Začneme nejprve velice stručným shrnutím toho, co nám uplynulý rok z pohledu sociálních sítích dal (a vlastně i trochu vzal):
- Nový algoritmus upřednostňující příspěvky od přátel a rodiny
- Kauza Cambridge Analytica, krádež dat a mnoho dalších „nepříjemností“ spojených s ochranou osobních údajů
- Zavedení tzv. Breaking News
- Uvedení platformy Watch globálně
- Změna názvu reklamy Canvas na Instant Experience
- Změna algoritmu (tip jak na něj jsem sepsala na svůj blog v článku Co platí na Instagram algoritmus)
- Zavedení Instagram shopping-tags
- Nová možnost sledovat #hashtagy
- Umožnění přidat #hashtagy a odkazovat na cizí @profily v biu
- Možnost propagovat příspěvky z feedu Instagramu
- Spuštění IGTV – kanálu pro vertikální videa
- Odchod spoluzakladatelů Instagramu
Instagram Stories
- Zavedení Instagram Stories Highlighs – tedy možnost uchovat svá Stories na profilu neomezeně dlouho
- Nové prvky gamifikace ve Stories (Emoji Slider, Music, Questions Sticker, …)
- Možnost sdílení příspěvků z feedu do Stories
- Možnost repostovat cizí Stories do své, pokud je v ní náš účet označený
- Funkce Pinterest Lens oslavila 1. rok
- Nová podoba business profilu na Pinterestu
- Zavedení tzv. „shop the look“ pinů
- Navrácení k chronologickému feedu
- Prioritizace živých vysílání
A co bude dál? Nahlédněte se mnou pod pokličku trendů na sociálních sítích v roce 2019.
#1 Nové prvky gamifikace pro zvýšení engagementu a udržení naší pozornosti (také v reklamě)
Už letos bylo zavedeno mnoho nových prvků gamifikace do nejrůznějších funkcí, které sociálních sítě nabízí. Pokud se náhodou setkáváte s tímto termínem poprvé, pak jen ve stručnosti doplním, že se jedná o techniku uplatňovanou nejen v marketingu, která využívá herní principy v mimoherním kontextu.
Mezi hlavní benefity této techniky, v souvislosti s jejím užitím v oblasti sociálních sítích, patří:
- Udržení pozornosti uživatele/fanouška na delší dobu či opakovaně
- Obohacení starých principů/funkcí, aby nás bavilo jejich opakované využívání
- Zvýšení engagementu
- Navázání těsnějších vztahů s fanoušky/zákazníky
Jak bylo zmíněno výše, jedná se o různé vychytávky jako jsou např. gify, ankety, Emoji Sliders, Music Stickers, Question Stickers, které obohacují již zavedené a všední funkcionality sociálních sítí.
Můžeme jen spekulovat, jaké herní vychytávky nám sociální sítě příští rok nabídnou. Bude jich ale určitě nespočet, protože každá sociální síť se snaží o jediné – udržet si naši neustálou pozornost, a to dlouhodobě a opakovaně. Poměrně žhavou novinkou je informace, že Facebook testuje video ankety v reklamách, které mají za cíl zvýšit atraktivitu reklam a podpořit reakce uživatelů.
Tip na video: Slyšeli jste o kampani #CatchDragon, která během jednoho dne nalákala na FB stránky Game of Thrones 110 000 nových fanoušků a zajistila nárůst followerů na Twitteru o 43 837?
#2 Nárůst Dark Socialu v souvislosti s rostoucím počtem uživatelů Instant Messaging aplikací
Dark Social – sdílení, které se probíhá mimo to, co lze měřit. Jedinci si mezi sebou posílají odkazy na stránky prostřednictvím on-line chatu, e-mailu, nebo jiné messenger aplikace. Odkaz není veřejně sdílený na sociálních sítích a není proto jednoznačně trackovatelný v GA.
