eVisions.cz

Největší internetové kauzy roku 2019. Znáte všechny?

Lidé jsou schopní zapojit se prakticky do všeho. Do politických diskuzí, do polévání se ledovou vodou – a rozhodně si neberou servítky. Čím odvážnější či bláznivější kauza nebo výzva je, tím lepší.

Nicméně ti hloupější na kauzy po čase zapomenou, ti chytřejší se z nich poučí. Buďte ti druzí!

Letošní rok byl totiž opravdu štědrý a mám takové tušení, že ani ten příští nebude výjimkou. Nahlédněte do seznamu 15 výzev, kauz i kampaní, které otřásly internetem v roce 2019. Podíváme se také na chytré značky, které si přihřály polívčičku a svezly se na virální vlně.

A ruku na srdce, do jaké kauzy jste se zapojili i vy?

#1 Nový rok odstartoval s #10yearchallenge

Hned v lednu vás zřejmě zavalila lavina fotografií s výzvou #10yearchallenge. Celebrity, běžní uživatelé i značky ukázali svou proměnu za posledních 10 let. Každý výzvu pojal po svém. Někdo se soustředil na vzhled, jiný na cíle, značky se koncentrovaly na hodnoty a poslání.

Záhadou je, že téměř všichni vypadají při srovnání po 10 letech líp (nebo možná umí lépe pracovat s filtry). Jinak šlo spíše o depresivní ohlížení se za tím, jak rychle čas běží.

Dosah výzvy byl však brilantní. Aktuálně najdeme na Instagramu pod #10yearchallenge okolo 4,1 milionů příspěvků, dalších 3,1 milionů pod #10yearschallenge.

Ponaučení:

  1. Lidé chtějí být pochváleni. Zapojení se do podobné výzvy často souvisí s očekáváním přívalů komplimentů a pochlebování o pozitivní proměně. Tak nezapomeňte lidi na sítích chválit (i za firemní profily).
  2. Pro značky byla výzva příležitostí, jak komunikovat případné změny ve strategii, růst firmy anebo jak zpestřit stávající obsah. Myslete na to při jedné z dalších #challenges.

A co na to značky?

#2 Nejlajkovanější fotkou na Instagramu se stalo vejce

Čím bylo vejce speciální? Nebylo pokryto diamanty, nemělo vlastní blog ani YouTube kanál. Vejce zveřejnil na Instagramu 4. ledna profil Egg Gang se snahou o vytvoření světového rekordu.

Rozuzlení?

A ponaučení?

  1. Řekněte lidem, co chcete, aby udělali. Tohle vajíčko si řeklo o to, co chce. A dostalo to!
  2. Na sociálních sítích se dá dobře sdělovat i náročnější, potažmo citlivější téma. Vajíčko upozornilo na (negativní) vliv sociálních médií na psychické zdraví.
  3. Prvenství ,,nejlajkovanější“ fotky Instagramu vyfouklo modelce Kylie Jenner toto prachobyčejné vejce. Konkurence číhá všude!

#3 Hláška „Dycky Most!“

V úvodním dílu seriálu Most si fanoušci oblíbili hlášku, která se stala jeho symbolem. Hláška „Dycky Most!“ vzápětí zlidověla a začala se využívat jako slogan (nejen) v souvislosti s propagací aktivit města. Češi prostě milují hlášky, které vystihují jejich charakter.

Ponaučení: Přestože sedíte za počítačem, tak mluvíte k lidem. Komunikujte s nimi řečí, které rozumí a je pro ně přirozená. Buďte značka pro lidi. Banální komunikační tip, který je však nad zlato.

Hlášku jsme využili i my u našeho klienta MAN, kterému spravujeme FB stránku.

#4 Poslední epizoda Game of Thrones aneb víme, kdo usedl na Železný trůn

Dočkali jsme se poslední epizody jednoho z nejúspěšnějších seriálů současnosti – Hry o trůny, která odhalila, kdo usedne na Železný trůn. Tato životně důležitá informace samozřejmě nemohla zůstat bez povšimnutí.

Kampaň od HBO

V březnu spustila HBO kampaně Bleed for the Throne (Krvácej pro trůn) a Quest for the Throne (Hledání trůnu). Kampaň měla za cíl motivovat fanoušky po celém světě k darování krve. Zapojit se mohli i Češi.

