Na skok v Kolíně nad Rýnem: 8 nej přednášek ze SEO-DAY 2019
02. 12. 2019 Autor Thea ZinnerJiž po třetí jsme zasedli do řad posluchačů na konferenci SEO-DAY, která se konala na fotbalovém stadioně (RheinEnergieStadion) v Kolíně nad Rýnem. Zajímá vás, s jakými tématy se letošní speakři předvedli? Shrnuli jsme pro vás 8 nejzajímavějších přednášek.
1. Das Inhouse SEO Manifest – 20 konkrete Voraussetzungen & Maßnahmen für Erfolg – Dominik Schwarz
„In-house SEO is hard“ – právě s tímto z celkem 21 výroků zahájil Dominik Schwarz (Chief Inbound Officer, HomeToGo) svou prezentaci na téma In-house SEO Manifesto. Pohled do zákulisí vypadal následovně: Přestože se cesty interních a agenturních SEO specialistů často protínají, jejich pracovní svět a přístup se někdy liší. Proto pro nás jako agenturní SEO specialisty může být nápomocné, když nahlédneme pod pokličku problémů interních SEO specialistů.
Dominik Schwarz se ve své přednášce zaměřoval na to, jak úspěšně zabudovat SEO agenturu do interního SEO procesu, jaká opatření uničit a jaké konkrétní požadavky splnit, abyste dosáhli požadovaných cílů.
Jak se dalo očekávat, jednalo se spíše o Soft Skills než o Hard Skills, typicky třeba v plánování či nastavení procesů, určování priorit, zadávání externích úkolů, práci v týmu či využití kreativity a potenciálu všech SEO specialistů.
2. SEO im Health-Sektor – moderne Materialschlacht oder Hirn & Strategie? – Jan Brakebusch
Google i v tomto roce komplikuje život webovým stránkám YMYL (Your Money Your Life), zejména pak v oblasti medicíny. Naposledy vyděsil SEO specialisty core update algoritmu v září, kdy způsobil značný chaos. Mnozí SEO specialisté se snažili přizpůsobit novým podmínkám, což potvrzuje i Jan Brakebusch, CMO, Verklickern. Ve své přednášce hovořil o všem, co se událo v oblasti medicíny za posledních 12 měsíců. Jako příklady využíval konkrétní ukázky webových stránek, na nichž předvedl, jaké strategie byly provedeny a implementovány.
Většina webových stránek neobjevila žádný tajný recept ani zázrak – základem bylo klasické SEO a optimalizace v souladu s konceptem EAT.
A jaké jsou nejdůležitější poznatky Janovy prezentace?
- Důvěru ve značku nic nepřekoná.
- Čistý prodej či hromadný affilate mohou mít na stránku negativní dopad.
- Nepodceňujte Google nástroje jako MyBusiness, hodnocení, obrázky, YouTube apod. a buďte na nich vidět.
- Nekopírujte slepě konkurenci a při tvorbě obsahu hledejte nové cesty.
3. Thorsten Loth: „Reichweite über Local SEO“ und wie man lokal besser gefunden werden kann
Jak se mohou společnosti v rámci lokálního SEO lépe umisťovat? A proč je to důležité? Thorsten Loth ve své přednášce toto téma rozčísnul a zodpověděl i na další zajímavé otázky.
Ukázal, že lokální vyhledávání na Googlu je mnohem důležitější, než si většina SEO specialistů myslí. Celkem 34 % všech mobilních vyhledávání má totiž lokální reference a polovina všech lidí, kteří konkrétní obchod hledali na webu, ho také do jednoho dne navštívili.
Tato čísla ukazují obrovský potenciál lokálního SEO. Zvláštní pozornost by měla být věnována především tomu, aby NAP (name, adress, phone, number) byla na všech kanálech stejná a konzistentní.
NAP vám pomohou:
- Zlepšit pozice v organickém vyhledávání.
- Zvýšit návštěvnost webu díky lokálnímu vyhledávání.
- Přivést více potenciálních leadů.
- Zvýšit konverze.
Stránka by měla být přehledná a uživatelsky přívětivá, optimalizována pro mobilní zařízení a dostatečně rychle se načítat, což je naprostým ZÁKLADEM. V oblasti lokálního vyhledávání totiž musíme očekávat především mobilní uživatele.