V podstatě se jedná o Copy & Paste Shares, které využíváme asi všichni.
Data říkají, že více než 80 % veškerého sdílení na sociálních sítích tvoří zmiňovaný Dark Social. Uznejte sami – kolik odkazů týdně pošlete do přímé zprávy a kolik z nich veřejně sdílíte na své timeline?
A přestože 84 % sdílení se uskutečňuje mimo veřejný prostor na sociálních sítích, tak 90 % z rozpočtu na Social Media Marketing putuje přímo do sociálních sítích (respektive do Public Social).
Sečteno a podtrženo – počet uživatelů Instant Messaging aplikací bude nadále růst a spolu s ním i množství Dark Socialu. Pokud vás tento trend zaujal, doporučuji následující dva odkazy:
Tip 1: Podívejte se, na jakých 10 nejoblíbenějších Instant Messaging aplikacích můžete být vidět.
Tip 2: Více dat o Dark Socialu včetně případových studiích najdete zde.
#3 Textového obsahu bude ubývat, vizuálně zaměřené sítě porostou
V roce 2019 budeme svědky postupného nahrazování textového obsahu vizuálním, tedy posilnění tzv. visual-first mentality. Tato tendence se samozřejmě projevovala už během roku 2018 – o to silnější však bude v roce příštím.
V souvislosti s tímto jevem očekáváme nárůst ve využívání sociálních sítích zaměřených na vizuální obsah – typicky Instagram nebo Pinterest.
Tip: Doporučuji projít zajímavá data o Visual Content Marketingu.
#4 Zhruba 80 % konzumovaného obsahu bude ve formě videa
Já vím, to už jste slyšeli mockrát, ale zaznít to prostě musí. Pakliže obrázky nahradí texty, tak trefné video vydá za desítky statických snímků. Odhaduje se, že až 80 % konzumovaného obsahu v roce 2019 bude právě video obsah. Zajímavé shrnutí předkládá infografika o video marketingu v roce 2019.
Jaké trendy v souvislosti s video obsahem očekáváme:
- Živá vysílání (yes, again) – Výzkumy potvrzují, že live videa zpravidla vedou k většímu zapojování publika. Live streaming umožní vaším fanouškům a potenciálním zákazníkům poskytnout reálný a aktuální pohled na to, co se právě děje, čímž posílíte svou důvěryhodnost. Doporučuji si prohlédnout infografiku o live vysílání, která tendenci podkládá konkrétními daty.
Tip: Přečtěte si článek s 19 tipy, jak využívat live video pro marketing na Facebooku.
- Video 1:1 – Očekáváme, že využívání sociálních sítí pro 1:1 videa (především mezi uživateli) poroste. Typickým příkladem je poměrně nová funkce video chatu v rámci DM na Instagramu.
- Vlogy – Využívání vlogů pro různé businessové účely – od edukaci publikaci, propagaci produktů až po trainning pooly pro nováčky.
- Vertikální videa – více dále.
#5 Vertikální obsah bude king
Osmdesát procent celkového času stráveného na sociálních sítích se uskutečňuje přes mobilní zařízení a zhruba 94 % času, kdy držíme telefon, sledujeme obrazovku vertikálně. Z toho vyplývají dva hlavní závěry. Jednak je nutné mít mobile-friendly social media a za druhé se značně zvyšuje tvorba vertikálně orientovaných videí (a obecně tvorba vertikálního obsahu).
Tipy na články:
- Přečtěte si rozsáhlý článek o vertikálním obsahu – je plný zajímavostí a statistik s nim spojených.
- Znáte tyto aplikace pro úpravu vertikálních videí / obsahu, respektive pro úpravu Instagram Stories?
- Přečtěte si, jak profesionálně tvořit Instagram Stories pro svůj business.
