Instant messaging se stal nedílnou součástí našeho života. Představuje snadný a rychlý způsob komunikace a co je nejdůležitější – je zdarma. Ruku na srdce, kdy naposledy jste posílali SMS?
Kromě klasické textové zprávy umožňuje WhatsApp (ang. what’s up – co se děje a app jako aplikace) odesílat i hlasové hovory, videohovory, obrázky, dokumenty a aktuální polohu uživatele. Platforma připomíná Instagram Stories a umožňuje kontaktům sdílet i text, fotografie, videa a animované GIFy, které zmizí po 24 hodinách.
Jedna mobilní aplikace, tolik způsobů použití – a to ještě není vše. WhatsApp od svého založení v roce 2009 dvěma bývalými zaměstnanci Yahoo (Brianem Actonem a Janem Koumem) a po akvizici Facebookem v roce 2014 přitahuje stále více pozornosti firem, které si začaly uvědomovat obchodní potenciál aplikace. Populární a snadný nástroj pro komunikaci, miliony uživatelů denně, miliardy zpráv – na tom prostě musí být něco víc.
Proč marketing prostřednictvím Whatsapp?
Čísla hovoří sama za sebe. V roce 2018 dosáhl WhatsApp 1,5 miliardy uživatelů po celém světě. Ze 187 zkoumaných zemí je WhatsApp nejvyužívanějším messengerem v 109 zemích. V Německu je například více než 50 milionů aktivních uživatelů a WhatsApp je třetí nejstahovanější aplikací v obchodě Google Play.
Jaké jsou nejvýznamnější výhody aplikace WhatsApp z pohledu vaší společnosti?
- Mobilní telefony jsou používány velmi často a jsou nám blíže než počítač
- Flexibilní spojení: společnost a zákazník k sobě mají blíž
- Rychlejší reakce na dotazy zákazníků
- Messenger jako WhatsApp má neuvěřitelnou míru engagementu: 98 procent zpráv odeslaných prostřednictvím této aplikace je otevřeno a přečteno, 90 procent z nich příjemci otevřou do tří sekund od obdržení
Na základě těchto bodů si popíšeme 3 hlavní oblasti, ve kterých lze WhatsApp použít jako efektivní marketingový nástroj.
3 hlavní oblasti využití WhatsAppu jako marketingového nástroje
#1 WhatsApp pro efektivní komunikaci se zákazníky
- WhatsApp je pro oslovení zákazníků efektivnější než přímé telefonní hovory, získáte až o 40 % více odpovědí
- Nikdo nemá v oblibě telefonní hovory z neznámých čísel, ale je pravděpodobnější, že bude reagovat na osobní zprávy
- Když začnete používat WhatsApp ke komunikaci se zákazníky, zaznamenáte lepší odezvu a angažovanost
- WhatsApp v komunikaci se zákazníky zvyšuje loajalitu zákazníků vůči značce
- WhatsApp vám umožní být více neformální při komunikaci se zákazníkem
#2 Whatsapp jako zákaznická podpora
- Ideální nástroj pro zákaznickou podporu díky širokému využití
- Vaši zákazníci budou raději posílat zprávu přes WhatsApp než volat na helpdesk či odesílat požadavek ke zpracování
- Zákaznická podpora prostřednictvím WhatsApp však nemusí být dobrou volbou pro všechny typy podniků – tato forma zákaznické podpory není praktická pro společnosti, které každý den dostávají stovky zákaznických dotazů. WhatsApp jako nástroj podpory zákazníků bychom doporučovali spíše menším a středním firmám
#3 Whatsapp jako promo nástroj
- Dobrá platforma pro přímou komunikaci s publikem
Umožňuje odesílání:
- newsletterů
- obrázků
- zvukových zouborů
- zákaznických průzkumů
- krátkých videoklipů vašich produktů
- textových zpráv uživatelům po celém světě
Na rozdíl od SMS nebo e-mailu je zde menší omezení ve formátu a šance na doručení jsou vyšší. V ideálním případě se WhatsApp používá spíše pro spojení s existujícími loajálními zákazníky než pro oslovování nových (nikdo nemá rád zprávy z neznámých čísel). Pokud opravdu chcete získat dobrou odezvu, budete muset přijít s kreativní způsoby, jak podpořit své podnikání pomocí WhatsApp.
WhatsCook: WhatsApp marketing v praxi
Abychom vytvořili úspěšnou marketingovou strategii přes WhatsApp, měli bychom se pokusit o maximální možnou personalizaci zprávy. Kampaně s osobním přístupem jsou oceňovány mnohem více než ty formální.
Velmi dobrým způsobem, jak se přiblížit svým klientům nebo zákazníkům, je vytvořit personu své značky, která bude komunikovat ve jménu vaší společnosti a bude mluvit jazykem, který je pro většinu lidí dobře srozumitelný.
S velmi dobrým nápadem, jak využít Whatsapp jako marketingový nástroj, přišel Hellmanns Brasil. Známá značka majonézy vytvořila WhatsCook – první službu živého receptu přes WhatsApp. Tato myšlenka vycházela ze skutečnosti, že většina lidí neumí k vaření využít věci, které má běžně doma v ledničce.
Lidé byli nejprve vyzváni o vložení telefonního čísla na webové stránky Hellmanns, a poté se s nimi spojil Hellmanns kuchař přes WhatsApp. Ten je požádal, aby mu poslali aktuální obrázek obsahu své ledničky – také přes WhatsApp. Na základě fotografie toho, co bylo v ledničce, jim Helmmans kuchař navrhl, jak připravit jednoduchý a chutný recept. Přibližné trvání chatu mezi Hellmanns kuchařem a zákazníkem bylo 65 minut.
V prvních deseti dnech vložilo na internetové stránce Hellmanns svoje telefonní číslo více než 8 000 lidí. Kampaň byla zahájena především v Brazílii a po svém úspěchu se spustila i v Uruguayi, Chile a Argentině. Počáteční investice ze strany Hellmans byly 900 dolarů. WhatsCook měl celosvětový dosah a dosáhl 4 milionů uživatelů.
Anglický e-shop s dárky Buyagift začal experimentovat s WhatsAppem, aby informoval zákazníky o akcích a aktuálních slevách. Zprávy přes messenger se prokázaly být efektivnější než e-maily.
A co vaše společnost? Měli byste zájem o podobný způsob komunikace se svými klienty? Máte již představu, jak využít WhatsApp ve prospěch svého marketingu?