Ikea

Ministerstvo zahraničních věcí České republiky

#5 Emmu mele meme

Moderátorka DVTV Emma Smetana si pořídila selfie s hořící katedrálou Notre-Dame. Selfie v nešťastnou dobu na nešťastném místě a s nešťastným výrazem. A tak se nešťastně zrodila mediální kauza, jejíž výsledkem byly desítky meme Emmy Smetana na internetu.

Tvář Emmy u potápějícího se Titanicu, u náletu na Twin Towers v New Yorku, u fotbalistů ze Slavie nebo u atentátu na Kennedyho.

Všechny tyto katastrofy si na svůj účet asi úplně připsat nechcete. Jenže my jsme zkrátka takový národ (social media) švejků, jak napsal v článku Daniel Krásný.

Ponaučení:

  1. Nikdy se nechovejte tak, aby se z vás mohlo stát meme.
  2. Nepodceňujte povahu českého národa.
  3. Nejdříve uvažujte, poté sdílejte.

#6 První fotografie černé díry

Astronomové v dubnu ukázali vůbec první skutečnou fotografii černé díry. Ty se vyznačují tím, že mají natolik silnou gravitaci, že je žádný objekt, včetně světla či jiného záření, nemůže opustit. Krátce po zveřejnění snímku na sebe diskuze nenechaly dlouho čekat.

A jaké značky vytěžily z černé díry maximum? Povedený snímek pořídil třeba „astronom“ z Ikey nebo z Jägermeisteru. Good job.

#7 Návod, jak na Instagramu získat přes noc 2,5 milionu followerů

Letošní finále Ligy mistrů, tedy finále nejslavnější fotbalové evropské soutěže, přineslo nečekanou podívanou. Vnadná modelka Kinsey Wolanski vnikla v jednodílných plavkách na hrací plochu a během pár minut se stala nejvyhledávanější osobou na internetu.

Zdroj: Reuters.com

Vysílací čas, který ve finále uzmula, by se na reklamním trhu prodával za zhruba čtyři miliony dolarů (92 milionů korun). Aby toho nebylo málo, na hrudi svého úboru nesla nápis „Vitaly uncensored“, což je webová stránka a také související kanál na Youtube, který provozuje její přítel.

Říkal tu někdo marketing?

A ponaučení nemůže chybět.

  1. Získat pozornost na sociálních sítích je mnohdy záležitost spíše štěstí než rozumu. Není ale na škodu jít štěstíčku trochu naproti.
  2. Jeden by i řekl, že tu máme recept na ,,instatní“ úspěch. Ukázat světu své zadečky…

#8 Byli jste na červnovém koncertu Venku je hezky?

Jednoho krásného červnového dne se zaplnilo Václavské náměstí davem. Jeden by řekl, že se jednalo o demonstraci (včetně mě). Byli tu ale tací, kteří tvrdili, že: „Je hezky, tak oni tam chodí teďka na koncerty.“ (cituji premiéra Andreje Babiše)

V červnu proběhla demonstrace proti premiéru Babišovi a ministryni spravedlnosti Marii Benešové pořádaná sdružením Milion chvilek pro demokracii. Lidé projevili kreativitu a premiérova slova si vzali k srdci. Vznikla například stránka Venku Je Hezky – jedeme dál, a tak na sebe další mega koncert kapely Venku je hezky nenechal dlouho čekat. Možná přišla FB pozvánka i vám.

#9 Máte recept, se kterým se chcete pochlubit? Zkuste Twitter Jiřího Ovčáčka

„Všichni víme, že s Ovčáčkem se nedá diskutovat. Ale vzhledem k tomu, že má hodně followerů a dosah, rád bych proměnil jeho účet v lifestyle blog,“ napsal 19. června 2019 na Twitteru uživatel pod přezdívkou Jie.

Jie vybídl ostatní, aby pod příspěvky mluvčího českého prezidenta diskutovali o receptech, tipech na výlety a cestování nebo zkušenostech s telefony. Pod tweety Jiřího Ovčáčka se tak přes léto objevovaly stovky komentářů, které nijak nesouvisely s publikovanými informacemi.

Ponaučení:

  1. Jiří Ovčáček získal díky kauze další followery a zvýšil dosahy svého úču. Marketingová kampaň zadarmo.
  2. Špatná reklama je taky reklama.

#10 Kampaň #noneedtofly od německého vlakového dopravce Deutsche Bahn

Proč létat do světa a utrácet více než tisíc eur za letenku, když všechny vytoužené krásy najdete ve své rodné zemi díky lístku na vlak za 19 eur?

