Co si budeme povídat, digitální marketing je o něco sociálnější prostředí než obor IT. Kromě studia a praxe je dobré, když se v „onlinu“ člověk orientuje a rozšiřuje své kontakty. Studium online kurzů doma za stolem je proto fajn, ale neposkytne člověku komplexní přehled o tom, co se v oboru děje. Důležité je začít se především zúčastňovat meetingů, sešlostí, konferencí, workshopů a dalších digitálně marketingových akcí, které nazírají danou problematiku různě a díky tomu vám rozšíří obzory a inspirují ke konkrétní akci.
Dozvědět se něco víc
Dlouhou dobu tady ale nebyl žádný projekt, který by podporoval začátečníky nebo „přeběhlíky“. Projekt, který by propojoval více odvětví online marketingu a formátů sdílení informací. Mnoho konferencí je navíc zčásti tak trochu o tom vytáhnout se, na čem firmy i freelanceři přes rok „zamakali“, ale k přiblížení konkrétních postupů a know-how to má daleko. Online marketing byla zčásti uzavřená skupina lidí–samouků, a tak zde pro začátečníky nebylo nic koncepčního, čeho by se dalo chytit.
Jindřich Fáborský pak před třemi lety přišel s nápadem samostatného studijního programu, který by tuto mezeru zaplnil a digitální marketing otevřel zájemcům nejrůznějšího zaměření.
Parta z #mktfest v čele s .@faborsky vypouští do světa vzdělávací projekt pro studenty! Mrkněte na digisemestr.cz #digisemestr
— digisemestr (@digisemestr) May 26, 2015
Teorie i praxe
Loňský Digisemestr, kterého jsem se zúčastnila, čítal celkem 13 sobot plných přednášek, 2 praktické workshopy, přístup do 4 online marketingových nástrojů a praktické úkoly v nich, možnost vyjet na stáž do zahraničí a zapojit se do dobrovolného projektu pro neziskovku. Nabídnul nespočet doporučení, odkazů, videí, rad i pravidelný networking.
Třetí @digisemestr právě začíná na půdě fa. stavební ČVUT. Výklad začíná jako již tradičně úvodem do digitálu od @ondrejslama pic.twitter.com/cNL3UHAdxN
— digisemestr (@digisemestr) September 23, 2017
Jasně, na internetu je dostupné docela velké množství online, a především free, kurzů a člověk si dnes dvakrát promyslí, jestli vloží peníze do projektu, který má za sebou jen pár (v mém případě doslova) ročníků.
Vychytat mouchy
V případě Digisemestru však chyby v detailech, jako občasné zpožděné dodávání výsledků a ne zcela vyhovující přednášková místnost, vyvažuje všudypřítomná přátelskost a ochota podělit se o jakékoli know-how. Každou sobotu přednášeli lídři z jednotlivých oblastí z digitálního marketingu: a ať už to bylo SEO, PPCčka, obsahový marketing, pokročilá práce s daty, UX nebo práce s influencery, vždycky se jednalo o propracovanou a hodnotnou prezentaci. Je pravda, že kvůli snaze pokrýt všechny oblasti online marketingu není prostor pro detailnější výuku v jednotlivých částech. Na druhou stranu se Digisemestr svým zaměřením snaží vyjít vstříc převážně začátečníkům, případně podnikatelům, kterým jde o zlepšení svého obchodu v oblasti online reklamy, a proto se mi takový formát zdá adekvátní. Každý si v něm našel to své, a především si odnášel přesah do dalších odvětví a kontext, který je (nejen) v online marketingu nezbytností.
Díky nově zařazeným a systematicky strukturovaným workshopům se pak semestr zbavil příliš teoretického rámce a nabídnul možnost vytvořit si vlastní kampaně pod dohledem zkušenějších a v komornějším kolektivu. Poslední ročník provázely poprvé také pravidelné úkoly, na jejichž plnění záviselo i získání závěrečného certifikátu. To bylo bez jakéhokoli zevrubnější popisu o něco složitější, ale možná i o to přínosnější. Neboť jak Marketing Miner, tak Google Tag Manager, ale i Keboola Connection a PPC Bee jsou nástroje, se kterými se většina markeťáků setkává poměrně často. Navíc to byla jedna z dalších příležitostí, jak sdílet zkušenosti a znalosti s ostatními účastníky Digisemestru, a získat tak nejen přátelské, ale i profesní kontakty.
Takže?
Z Digisemestru nebudete odcházet jako profesionální online marketéři, ale hodně vás toho naučí a poskytne relevantní a užitečné zdroje, od kterých už je to jen krok k tomu ponořit se do reálného světa marketingu.
Co získáte?
- Přehled v oboru
- Nové přátele a profesní kontakty
- Velkou zásobu materiálů a zdrojů, ze kterých budete čerpat ještě dlouho potom
- Reálné znalosti a dovednosti v rámci marketingových nástrojů a jednotlivých oblastí
- Feedback na svůj vlastní projekt od odborníků
- Důkaz o své iniciativě v podobě povedeného certifikátu a odkazu v CVčku
Ale nečekejte:
- Individuální přístup – kurz pro několik desítek lidí takto není koncipovaný (výjimku tvoří workshopy)
- Vodění za ručičku – práci na domácích úkolech je třeba si „oddřít“ hlavně sám
- Konferenční koláčky ani dobrou kávu – areál ČVUT, kde se Digisemestr letos konal, oplývá pouze kávomaty a v této oblasti nevyvíjel inciativu ani tým Digisemestru. Situaci však zachraňovaly dejvické farmářské trhy
- Certifikát bez práce – 13 plných sobot je znát a body nenaskakují zadarmo
Máte nějaké tipy na užitečné kurzy nebo školení, které vás profesně posunuly? Zúčastnili jste se zajímavých vzdělávacích projektů, které nás minuly? Dejte nám o tom vědět!