Dalším bodem, který je v lokálním SEO stěžejním, jsou strukturovaná data, která by podle Lothových slov měla být využita do posledního možného tagu. Obzvláště citlivé pak jsou na bezchybnou technickou implementaci, a to i s přesahem do UX.
A nakonec… k údajům o své pobočce nezapomeňte připojit také fotku prodejny. I méně kvalitní fotografie pobočky je totiž lepší než žádná. Tak šup, pusťte se do focení!
4. Google Analytics: Die Customer Journey in der Webanalyse – Michael Janssen / Data analyst
Které médium, ať už vlastní web, sociální sítě nebo placená reklama, nakonec přiměla zákazníka ke konverzi? Otázka, která pravděpodobně zajímá každého majitele online obchodu.
Pomocí různých atribučních modelů v GA lze zjistit, zda Google připíše konverzi poslednímu non-direct kliku (last non-direct click attribution), či má být konverze připsaná první interakci uživatele s webovou stránkou (first-click attribution). Nákupní proces může být občas kratší, občas delší, proto je vhodné si uvědomit, že pro každý druh businessu se hodí jiný atribuční model.
Žádný z atribučních modelů nelze identifikovat jako ten nejlepší, sílu a úspěch Michael naopak vidí v kombinaci různých modelů.
Ještě předtím, než se budete věnovat webové analytice, si jasně definujte cíle, jejichž povaha se může lišit. Typicky třeba konverzí může být prodej, registrace k odběru novinek nebo vytvoření rezervace v hotelu.
5 tipů pro lepší pochopení cesty zákazníka:
- Data: Zajistěte co nejpřesnější měření dat / zamyslete se, co, a jak chcete měřit.
- Zachyťte zákazníka na všech marketingových kanálech.
- Definujte cíle: Čeho chcete dosáhnout? Co chcete, aby zákazník udělal?
- Přizpůsobte daným cílům nastavení svých stránek.
- Začněte krůček po krůčku.
5. Inhouse SEO und Agentur – Wie klappt die Zusammenarbeit? / Nicolas Sarcotte und Andreas Pantelic
Firmy často stojí před rozhodnutím, jestli přijmout vlastního SEO konzultanta nebo nechat veškerou práci na agentuře. Ve skutečnosti ale právě spolupráce mezi interním SEO specialistou a agenturou může přinést nejlepší výsledky. Nicolas Sarcotte a Andreas Pantelic se podělili tipy, jak nejlépe organizovat spolupráci mezi interním SEO specialistou a agenturou a jaké možnosti či překážky mohou při kooperaci obou stran nastat. „Vše je pouze o tom, aby do sebe všechna vzájemně kolečka zapadla a šlapala jako hodinky“, tak popisují Sacotte a Pantelic týmovou práci. Je důležité vysvětlit klientovi, že SEO je maraton, a ne sprint a že vše potřebuje svůj čas.
Vzájemná důvěra, jasné rozdělení rolí a transparentnost při plnění úkolů hrají v takové spolupráci klíčovou roli.
Jaké výhody spolupráce mezi interním a agenturním SEO specialistou přináší?
- Rozložení pracovního vytížení
- Sdílení know-how
- Širší síť kontaktů
- Princip více očí
- Kreativní synergické efekty
- Používání různých nástrojů
Aby však byly činnosti mezi agenturou a interním SEO efektivní, musí být předem jasně definováno, o co se stará In house a o co agentura.
Náplň práce Inhouse SEO:
- Plánování obsahu, redakční plánování
- Rozdělování úkolů
- Komunikace
- Plány prací a důležité milníky
- HR organizace
- Schůzky
Náplň práce agentury:
- Monitoring
- Monitoring konkurence
- Linkbuilding
- Reporting
- Komunikace / koordinace
- Tvorba úkolů pro Inhouse SEO
6. Zu geizig oder kein Geld für SEO-Tools? So baut man ein eigenes SEO-Dashboard im Google Data Studio – Tim Ullrich
Prezentace Tima Ullricha z contentking.de shrnula užitečné vstupy na dashboardech v Google Data Studio.
Čítá celkem 11 ukázkových případů založených na datech z Google Search Console, které fungují pomocí funkčních APIs v kombinaci s REGEXEXTRACT.