Sám Google uvedl, že videa na Youtube jsou ze 70 % sledována prostřednictvím mobilního zařízení. Není tedy žádným překvapením, že Youtube již spouští první vertikální reklamy, které zaberou celou obrazovku displeje. Youtube, co se týče vertikálního obsahu, přišlápne na pedál. A možná už v příštím roce budou vertikální videa na této platformě naprosto běžným jevem.
#6 Širší využití rozšířené reality (pro reklamy s vyšší mírou konverze)
Augmented reality (AR) umožňuje reálný obraz doplnit o další objekty či texty, které bez technologie jinak nevidíme. Praktickým příkladem jsou různé hry typu Pokémon GO. O něco přínosnější praktický příklad – aplikace Ikea Places. V té můžete prolistovat katalog, vybrat si položku a následně vyzkoušet, jak zapadne do interiéru.
A jak se projeví AR na sociálních sítích?
Facebook uvedl, že testuje reklamy využívající rozšířenou realitu. Tyto reklamy budou na první pohled vypadat jako standardní feedové reklamy, oproti nim ale budou obsahovat tlačítko s výzvou, které vás přesune do rozšířené reality. Odhaduji, že AR reklamy budou v určitých segmentech businessu vysoce konverzní, protože si budete moci produkt přímo vyzkoušet a následně zakoupit.
Připadá vám AR jako vzdálená technologie, která někdy v budoucnu přijde? Realita je úplně jiná. Příkladem jsou různé AR filtry v Instagram Stories, které dnes a denně využíváme. Srdíčka, čelenky, uši, kytičky – jsou to dodatečné objekty, které bez technologie neexistují. Tvůrci, influenceři a značky mají dokonce šanci přijít s vlastním Instagram filtrem díky Facebook’s AR Studio.
Zajímavost: Věděli jste, že už jste měli šanci customizovaný filtr letos využít? Například díky filtru od Rihanny mohla každá žena shine bright like a diamond. Filtr Kylie Jenner zase umožnil ženám vyzkoušet si její kosmetiku značky Kylie Cosmetics.
Takovou formu AR by například česká značka Dermacol ocenila, že? A nejen ona. 🙂
#7 Ephemeral Content bude i nadále kralovat (spolu s vertikálním)
Ephemeral Content, tedy obsah dostupný uživatelům po omezený časový úsek (typicky 24 hodin), se stal v roce 2018 fenoménem. A příští rok nebude jiný. Ephemeral Content apeluje na tzv. FOMO (fear of missing out), tedy vyvolání u uživatele pocitu strachu, že o něco přijde, pokud se denně nespojí se značkou či jedincem.
Instagram Stories, které vyfoukly hlavní funkcionalitu Snapchatu, využívá již přes 400 milionů uživatelů denně (naproti tomu Snapchat okolo 190 milionů). A je jen otázkou času, kdy se v příbězích business profilů objeví možnost ,,boost Stories“, tedy obdoba známého ,,boost post“. 🙂 Instagram Stories Ads budou jedním z nejoblíbenějších ,,placementů“ pro reklamu.
Facebook samozřejmě nestojí opodál – vlastní story si dnes může nahrát každý osobní profil na Facebooku i facebooková stránka.
Ephemeral Content už ale dávno neznamená jen Snapchat, Instagram Stories nebo FB Stories. YouTube spustil svá vlastní Youtube Stories, prozatím v beta verzi a pro vybrané účty. YouTube Stories budou dostupná pouze z prostřednictví mobilní aplikace YouTube App. Objevovat by se měla na vrchu kanálu daného uživatele a to po dobu 7 dní. YouTube Stories, těšíme se na tebe v roce 2019!
#8 Umělá inteligence nadále buzzwordem?
Debat kolem AI a jejího využití v sociální sítích je mnoho. Dle mého názoru se stále hlavně debatuje, než že by docházelo k dramatickým změnám. Řekla bych, že ani rok 2019 nebude výjimkou.
