtrhovat jejich kvalitu, ale přeci jen nikdo přesně neví, jak vyhledávač domény posuzuje, proto je potřeba brát tato hodnocení s nadhledem. Neříkám tím, že není dobré brát zmíněné metriky v potaz, ale co když je stránka nová s potenciálem se rozvíjet, kvalitním obsahem a vysokou návštěvností, i když s domain ratingem zatím třeba jen 30? V tom případě odkaz chtít nebudete?
2. Tři odkazy do článku jsou naprosto ideální.
Už dlouhou dobu panuje nepsané pravidlo, že 3 odkazy do článku jsou ideální počet. Teď mám na mysli hlavně PR články propagující firemní produkty či služby. Pravdou je, že nikdo vám neřekne ani nemůže zaručit, jaký počet odkazů je ideální a kolik byste jich tak měli do článku dávat. Je tak plně na vašem uvážení, kolik odkazů do příštího článku dáte. My v agentuře zastáváme pravidlo, že méně je někdy více.
Na tuto otázku se snažil odpovědět i Matt Cutts, který ve videu z roku 2014 zmiňoval, že při poslední kontrole bral algoritmus při více odkazech z jedné stránky na tu samou stránku zřetel pouze na první link a ostatní ignoroval. Sám však dodal, že v průběhu let se může toto nastavení změnit.
3. Čím silnější doména, tím víc link juice pro mě.
V dnešní době je většina linkbuilderů posedlá získáváním odkazů z webů/magazínů s vysokým hodnocením a širokým odkazovým profilem s vidinou toho, že se hodnota těchto odkazů přenese i na ně. Většinou však zapomínají na jednu důležitou věc – a tou je počet domén, na které daný web/magazín sám odkazuje. Je sice hezké, že na web vede 300 odkazů ze silných domén. Pokud ale web přelévá svůj pomyslný link juice, link equity a tak podobně na dalších 1000 stránek, logicky toho na vás asi moc nezbyde.
4. Nofollow odkazy nemají pro SEO žádnou hodnotu.
Odkazy označené tagem rel=“nofollow“ jsou odkazy, které instruují vyhledávače, aby nepřenášely link juice na odkazovanou doménu (tímto tagem jsou označené zejména odkazy z fór, Google ale nabádá k tomu, aby lidé označovali tagem nofollow i odkazy kupované). Mnoho SEO specialistů tak na tyto odkazy úplně zanevřelo a nedávají tomuto typu odkazů žádný význam.
I kdyby tyto odkazy link juice opravdu nepřenášely, tak vám mohou na web přivést alespoň potenciální zájemce o vaše služby či produkty. A to není věc, nad kterou byste měli jen tak mávnout rukou.
Otázkou zůstává, zda nějaký ten SEO juice přeci jen nepřenášejí. Zajímavou case study provedl na toto téma SEMrush, která se snaží dokázat, že nofollow odkazy jsou přirozenou součástí profilu a spíše jejich absence než přítomnost může uškodit.
Podle našeho průzkumu tvoří nofollow odkazy v Česku většinou 5–10 % odkazového profilu, je ale zajímavé, že například v Německu se poměr nofollow odkazů u silných domén pohybuje i okolo 15 až 25 %.
5. Katalogy a fóra? Absolutní SPAM.
K tomuto přesvědčení přispělo zejména spuštění Penguin algoritmu, na jehož základě začal Google penalizovat nejenom nespočet adresářů, ale i mnoho webů, jejichž odkazové profily byly tvořeny převážně těmito odkazy.
Není však pravdou, že všechny odkazy z katalogů a všechny odkazy z fór jsou špatné. Zvláště u lokálního SEO jsou katalogy pořád jedním ze základních stavebních kamenů. Když vlastníte například restauraci, budete prostě chtít být na výčtu restaurací ze svého okolí, města apod.
To samé platí o fórech, pokud jste zainteresování ve své cílové skupině, zvláště pohybujete-li se na nějakém speciálním niche trhu a víte, kde vaše cílovka komunikuje, buďte tam a aktivně s ní diskutujte – dobře načasovaným odkazem pak můžete někomu usnadnit hledání, kterým by třeba strávil mraky času.
6. Odkazy musí být nabité klíčovými slovy.
Rozhodně nesbírejte jen odkazy bohaté na klíčová slova. Budování odkazů tímto způsobem je přímo proti pravidlům vyhledávačů a na jednom z prvních míst v seznamu zakázaných manipulativních technik.
Samozřejmě, že klíčová slova jsou v odkazech potřeba, ale dávejte pozor, ať pak jako poskytovatel finančních půjček nemáte 90 % odkazů ve tvaru “půjčky online“. Získávejte odkazy, které vypadají přirozeně, a nebojte se odkazovat na brand nebo získat neoptimalizovaný odkaz.
Matt Cutts se k tomu v jednom rozhovoru vyjádřil následovně: „Key phrases don’t have to be in their original form. We do a lot of synonyms work so that we can find good pages that don’t happen to use the same words as the user typed.”
7. Každý bude chtít napravit odkaz vedoucí na 404 na svojí stránce.
Ti, kdo broken linkbuilding někdy zkoušeli, určitě ví, na co budu narážet. A těm, kteří by chtěli tuto „účinnou“ metodu, která je navíc zdarma, zkoušet, doporučuju, radši to ZVAŽTE. Ve výsledku totiž není vůbec zdarma, protože na ní spálíte mraky času a ani účinná. V dobrých 90 % případů na svůj e-mail ani nedostane odpověď, ve zbylých případech obdržíte v odpovědi částku, za kterou budete moci odkaz na webu umístit.
8. Už ani o jeden outbound navíc, jinak si snížím hodnocení.
Někteří majitelé blogů jsou přesvědčeni, že přidání příliš mnoha odchozích odkazů na jejich stránky snižuje jejich hodnocení a přelévá jejich link juice na jiné weby.
To je už opravdu hodně old school SEO. Podstatou vyhledávačů je poskytnout uživatelům relevantní zdroje informací a pokud tím zdrojem budete vy, má mít vyhledávač snahu vás nějak oslabovat?
Kdo je stále na pochybách, ať si přečte tuhle studii dokazující, že s hodnocením je to spíše naopak. Kvalitní odchozí odkazy jsou signálem, že váš obsah za něco stojí.
Komentáře