6 hlavních linkbuildingových metrik. Je domain rating opravdu nejdůležitější?
13. 05. 2019 Autor Marek ForštTo, že linkbuilding patří mezi nejpodstatnější rankovací faktory pro vyhledávače, není žádné tajemství. Potvrdil to i sám Google. Jak ale dělat linkbuilding správně a na které metriky se zaměřit?
Z vlastní zkušenosti vím, že lidé stále nejvíc koukají na domain rating/domain autority (jen pro vysvětlení, rozdíl v těchto metrikách je nepatrný, jde v podstatě jen o název. Domain rating používá nástroj Ahrefs, domain authority Moz). Ostatně si k tomuto zjištění stačí pročíst pár diskuzí, článků nebo mrknout třeba na Twitter, kde proběhlo na konci února toto hlasování:
Jsem si vědom, že autora tohoto hlasování zajímalo především to, jakou metriku lidé nejvíce sledují při reportování kvality odkazu, ne při jeho hledání. I přesto ale z toho lze vyvodit, jak moc velkou (možná až přehnanou) váhu lidé domain ratingu dávají. Ukazatel síly domény je jistě důležitý a také si zaslouží své místo mezi ostatními metrikami, nemělo by se přihlížet jen k němu. Pojďme se proto podívat, na jaké další důležité ukazatele se při získávání zpětných odkazů zaměřit.
1. Počet referenčních domén a jejich kvalita
Pro začátek je nutné říct, že není důležitý jen počet odkazujících domén, ale i jejich kvalita. Web může mít stovky referenčních domén, ale pokud je většina z nich nekvalitních, tak to nic dobrého neznamená.
Kvalita odkazujících domén se dá orientačně zjistit na první pohled již z domain ratingu, který úzce s referenčními doménami souvisí. Je totiž odvozen od počtu a kvality externích odkazů směřujících na web. Více si o tom můžete přečíst zde. Tudíž, když má web například 300 referenčních domén, ale pouze 20 domain rating, tak je hned jasné, že odkazující domény nebudou nijak zázračně dobré.
Dál stojí za to referenční domény porovnat s outgoing links, neboli počtem odkazů směřujících z webu pryč. Web získává od svých referenčních domén určitou hodnotu link juicu, ale když ji dál přerozděluje mezi několikanásobně větší množství cizích webů, pak jej moc nezbývá pro vlastní web. Ideální tedy je, aby počet odchozích linků z webu nepřevyšoval počet referenčních domén.
2. SEO vizibilita
Velmi důležitý ukazatel, který by neměl být opomíjen. Říká, na jaká klíčová slova a na jakých pozicích se web umísťuje v organickém vyhledávání. Ukažme si význam této metriky například na doméně pagerank.cz. Na první pohled se zdá, že je to skvělý web, odkud určitě chceme odkaz získat. Vždyť domain rating dosahuje hodnoty 77 a referenčních domén má dokonce více než 1 700. To je skvělé, ne?
Stačí si ale rozkliknout klíčová slova a radost rychle pomine. Web rankuje na špatná, ve většině případů dokonce až toxická klíčová slova, viz:
Takže nejen, že by hodnota odkazu nakonec nebyla tak vysoká, jak se na první pohled zdá. Takový odkaz by vašemu webu mohl dokonce velmi ublížit.
Dále je dobré porovnat počet klíčových slov s celkovým počtem zaindexovaných stránek ve vyhledávači. Počet klíčových slov by měl být vyšší. Pokud tomu tak není, znamená to, že obsah na webu není moc kvalitní, tudíž ani samotná doména nebude za moc stát. Doporučuji také zkontrolovat, na kolik klíčových slov rankuje web na prvních deseti pozicích. Například v Ahrefsu se to dá jednoduše vyfiltrovat. Na pozici 1-10 by se měl web umisťovat v organickém vyhledávání alespoň na 10 % ze všech svých klíčových slov.
3. Cílová skupina webu
Tohle není potřeba detailně rozepisovat. Web může být sebevíc kvalitní, ale když na web o stavebnictví budete mermomocí cpát odkaz na svůj e-shop s módou, tak to moc ovoce nepřinese. Doména, ze které chceme odkaz, by měla tematicky odpovídat vašemu webu.
4. Návštěvnost
Cílem odkazu by nemělo být pouze obdržet co největší množství link juicu. Nedívejte se proto jen na sílu a kvalitu domény, ale také na její organickou návštěvnost. Čím víc lidí užívá doménu, ze které chcete odkaz, tím víc se jich pravděpodobně dostane na váš web a stanou se například novými zákazníky vašeho e-shopu.
5. URL rating
Metrika velmi podobná domain ratingu. Ukazuje sílu konkrétní URL adresy, která záleží jak na počtu a kvalitě externích odkazů směřujících na konkrétní stránku, tak i na interním prolinkování. Já osobně k této metrice až tolik nepřihlížím, ale za zmínku také stojí. Občas se stane, že web působí kvalitně, ale některé URL adresy webu těchto kvalit zdaleka nedosahují. Proto je nutné alespoň letmo zkontrolovat, jestli URL rating oproti domain ratingu dramaticky nezaostává.
6. Domain rating
Na závěr tu máme již zmíněnou nejpopulárnější a nejoblíbenější metriku. Proč si myslím, že je nejoblíbenější? Kvůli své jednoduchosti. Je přeci nejlehčí porovnat jen domain rating, který v sobě zahrnuje všeobecnou sílu domény a jejího odkazového profilu, když se rozhodujeme, z jakého webu chceme odkaz. Pro hrubý odhad kvality webu je tato metrika dostačující. Je však důležité nezůstat jen u ní, ale vždy zanalyzovat web detailněji. Vyhnete se pak situacím, kdy si odkazem akorát ublížíte, jako by tomu bylo v případě odkazu z webu pagerank.cz.
Patříte mezi ty, kteří koukají primárně na domain rating/domain authority, nebo vždy pečlivě analyzujete web do detailu? A jaká metrika je podle vás nejdůležitější?
Komentáře