eVisions.cz

SEO DAY 2018: Top přednášky, které musíte znát

Shrnutí konference SEO DAY v Kolíně nad Rýnem 2018

Amazon SEO: Jak ho optimalizuji? – Dorothea Bakker

Přednášky v e-commerce sále záhájila Dorothea Bakker, inhouse specialista u Off Price GmbH, kde je zodpovědná především za optimalizaci a zalistování produktů na Amazonu.

První důležité informace z přednášky, které už ale snad všichni znají:

Dorothea doporučuje prodávajícím vytvořit si na Amazonu vlastní značku, protože jen tak můžete ovlivňovat vzhled a popisy produktů. Kromě toho mohou prodejci s registrovanou značkou, tzv. Marketplace Sellers, vytvářet produktové detaily a katalogy pro svou značku a vzbuzovat tak ve svých zákaznících vyšší důvěryhodnost. Tyto stránky jsou užitečné také pro generování vyšší návštěvnosti. S registrovanou značkou si můžete aktivovat Amazon Enhanced Brand Content a vytvářet nabídky více orientované na zákazníky, například co se týče layoutu, detailních obrázků nebo doplňkových textů.

Navíc je extrémně důležité mít jako prodejce své produkty v správné kategorii, protože na ty jsou různé požadavky. Můžete si tím také zvýšit šanci, že vás Amazon umístí do BuyBoxu.

Poznámka: BuyBoy je oblast v pravém horním rohu každé stránky produktu, která obsahuje rámeček s tlačítkem „Přidat do košíku“. Jestli se vaše produkty hodí do BuyBoxu, o tom rozhoduje Amazon. Důležitým rozhodovacím kritériem je při tom cena, která nesmí překročit průměrnou cenu zboží za poslední 2 roky.

O jaké další tipy na Amazon se Dorothea podělila?

 

Efektivní funnely pro akvizici B2B/B2E zákazníků – Nedim Sabic

Nedim Sabic mluvil velmi inspirativním způsobem, jak získat účinné funnely pro akvizici zákazníků B2B a B2E (Business-2-Enterprise). Podle něj hraje důležitou roli faktor „získání důvěry“. To lze vysvětlit skutečností, že tito zákazníci mají, na rozdíl od (mnoha) B2C zákazníků, mnoho znalostí a know-how.

Z tohoto důvodu je důležité zjistit přesně, kdo je rozhodovacím činitelem, které chceme oslovit, co tito čtou, hledají, o co se zajímají. Také jejich oslovení musí být personalizované a pečlivě připravené. S masovou rozesílkou se daleko nedostanete, protože k oslovení vytipované osoby máte jenom jednu šanci. A tu si nesmíte zkazit nedostatkem preciznosti. Zajímavý byl poznatek, že  zmínka o penězích a nákladech hraje jen vedlejší úlohu a měla by být řešena až v pozdějším kroku funnelu.

Podrobnější náhled na funnely naleznete zde.

 

Síla datové analýzy – Prof. Dr. Mario Fischer

Prezentace Dr. Mario Fischera byla praktická a točila se kolem auditu témat obsahu na webu. Mario mimo jiné ukázal, jak pomocí analýzy dat porovnat délku pobytu na blogu s trváním čtení.

Jak při tom postupovat? Zjednodušeně zhruba takto:

  1. Spočítejte si počet slov.
  2. Stanovte si pozice textu na stránce.
  3. Extrahujte si jednotlivé elementy například pomocí Screaming Frogu a importujte je do Excelu.
  4. Přidejte údaje o počtu slov, info z Google Analytics (např. dobu na stránce)
  5. Počet slov na stránce vydělte průměrnou rychlostí čtení
    cca 220 slov za minutu)
  6. A máte k dispozici údaje o skutečné a očekávané době čtení:)

Dále publiku ukázal, jak analyzovat interní anchor texty. Odkazují například různé anchor texty na stejnou URL? Pomocí analýzy interních anchor textů můžete pročistit prolinkování, odhalit špatné interní odkazy a vytěžit z interního prolinkování maximum

Jak funguje analýza krok za krokem, se můžete podívat zde.

 

Onpage SEO Audit: Proč ho za vás žádný nástroj neudělá? – Jens Fauldrath

Jens Fauldrath, CEO gettraction, už názvem své přednášky předznamenal její obsah. Ve své půlhodině se snažil poukázat na to, že při SEO auditu potřebujete používat selský rozum a nestačí jen stáhnout PDFko s „analýzou“ ze SEMrushe nebo podobného nástroje.