Kampaň železničního dopravce Deutsche Bahn „No Need to Fly – Around the World in Germany“ využila snímky fotogenických německých lokací, které se nápadně podobají slavným zahraničním turistickým destinacím, aby inspirovala Němce ke strávení dovolené v jejich vlasti.

Výsledek? Čtvrtinové navýšení tržeb a vzorový příklad tzv „buzzmarketingu“, jehož cílem je vyvolat bzukot, šeptandu či rozruch okolo značky.

#11 Internet šílel z aplikace FaceApp, která z vás udělala starce

S aplikací FaceApp jste mohli cestovat v čase. Stačilo do ní nahrát fotografii a ukázala vám, jak budete vypadat o desítky let později.

Fenomenální fotbalista Lionel Messi jako starec

Lidé zběsile sdíleli své stařecké fotky s hashtagem #faceappchallenge a neváhali připojit ani pár snímků známých osobnostní po proměně. Však strejda Google má ve své galerii kdekoho. Některé celebrity se zapojili samy.

Jenže tahle zábava nebyla tak úplně nevinná. Jednalo se o ruský startupový projekt a aplikace ke své funkcionalitě vyžadovala přístup k celé řadě osobních dat. Pokud jste se do výzvy zapojili i vy, mají pravděpodobně vaši fotku k dispozici nějací ruští chlapíci.

Poučení z toho případu?

  1. Nepodceňujte podmínky používání mobilních aplikací a chraňte si svá data.
  2. Tip na příručku: Bezpečnost v online prostředí.

#12 Jak Andrea Verešová zapomněla přibalit do kufru produkt určený pro propagaci

Letní příspěvek na instagramovém profilu Andrey Verešové zvýšil mnohým tep. Uhodnete, co na něm chybí (anebo naopak přebývá)?

Ačkoliv zrak mužského obecenstva zřejmě zmapuje nejprve jiné místo, většině na první pohled neunikne, co je na fotce evidentně špatně. No dobře, víc než špatně.

Zabalit si na dovolenou a na nic při tom nezapomenout může být složité. Smůla, že Andrea doma zapomněla zrovna produkt určený pro propagaci. Ještě že existují ty chytré programy, které tuhle prekérní situaci vyřeší za vás. Smůla na druhou, když je neumíte používat.

Podobné ,pikantnosti“ ze světa influencer marketingu najdete na instagramovém profilu @svetinfluencera. Tento účet rozhodně stojí za follow.

#13 Záchranáři odtajnili obsah svých vozů ve virální výzvě Tetris Challenge

Výzva, která měla hloubku. Beze srandy, bez jakéhokoliv náznaku ironie. Záchranáři jsou frajeři a navíc ukázali, že mají smysl pro humor!

Za výzvou #TetrisChallenge pojmenovanou po klasické populární počítačové hře z 80. let stojí švýcarští policisté. Ti jako první odtajnili, co ukrývají jejich vozy a virální efekt na sebe nenechal dlouho čekat.

Další záchranné složky z celého světa provedli inventuru svých pracovních vozidel. A pěkně všem na očích, tedy na Facebooku nebo Instagramu.

Zapojilo se několik sborů po celém světě – od hasičů po záchranáře. Všichni vytasili své „zbraně a nástroje“ a nafotili se s nimi ve stylu Igráčků. Připomenout si je můžete například v článku od The Guardian Tetris challenge: emergency services worldwide go flat-out in viral meme.

Tetris Challenge dorazila i do Česka, a pokud jste ji náhodou propásli, mrkněte, co se ukrývá například ve vozech našich policistů.

#14 „Bratrská“ výzva českých a slovenských policistů. Kdo získá více followerů?

Tak tohle byl drsný souboj. Slovenský policejního sbor se nechal slyšet, že v rámci komunikace na sociálních sítích patří ve střední Evropě mezi absolutní jedničky. Čeští muži zákona se však rozhodli o prvenství soutěžit a své „bratry“ vyzvali na instagramovou bitvu.

Úkol zněl jasně: Která policejní jednotka dosáhne do konce listopadu většího počtu sledujících na Instagramu? Česká, nebo slovenská?

Instagramové profily policie začali sdílet influenceři ve svých Instagram Stories a iniciovat své followery, aby se přece nenechali zahanbit. Vždyť vítěz mohl být jen jeden. Anebo se pletu?