Tim představil tyto případy:
- Zobrazení klíčových slov prahové hodnoty (klíčová slova, která se nachází těsně pod první stránkou v SERPu – pozice 11 až 15)
- Otázky typu kdy, kde, kam, s kým…
- Záměr vyhledávání / lokalita / brand
- Výkon adresářů
- Desktop vs. mobile
- Počet slov v dotazu
- URL bez kliknutí
- Sledování klíčových slov
- Rozšířené vyhledávání
- Změny pozic
- Hodnota návštěvnosti z klíčových slov
7. Das perfekte SEO Dashboard – Bernadette Hohns
Bernadette Hohns ze společnosti SISU digital představila to, co v Google Data Studio považovala za perfektní řídicí SEO dashboard.
Objevují se v něm určité jednoduché funkce, které ve výchozím nastavení v Data Studio fungují, ale ne každý o nich ví. Koneckonců, Data Studio vždy přichází s určitými inovacemi.
- Pomocí data blendingu můžete například spojit data z Google Analytics a Search Console, abyste získali komplexní výkon webu na první dobrou.
- V Google Data Studio můžete pracovat v podmíněném formátování jako v Excelu nebo Googlu. Až s 10 pravidly na tabulku můžete vybarvovat čísla a například vizuálně zvýrazňovat propady pozic.
- V rámci Data Studio pracujte i s dynamickými odkazy, které ve svém důsledku usnadní navigaci v rámci samotného Data Studio.
- Nainstalujte možnosti filtru tak, abyste redukovali množství dat. Většina tabulek v Data Studio je plná metrik a čísel, což report ve výsledku může znepřehlednit. Ti, kteří pracují s filtry, se mohou snadněji zaměřit na relevantní data a nenechat se rozptýlit množstvím hodnot.
8. GET SH!T DONE – 8 sofort umsetzbare SEO-Tipps im Wert von 36 Tsd. Euro – Rene Dhemant
Rene Dhemant svým chytlavým titulem hodně sliboval a podle našeho názoru také hodně dodržel😊.
8 účinných SEO tipů:
- Kontrola Google Analytics: V referalu se často ukrývá organická návštěvnost z jiných vyhledávačů, jako je Duckduckgo a podobně. Aby Google Analytics identifikovaly tento typ návštěvnosti jako návštěvnost z organického vyhledávání, musí to v nich být takto definováno.
- Využijte relativně nové FAQ Markup a profitujte z něj. Tip, který již není mezi SEOs tajemstvím, ale pro někoho může být nový.
- Chcete-li optimalizovat rychlost webu, použijte pro obrázky funkci Lazy Loading.
- Vyhněte se JavaScriptu: V mnoha případech lze místo Java Scriptu využít elegantnější způsob pomocí CSS 3. To platí jak pro carousely, obrázkové galerie či rozbalovací menu. To vše webové stránky zrychlí.
- V rámci pátého tipu nám Rene doporučil povinnou četbu, konkrétně knihu Search Engine Information Retrieval Practices. Kniha nabízí vhled do problémů spojených s vyhledáváním informací a jejich vlivem na návrh a implementaci vyhledávačů. Zde je odkaz ke stažení. Pro SEOs must read!
- Pro tvorbu vstupních stránek, obsahu či on page optimalizaci by člověk nikdy neměl podceňovat význam synonym. Rene uvedl několik příkladů synonym a slov, která se liší z hlediska správného termínu a skutečného použití v praxi. Příklad z němčiny: Der Waschvollautomat (správný termín) a die Waschmaschine (hovorový výraz).
- Zkontrolujte si velikost písma na svých webových stránkách. Podle Reneho názoru mnoho webových stránek používá příliš malá a nečitelná písma. Velikost textu by měla být alespoň 16-18 px.
- The UX Google Play Books: Začátkem tohoto roku zveřejnila společnost Google několik UX Play Books, které dokonce používá i sám Google tým interního vyhledávání, který je zodpovědný za vývoj algoritmu. Google má řadu UX Play Books, které jasně ukazují podněty Googlu, jak by měl být web strukturován. Měl by je znát každý SEO expert, marketér, webový developer, ale i designér, zejména pak v různých průmyslových odvětvích a segmentech, jako je retail, cestování apod.
Všechny UX Play Books jsou ke stažení zde:
- Akvizice zákazníků: LeadGeneration
- Zdraví / medicína: Healthcare
- Automotive: Cars / Auto
- Cestování: Travel
- Realitky: Real Estate
- Maloobchod / E-commerce: Retail
Snímky z přednášky Reneho jsou zde: https://rene.fyi/seoday/2019/.
Komentáře