Na praktickém příkladu Jens ukázal, jak by měl vypadat onpage SEO audit (tj. velice podobně jako děláme my v eVisions:) a vypíchl několik záležitostí, které bývají opomíjeny nebo se jim nevěnuje dostatek pozornosti:

Jak hodnotit důležitost jednotlivých kroků u různě velkých webů?

JavaScript SEO: Tipy pro nezbytnou optimalizaci – René Dhémant

Pokud patříte k lidem, kteří při pohledu na web řešený JavaScriptem obracejí oči v sloup, asi by vás přednáška Reného zaujala. Ten totiž JavaScript vnímá jako obohacující prvek webu. Jen je potřeba ho Googlu trochu předchroustat.

Google se svým crawlerem Googlebotem totiž pro renderování JavaScriptu používá na svých serverech využívá prohlížeč Chrome 41, což je více než tři roky stará verze, která neumí spoustu věcí (například nepodporuje IndexedDB, WebSQL a WebGL, maže mezi načteními stránek HTTP cookies, local storage a session storage…) a rozhodně neumí číst JavaScript. V praxi to vypadá tak, že Googlebot dojde na stránku, zjistí, že je na ní JavaScript, uloží si ji do to-do-listu a jde zase pryč, aniž by ji přečetl. A teprve až se na ni dostane v to-do-listu řada, pošle crawler Googlebot na web technologii Caffeine, která JavaScript číst umí, stránku přečte a uloží do indexu. Ale kdy to bude? Prostě až se dostanete na řadu ve frontě ostatních žadatelů o rendering. A ani poté, nemáte vyhráno, neboť sám Google říká:

„Sometimes things don’t go perfectly during rendering, which may negatively impact search results for your site.“ a „Sometimes the JavaScript may be too complex or arcane for us to execute, in which case we can’t render the page fully and accurately.“

Co s tím?

Prostě nenechávejte Google, aby renderoval váš obsah sám. Předrenderovávejte mu ho. Jak? Server-side renderingem. K tomu René doporučuje používat knihovnu Puppeteer – stačí do zdrojového kódu vložit kus kódu a ten už odvede zbytek práce s prerenderingem za vás, konkrétně prerenderuje vám stránku s JavaScriptem pomocí bezhlavičkového Chromu. Více k tématu se dočtete v tomto článku.

Co jsem se naučil z 20 000 Google Lighthouse auditů: Malte Landwehr

V Searchmetrics si položili otázku, co vlastně patří mezi nejdůležitější rankovací faktory a rovnou si na ni odpověděli – díky nástroji Google Lighthouse a svým datům ze Searchmetricsu. Provedli 20 000 SEO auditů pomocí Google Lighthouse a porovnávali, jestli a jak pozice stránky ve vyhledávání koreluje s výsledky auditu. Na co přišli?

Poznatků byla samozřejmě celá řada, všechno souvisí se vším a nejlepší je mrknout přímo na prezentaci (zorientují se v ní i německy nehovořící specialisté), ale vypíchněme třeba highlighty Technical Features auditu:

 

Searchmetrics si své poznatky vyzkoušeli přímo na klientovi, které metriky zlepšili tak, jak vidíte níže:

 

Co to znamenalo reálně?

 

Mrkněte na výsledky a zbytek testování Google Lighthouse auditů přímo v prezentaci Searchmetricsu. Ke stažení na jejich webu.

Sedmero účinných pák na online marketing e-shopu – Julian Dziki

Julian Dziki, zakladatel německé SEO agentury SEOkratie, představil sedm základních bodů, jak zvýšit výkon e-shopu. Mnoho těchto bodů je nicméně replikovatelných pro všechny weby.

  • Odstraňte starý content
  • Před rozhodnutím, zda má obsah na vaší stránce zůstat, si položte několik otázek:
    – Má URL vůbec nějaký traffic?
    – Je obsah na URL up-to-date (zejména u blogu)?
    – Neexistuje náhodou někde na webu duplicitní obsah?
    – Jsou interní a externí odkazy ještě aktuální?

    Julian na následujícím grafu představil, co se s webem stalo po odstranění starého a nekvalitního obsahu. Obecně platí, že odstranění nekvalitního obsahu na webu se na výsledcích projeví za týden až 3 měsíce.

     

    Základní myšlenka: Neexistuje pravidlo, že čím více obsahu tím lépe. Nekvalitní a zastaralý obsah je vždy lepší odstranit.

