eVisions.cz

SEO milníky v roce 2018

Únor 2018 – Nový přepočet metriky DR u nástroje Ahrefs

(Zdroj – Ahrefs blog)

Pokud pravidelně sledujete blog Ahrefs, mohli jste si začátkem února přečíst článek od Tima Soula, ve kterém změnu odůvodňoval.

DR je zkratka pro metriku Domain Rating a používá se nejčastěji v porovnávání síly domény z hlediska offpage (hodnota je v rozmezí 0–100, čím vyšší tím lepší). Proč se tato metrika pozměnila?

Pokud už dříve měla doména DR 100, nemohla se dále posouvat, konkurenti nicméně ano. Aby se domény daly lépe porovnávat mezi s sebou, muselo dojít ke snížení hodnocení nejsilnějších domén a tím pádem i těch ostatních, které nebyly takové kvality.

Dalším důvodem byla také potřeba pročistit databáze, které Ahrefs má, a lépe domény rozmělnit do více struktur. Pro představu: Jedná se o zhruba 174 mil. domén.

Hlavní hodnotící metriky pro DR jsou ve finále skoro stejné jako dříve, ale upravila se škála a domény se více rozložily do dynamických vrstev od 0–100.

(Zdroj – Ahrefs blog)

Březen 2018 – Seznam update vyhledávacího algoritmu

(Zdroj – Extra SEO)

Tento update nám velkou radost neudělal. S informací přišel Seznam ke konci února na blogu v článku Posun v relevanci vyhledávání. Výhodou nicméně byla možnost si tuto změnu vyzkoušet cca 1 týden dopředu v Seznam Beta vyhledávání.

Osobně jsem přesvědčený, že to v Seznamu spustili už dříve, a testovali to. Už koncem ledna jsem zaznamenal pěkný „Seznam dance“, a pozice skákaly opravdu pěkně. Řeč je o pohybech měřených frází, které jsme dlouhodobě měřili v Collabimu. Čekal jsem týden, dva, zdali se to ustálí, a nic. V únoru jsem to už řešil s Technickou podporou Seznamu, ovšem komunikace to byla náročná a nic jsem se vlastně nedozvěděl.

Oficiálně nový algoritmus vypustili do světa 8. března. Další změny jsme evidovali ještě v dubnu, takže se mohlo jednat o více fází.

(Zdroj – interní data z Collabimu)

Z hlediska SEO se organické výsledky v SERPu posunuly ještě níže, takže tím kleslo i CTR. Podle vyjádření Seznamu se update zaměřoval hlavně na tyto 3 metriky:

  1. Porozumět dotazu
  2. Mít relevantní dokumenty v indexu
  3. Umět dobře vyhodnotit relevanci dokumentu k dotazu

(Zdroj – Seznam blog)

Další, co ovlivnilo SERP, byla možnost vytapetovat hledání pouze jedinou doménou, což považuji spíše za krok dozadu.

Březen 2018 – Google Mobile First Index

(Zdroj – Overdrive Interactive blog)

Březen byl na změny vskutku štědrý, ačkoli nás v ČR se to nejspíš dotklo až okolo května. Níže je screen dlouho očekávané informační zprávy z Google Search Console v rámci GMFI:

(Zdroj – interní zpráva z GSC)

Mobilní vyhledávání se nesmí podceňovat, ale to neznamená, že pokud nemáte responzivní web, tak pro vás hra skončila. Jedná se pouze o doporučení od Googlu, abyste měli mobilní web v pořádku, to znamená aktualizovaný, rychlý a ideálně i ve stejném rozsahu, jako ten desktopový. Pokud nemáte mobilní web vůbec řešený, přicházíte tím zbytečně o další potenciál.

To hlavní, co z aktualizace vyplývá, je, že Google bude mít dva indexy stránek – pro desktop a pro mobil – a výsledky vám bude ukazovat podle toho, odkud na něj budete přistupovat. Mobilní web proto doporučuji mít kvalitní, protože na pomyslných miskách vah je už podle mě velmi blízko, ne-li na stejné úrovni, desktopu. Pokud mobile index nenalezne vaše stránky ve svém indexu, váš web bude brát z desktopového indexu a ten nemusí být tak upřednostňovaný jako mobilní.

Květen 2018 – Další update Seznam algoritmu

(Zdroj – Extra SEO)

Tento update se také týkal vylepšení výsledků v SERPu, podle Seznamu z důvodu kvalitnějšího pochopení a vyhodnocení dotazu. O této novince nás opět informoval na svém blogu ke konci května v článku Vylepšení komponenty pro zpracování dotazu.

