eVisions.cz

Efektivní analýza webu v 6 krocích

Zásadní je u této analýzy rychlost a kvalita. Ideální je, pokud ji zvládnete zhruba do hodiny, proto místo složitých popisů a opisů obsahuje jen to nejdůležitější.

V jakých případech je rychloanalýza vhodná?

To zásadní ale platí vždycky: Není umění použít co nejvíce programů, ale zjistit z nich co nejvíce relevantních informací pro vás a pro klienta.

Nástroje pro rychloanalýzu

1. Analýza ve Screaming Frogu

Pro práci ve Screaming Frogu doporučuji mít v základu nastavenou operační paměť alespoň na 8 GB, ale ideálně i více.

Po dokončení si data exportuji do excelu (.csv soubor stačí jen převést do formátu .xlsx) a v něm pomocí filtrace vytáhnu všechny potřebné informace. Získám tak počty zaindexovaných stránek, stránky se stavovými kódy 200, 301, 302, 307, 404, kanonické URL adresy, průměrné časy načítání stránek, sitemapu stránek, strukturu webu, počty interních odkazů k jednotlivým stránkám, onpage duplicity a další užitečné informace.

2. Nastavení robots.txt a sitemapy

Zajímá mě především, jaká jsou na stránkách nastavená doporučení, zákazy a „last but not least“, jestli je web snadno dohledatelný roboty.

Pro úplné začátečníky uvádím i adresu, na které soubory s příkazy zpravidla najdete (v tomto případě se jedná o CZC, ale místo něj lze dosadit jakoukoli jinou doménu):

Tip: Detailnější informace naleznete také v nápovědě Googlu.

3. Homepage webu a základní kategorie

Pomocí několika šikovných rozšíření v prohlížeči zkontroluji, jestli jsou vyplněné základní meta popisky, titulky, nadpisy a tak dále. K tomu používám tato rozšíření v Google Chrome prohlížeči:

Pokud chcete být hodně důkladní – například u filtrace, interního prolinkování, indexace apod., neobejdete se bez zkratky Ctrl + U, která vám zobrazí zdrojový kód stránky.

4. Marketing Miner a profilery

Marketing Miner je skvělý na metriky, které se týkají například návštěvnosti či datasetu klíčových slov, na která web rankuje.

Skvělou vychytávkou v Marketing Mineru je zobrazení první stránky vyhledávání Googlu pro nejtypičtější slovní spojení, na něž chci, aby se web zobrazoval. A psst! Podle mých informací se pravděpodobně brzy dočkáme i Seznamu.

Dole v přehledu se mimo jiné zobrazují podobné weby. Uděláte si tak lepší představu o online konkurenci ve vyhledávání.

5. Anonymní okno a vyhledávání

Nástroje za vás všechno neudělají, a proto je potřeba nezapomínat ani na tento základ. Pomocí anonymního okna lehce zjistíte, kdo používá strukturovaná data, jaká pole (rozšíření) se ve vyhledávání zobrazují a další užitečné informace.

Při této kontrole se sám sebe ptám na to, proč se právě tento web zobrazuje tak vysoko, a beru si odsud inspiraci, co se líbí (nejen) robotům.

Mějte stále na paměti, že online konkurence na Googlu a na Seznamu se může poměrně dost lišit.

6. Ahrefs a offpage kontrola

Zde mě zajímají především tyto faktory:

A pokud je dostatek času, můžeme analýzu dále rozšiřovat o následující:

Content gap analýza pomocí SEMRush

V nástroji se jedná o záložku vlevo – Keyword Gap. Do porovnání můžete vložit až 5 konkurentů. Často ovšem používám jen sledovanou doménu a 2 nejbližší konkurenty. Pro základní přehled to bohatě stačí.

Další variantou je Content Gap Analýza, kterou publikoval Filip Podstavec (pomocí nástroje Marketing Miner) a na niž naleznete workshop na YouTube (začátek cca 32:50 min).

Inspirace v Collabimu

Jednorázové analýzy v Collabimu příliš nevyužívám, co se mi ale líbí, to je využití vytažených dat (KW) pro teoretické odhady v rámci případných posunů potenciálních KW ve vyhledávání a tím i případné navýšení návštěvnosti.

Velmi užitečné jsou odhady poměrů ve vyhledávání na Googlu a Seznamu.

SEMOR a jeho novinky – SERP Digger

SEMOR v dubnu vylepšil rozšíření v Google prohlížeči. V nabídce jsou nyní 2 základní dělení – informace o doméně anebo informace o URL.

Pokud byste chtěli obsáhlejší a hlubší data, musíte si předplatit měsíční tarif, ale pro základní nástin to stačí a jedná se o příjemnou novinku.

S tarify zdarma je to téměř u všech nástrojů podobné. Za málo peněz málo muziky. Možnosti jsou omezené a pokud budete chtít, aby byla analýza přesnější, budete si muset připlatit za plnou verzi. Co se týká zmiňovaných nástrojů, nejedná se nicméně v porovnání s některými zahraničními nástroji o žádné závratné částky.

Pokud přijdete takto připraveni na schůzku, potenciálního nového klienta ohromíte a rozšíří to obzory i vám samým, protože každý segment je v SERPu odlišný. To, co funguje na cestovní pojištění, nemusí fungovat v medicíně a podobně.

Budu moc rád, pokud pod článek nebo na náš Facebook přidáte své postřehy a vychytávky, jak vytvořit kvalitní a rychlou analýzu efektivně a inspirujete tak nejen nás, ale i ostatní.