Zdá se, že letošní rok měly státní složky napilno, alespoň co se týká jejich komunikace na sociálních sítích. Když jde ale do tuhého, český národ se vždy semkne.

#15 Prosinec zachvátila banánová epidemie

Žluté exotické ovoce. Bylo všude. Na sítích, v internetových magazínech, v televizních zprávách i v rádiu. Banepie se rozšířila z uměleckého veletrhu Art Basel Miami.

Na veletrhu vyvolal poprask prodej díla Comedian od Maurizia Cattelana za 120 tisíc dolarů. Celkem drahý špás za banán připlácnutý páskou na zeď. Banán však jiný umělec v rámci své performance snědl. Nějak asi nevyšel timing na svačinu.

A teď se podívejme, kdo se svezl na internetové virální vlně. Jako obvykle mezi prvními reagovala česká Ikea. Dále se připojila značka francouzských minerálek Perrier nebo příznačně pojmenovaná americká oděvní značka Banana Republic. Do kauzy se zapojily i celebrity. O nejpovedenějších banánových počinech značek napsal magazín Forbes.

Do jaké výzvy jste se zapojili vy? Unikla nám nějaká větší kauza? Podělte se o tom s námi na sociálních sítích. Jak jsme se mohli přesvědčit, od žhavých diskuzí tu jsou. 😉

Zdroje

  1. https://www.extra.cz/10yearschallenge-valcuje-instagram-takhle-se-stibrova-a-dalsi-zmenili-behem-10-let
  2. https://www.focus-age.cz/m-journal/aktuality/podivejte-se–jak-vypada–10yearschallenge-v-podani-znamych-znacek__s288x14227.html
  3. https://www.nytimes.com/2019/02/03/style/world-record-egg-instagram.html
  4. https://www.lidovky.cz/domov/dycky-most-mostecka-radnice-udelala-z-nouze-ctnost-serialovou-hlasku-bude-uzivat-k-propagaci.A190124_093111_ln_domov_jho
  5. https://www.seznamzpravy.cz/clanek/hra-o-truny-jde-do-finale-kdo-usedne-na-zelezny-trun-70030
  6. https://www.totalfilm.cz/2019/03/krvacej-trun-hbo-cesku-spustilo-kampan-k-darcovstvi-krve/
  7. https://www.novinky.cz/veda-skoly/clanek/jak-vypada-cerna-dira-astronomove-chteji-ukazat-jeji-prvni-fotku-40279525
  8. https://refresher.cz/64806-Emma-Smetana-si-poridila-selfie-s-horicim-NotreDamem-Nyni-je-tercem-posmechu
  9. https://blog.socialsharks.cz/nazor-emmu-mele-meme-aneb-doba-kybersikanova/
  10. http://www.prakultura.cz/2019/06/02/modelka-wolanski-finale-ligy-mistru/
  11. https://sport.aktualne.cz/fotbal/liga-mistru/narusitelka-finale-lm-ziskala-milion-sledujicich-a-desitky-m/r~38a2c79a850c11e9b5e8ac1f6b220ee8/
  12. https://www.novinky.cz/domaci/clanek/babis-reaguje-na-zaplneny-vaclavak-je-hezky-tak-tam-lide-chodi-na-koncerty-40285393
  13. https://www.seznamzpravy.cz/clanek/demonstranti-se-uz-schazeji-podivejte-se-jak-se-plni-letna-82849/
  14. https://magazin.aktualne.cz/ovcacek/r~b3a7c614935f11e9b2a00cc47ab5f122/
  15. https://contagious.cz/news-and-views/kampan-tydne-deutsche-bahn-no-need-to-fly-around-the-world-in-germany/
  16. https://warengo.com/stories/20833-napadita-kampan-srovnavajici-slavna-mista-prinesla-deutsche-bahn-ctvrtinove-navyseni-trzeb
  17. https://www.idnes.cz/mobil/tech-trendy/faceapp-aplikace-bezpecnostni-problem.A190718_095746_mob_tech_oma
  18. https://www.auto.cz/tetris-challenge-dorazila-i-do-ceska-nejen-policiste-a-zachranari-ukazuji-co-se-vejde-do-jejich-vozidel-131321
  19. https://www.blesk.cz/clanek/zpravy-krimi/624505/cesi-vs-slovaci-policie-cr-vyzvala-sve-bratry-na-drsny-souboj.html
  20. https://www.forbes.cz/bananova-epidemie-komu-se-povedly-nejvtipnejsi-reakce/