Přibližně 2 týdny po publikaci této novinky jsme měli možnost ptát se na update přímo vývojářů vyhledávače Seznam na SEO restartu, kde mluvili o tom, na co se máme připravit a na co se můžeme těšit. Přestože přednáška nepatřila k těm nejlepším, z jejich doporučení šlo vydedukovat tyto 3 hlavní poznatky:

  1. Algoritmus si bude více všímat tvaru URL adresy
  2. Algorismus přiřadí i vyšší důležitost stránkám v sitemapě
  3. Algoritmus bude mít vyšší a lepší zaměření na sezónní fráze

Květen 2018 – Nové nařízení GDPR

(Zdroj – iRozhlas)

Toto téma se dotklo celého online marketingu a bylo probráno už ze všech stran, proto nebudu zacházet tolik do detailu. V rámci SEO se jednalo spíše jen o pár drobných úprav, mezi ty nejpodstatnější patřily:

Květen 2018 – Změny délky u meta popisků v Googlu

(Zdroj – Pixabay)

Je to takový trochu začarovaný kruh. Minulý rok okolo prosince Google prodloužil meta popisky (na cca 320 znaků), aby je ani ne o půl roku později zase zkrátil. Ve skutečnosti nikde přesně nenajdete, kolik znaků, resp. pixelů, se vám pod titulkem propíše, protože se to neustále mění.

Abychom to měli ještě zajímavější, meta popisky u Seznamu si jedou svá vlastní pravidla:

(Zdroj – interní náhled ve výsledcích vyhledávání)

Pokud trávíte hodně času optimalizováním meta popisků pro každou stránku, tak pamatujte, že tato úprava nemá přímý vliv na SEO. Má pouze sekundární efekt v rámci většího potenciálu CTR, protože se například hledaná fráze v popisku zvýrazní apod. A stále platí: Pamatujte, že meta popisky píšete nejen pro roboty, ale hlavně pro lidi.

Pokud budete délku držet optimálně v rozmezí 120–170 znaků, dosáhnete dostatečného kompromisu pro oba vyhledávače.

Červenec 2018 – Google Speed Update

(Zdroj – Brainpulse Technologies blog)

Už s půlročním předstihem Google upozorňoval na nový červencový update v rámci vyhodnocování stránek a jejich zobrazování ve výsledcích vyhledávání. Nemusíte ovšem propadat panice, ani když nemáte ultra rychlé načítání webu.

Update a jeho vyhodnocování (jeden z rankujících faktorů) se týká zejména mobilů. Tento faktor Google řeší na desktopech už od roku 2010 a doposud se nejednalo o nic zásadního. Update mohlo postihnout pouze opravdu hodně pomalé weby a upozornění jste případně obdrželi formou zprávy v GSC. Nehrozila vám tedy žádná radikální změna ze dne na den.

Pro mobily je to nicméně velmi aktuální téma. Nabízí se zde i možnost využívat AMP (Accelerated Mobile Pages), ale s tím bych ale byl opatrný, protože tato technologie má svá pro a proti. Kromě pozitivní a raketové rychlosti v rámci interakce webu je například negativem, že Google si sám trochu upraví váš obsah na stránce a vy nemáte šanci to ovlivnit. Další problémy mohou nastat v rámci nastavení kanonických tvarů nebo předávání link juice mezi desktopem a mobilem.

Podle mě toto dává smysl, pokud se jedná o hodně velký web nebo pouze část, kde se každý den vyskytuje hodně nového obsahu (např. blog, aktuality a jiné). Vždy byste se ale měli zaměřit na tvorbu rychlého a kvalitního webu tak, aby vám s tím Google nemusel pomáhat.

Srpen 2018 – Google Medic Update

(Zdroj – Portent blog)

Na začátku srpna Google spustil algoritmus, který se příliš nevyvedl. Skoro každé dva týdny se stávalo, že skákaly pozice a traffic, takže ještě v říjnu vypustili do světa Medic Update verzi 2 jako záplatu na to, co se v první verzi příliš nepovedlo.

Novým algoritmem byly postihnuty zejména finanční weby, weby zabývající se zdravotní péčí anebo hráčské weby (gambling), a to v globálním měřítku.

(Zdroj – Search Engine Land blog)

O co se hlavně jednalo? Dopad se týkal hlavně webů, které neměly kvalitní obsah: Měly hodně spamu anebo reklam. Pokud se tento problém týkal i vašeho webu, mohlo se to projevit radikálním poklesem návštěvnosti a s tím i propadem pozic na Googlu.

Postih se týkal zejména stránek, které Google označuje jako YMYL (Your Money Your Life). Jedná se o stránky, které jsou nekvalitní obsahem a často mohou mít negativní dopad na životní situace jedince a jeho rozhodování.