Dobře, využíváme chatboty, ať už pro praktičtější účely v automatizaci běžných procesů, nebo pro kreativní marketingové kampaně. A prakticky vzato – většina funkcí na sociálních sítích je založena na umělé inteligenci – algoritmy, rozpoznávání obličejů, identifikace nevhodného obsahu a tak dále.
Podle mého názoru však bude pojem AI nadále spíše buzzwordem. Značky si stále více uvědomují, že sociální sítě jsou především o budování vztahů s lidmi než o automatizaci veškerých procesů. A pokud chtějí v boji s algoritmy skončit na straně vítězů, musí přistoupit na hru.
#9 Generace Z stárne a její kupní síla roste
Firmy musí přemýšlet nad mentálním vývojem a stárnutím Generace Z, tedy internetové generace, která je na sociálních sítích jako doma. Jsou to lidé, kteří se narodili krátce po roce 1990 a ve valné většině tvoří onu komunitu blogerů, youtuberů, instagramerů… Obecně jsou hlavními tvůrci sdíleného obsahu jako takového.
Je třeba si uvědomit, že generace Z stárne a vyvíjí se – jedinci mají první zaměstnání a jejich kupní síla roste. Už je nelze oslovovat stejným způsobem.
#10 Mikroinfluencery čeká další plodný rok
Rok 2018 věštil mikroinfluncerům hvězdou budoucnost a ani 2019 není výjimkou. Mikroinfluenceři mají typicky pouze několik tisíc sledujících, zaměřují se na konkrétní oblast a díky tomu jsou schopni oslovit specifickou cílovou skupinu.
Mikroinfluenceři dostanou váš produkt k požadované úzké cílovce, a právě proto jsou ideálním tahem na branku. Spolupráci navíc mnohem pravděpodobněji zrealizují formou barteru, anebo za pár tisíc korun. Promiň Leoši…
V souvislosti s Influencer Marketingem můžeme očekávat stále více vizuálně atrativních eventů, na které budou influenceři zvaní. Záměr je zřejmý – lahodit oku instagramovému.
#11 User-generated content jako neodmyslitelná součást marketingové strategie (again and again)
User-generated content – další buzzword, který je však třeba zmínit. Online WOM bude ještě důležitější než kdy dříve. Všichni správci sociálních sítích by se měli snažit fanoušky/zákazníky stimulovat k tvorbě vlastního obsahu spojeného se značkou. Stimulace a následné využití user-generated obsahu by mělo být neodmyslitelnou součástí (online) marketingové strategie.
Tip: Přečtěte si rozsáhlý článek o efektivnosti využívání user-generated contentu.
#12 V kolika FB skupinách jste, tolikrát jste člověkem
Facebook se bude polehoučku vracet k účelu, pro který vznikl – tedy ke sdružování lidí, navazování nových přátelství a udržování kontaktů. Facebookové skupiny budou silnější marketingový nástroj než kdy dřív.
Všichni se stáváme členy FB skupin zcela dobrovolně – protože chceme. Chceme být součástí komunity, chceme nasávat nové informace, inspirovat se, vzájemně se motivovat, sdílet zajímavosti nebo vlastní obsah. Jsme cestovatelé, marketéři, hráči videoher, pekaři a kuchaři, vášniví milovníci kávy. Jsme součástí komunity, jejíž obsah nás baví a o kterém víme a chceme vědět (bez toho, abychom za něj museli platit).
Tipy:
- Nenechte si ujít Facebook Communities Updates.
- Našli jsme 40 facebookových skupin pro markeťáky. Znáte je všechny?
Infografika
Abyste se udrželi stále up to date, nezapomeňte sledovat náš vlog Novinky z onlajnu, ve kterém každý měsíc shrnujeme ty nejpodstatnější novinky a zajímavosti z různých sfér online marketingu (social, PPC, e-commerce, SEO a další).
Jaké trendy v marketingu na sociálních sítích pro rok 2019 očekáváte vy?