    Jak by měl vypadat dokonalý snippet? Podívejte se níže:

    Optimalizace samotných výsledků vyhledávání patří k naprostým SEO základům. Mnoho e-shopů i dalších webů tento krok poměrně dost podceňuje. Výsledky jsou přitom viditelné již během několika málo dnů.

     


    Firemní magazín či blog je poměrně náročnou aktivitou, z dlouhodobého hlediska může ovšem přinést velmi sladké ovoce. Není náhodou, že 28 z 30 největších německých webů a magazínů provozuje vlastní obsahovou sekci na webu.

     

    Nezapomínejte na optimalizaci opuštěného nákupního košíku. Víte, proč od vás vaši zákazníci odcházejí v posledních fázích nákupu?

    Julian představil krátké shrnutí, jaké opatření mohou pomoci v případě zaměření se na německé publikum. Jsme si jisti, že některé body ocení i čeští e-shopisté. :-):
    – Pracujte s cenami za dopravu – buď je velmi zřetelně předem komunikujte, nebo je rovnou zahrňte do ceny produktu
    – Neptejte se na věci, které nepotřebujete (proč se dotazujete na datum narození?!)
    – Nabízejte více platebních metod
    – Dopřejte svému zákazníkovi pocit, že ho považujete za vzácného hosta

     

    “Všichni jistě znáte Randa Fishkina, Johna Millera či Matta Cuttse. Víte, co je spojuje? Alespoň jednou týdně se vždy objeví na videu.” Takto uvedl Julian svůj další bod, kde se snažil prokázat důležitost videa v dnešním marketingovém světě. Pomocí videa se dá poměrně účinně rozšířit dosah e-shopu na nových platformách. Videa mají navíc větší dosah na sociálních sítích, jak organicky, tak i placenou cestou.

     

    Přemýšleli jste, jakých výhod se dostane uživateli, pokud u vás nakoupí, a komunikovali jste tyto informace přímo na stránkách e-shopu?

    Nevíte, jaké USPs byste měli komunikovat? Tak se zeptejte přímo svých zákazníků, v čem jste lepší než ti druzí.

     

    V případě českých e-shopů, které expandují do Německa, se zapomíná na velmi mocný komunikační kanál: WhatsApp. Ten je v Německu extrémně důležitý.

    Většina e-shopů jistě rozesílá newsletter e-mailem, málo z nich pro komunikaci se zákazníkem ale používá právě Whatsapp. Proč jej používat?:
    – Nejrozšířenější online komunikační nástroj v Německu
    – Open rate přes 90 %
    – Snadná komunikace s uživatelem – na e-mail obvykle neodpoví nikdo, přes WhatsApp se dá se zákazníkem dále komunikovat.

    Poznámka: Na WhatsApp zatím není možnost vytváření reklamy. Jedná se jen o oslovení bývalých zákazníků.

    Psychologie uživatele jako faktor úspěchu: 10 konkrétních tipů pro optimalizaci UX – Fionn Kientzler

    Velmi zajímavý a přínosný byl i příspěvek od Fionna Kientzlera, který se zabýval tématem psychologie uživatelů a její aplikací na SEO.

    Jaké přesně je vyhledávací chování uživatelů? Kolem 80 % uživatelů se při návštěvě webu nachází v SEE či THINK fázi. To znamená, že hledají kupříkladu informace o produktech, srovnání produktů či jejich test. Poté se uživatel dostane z informační fáze a rozhoduje se o uskutečnění konverze. V tomto momentě je tedy nutné k ní uživatele přesvědčit, k čemuž mohou sloužit třeba následující faktory:


    Fionn taktéž hovořil o novém fenoménu, tzv. FoMo (Fear of Missing out), tedy pocitu či strachu, že nám něco uteče – sociální interakce, nevšední zkušenost či jiná zvláštní událost. Sociální sítě dokáží tento fenomén zesilovat. FoMo tedy může sloužit všem markeťákům a uživatelé vést ke konverzi (nákup, rezervace, lead, …), pokud se fenomén dobře využije.

    Důležitá myšlenka: V případě konkurenčních výrazů dokáže obsah s odkazy dostat vybraný web do TOP10, zbytek už je otázka UX.

    Například tzv. WhiteSpace (tedy bílý prostor na stránce) je metrika, která by v rámci analýz konkurence a benchmarkování výsledků vyhledávání v SERPu měla být brána v potaz, a při benchmarkování nezapomínejte ani na bounce rate výsledků či na průměrný čas strávený na dané stránce.