(Zdroj – Sistix blog)

Google sám tento nový algoritmus oficiálně nepojmenoval, byl to až Barry Schwartz, uznávaný SEO odborník. Název odvodil od důsledků updatu, které se týkaly hlavně zdravotních a fitness webů.

(Zdroj – SEMrush blog)

Pokud se budete u Googlu dožadovat návratu původního stavu, odvětí vám, ať děláte kvalitní obsah a řídíte se zkratkou E. A. T. (Expertise, Authoritativeness, Trustworthiness). „Dělat kvalitní obsah“ už posloucháme pár let a nejedná se v tomto případě pouze o klišé. Na obsahu webů v rámci odbornosti, autoritativnosti a důvěryhodnosti je pořád potřeba pracovat.

Nezapomínejte ani na takové drobnosti, jako je rychlost webu, uživatelská přívětivost, průchodnost a podobné faktory, které ovlivňují zajímavost webu jak pro uživatele, tak i pro robota.

Říjen 2018 – Reportovací mánie v Google Data Studio

(Zdroj – Pexels)

Jedná se o hodně trendy a aktuální téma, se kterým se ráda pochlubí každá agentura. Ve zkratce se jedná o interaktivní reportování, které umožňuje propojení různých nástrojů (GA, GSC, Supermetrics, Google Sheets, Collabim…). Přínos je především v tom, že není třeba procházet a přihlašovat se zvlášť do jednotlivých rozhraní, ale můžete mít všechna data pospolu a vždy online.

Pokud by vás zajímalo, jak takový ideální report vypadá a jaké má obsahovat informace, přečtěte si článek našeho kolegy Petra Hlaváče Co by měl obsahovat ideální SEO report?

Z pozice SEO se ve finále nic nemění, jde zejména o ulehčení a možnost mít lepší přehled nad online aktivitami.

Říjen 2018 – Testování 2 rozšíření ve výsledcích vyhledávání

(Zdroj – Prawniczy Marketing blog)

Řec je o tzv. featured snippetech, které se na desktopu začaly zobrazovat nedávno hned dva pod sebou. U mobilů už toto testování probíhalo a organické výsledky to posunulo neskutečně nízko.

(Zdroj – Search Engine Land blog)

Na druhou stranu, pokud se dostanete na tuto nultou pozici s vaším obsahem, můžete si gratulovat, vaše CTR s trochou nadsázky poroste do nebeských výšin. Ahrefs testoval míru prokliku v případě, že jste na první pozici v organicu a v případě, že jste také na první pozici, ale zároveň máte i featured snippet.

(Zdroj – Ahrefs blog)

Toto je také pravděpodobně cesta, kterou se SEO bude v budoucnu ubírat, protože, když porovnáme míru zobrazování těchto snippetů v SERPu, rok od roku se jejich míra pořád zvětšuje. Inspirací nám může být SERP v USA a to, jakou má podobu nyní a jakou má zatím u nás. Tento pokrok nezastavíme, což je v zásadě dobře, protože to vede k většímu důrazu na kvalitu obsahu.

Na druhou stranu to povede k tomu, že následná míra prokliku na organické výsledky bude daleko menší. Uživatel dostane dostatek informací už v samotném SERPu a nebude tak mít potřebu klikat na detaily.

Listopad 2018 – Page Speed Insights

(Zdroj – fifteen blog)

Toto vylepšení se týkalo zejména nástroje Lighthouse, protože Google předtím data tahal z prohlížeče Google Chrome. Vyhodnocení se měří zvlášť pro mobily i desktopové verze webu.

Šest základních vyhodnocovacích metrik:

  1. První vykreslení obsahu
  2. První smysluplné vykreslení
  3. Index rychlosti
  4. První nečinnost procesoru
  5. Doba do interaktivity
  6. Odhadovaná latence vstupu

Hlavní přínos není pouze kontrola rychlosti webu, ale i doporučení od Googlu, díky kterým budete vědět, na co je vhodné se více zaměřit. Protože nezapomínejte, že na rychlosti záleží, zejména u mobilů.

(Zdroj – screeny z nástroje PageSpeed Insights)

Seznam novinek z roku 2018 by mohl být ještě daleko obsáhlejší, ale věřím, že jsem vypsal ty nejdůležitější a nejzajímavější. Další menší novinky se týkaly délky titulků, výročí 20 let Googlu, Google testování výsledků SERPu bez organicu, carouselový náhled videí a spousty dalšího.

V souhrnu pochopitelně chybí prosinec, nicméně doufám, že další SEO novinky si Google i Seznam nechají až na rok 2019 a my si užijeme klidný konec roku.

Zajímavé odkazy