eVisions.cz

SEO milníky za rok 2019

Téměř ve všech odvětvích člověk na konci roku bilancuje, co se mu podařilo, jaké splnil cíle a co v následujícím roce vylepšit . Za sebe z pohledu SEO musím konstatovat, že rok 2019 byl opět akční. Nenechte si ujít souhrn loňských největších SEO milníků – „SEO stále není mrtvé“.

Nebudu vám detailně popisovat všechna vylepšení algoritmů, nástrojů a podobně. Naopak se pokusím milníky stmelit a vytáhnout pouze ty nejpodstatnější z nich.

Hlavní SEO milníky

1.   Google Algoritmus Update

2.   Nástroj Google Search Console

3.   Direktiva v technickém nastavení stránek

4.   Možnosti nastavení u odkazů

5.   Seznam

Pojďme se spolu na každý milník blíže podívat. Vezmu to okrajově – nechci recitovat odborné výklady světových SEO autorit. Pokud se o události chcete dozvědět více, na konci článku najdete seznam zdrojů napěchovaných odbornostmi.

Pokud vás zajímají novinky ze světa SEO, doporučuji Twitter a sledování těch správných lidí. Není potřeba sledovat bambilion lidí na sociálních sítí a blozích. Níže v tabulce naleznete seznam TOP SEO účtů, který stojí za to sledovat.

Jméno účtuPopisOdkaz na Twitter
Cyrus ShepardSEO world geek a vlastník nástroje Zyppy
https://twitter.com/CyrusShepard
Danny Sullivančlověk z Googlu pro veřejné dotazy na vyhledávání
https://twitter.com/dannysullivan
Dušan Janovskýčlověk z vyhledávání u Seznamu
https://twitter.com/janovsky
Google SearchLiaisonoficiální Google účet pro oznamování novinek ve vyhledávání
https://twitter.com/searchliaison
Jaroslav HlavinkaCzech SEO geek a Seznam geek
https://twitter.com/neologyc
John MuellerGoogle kapacita, co ví snad všechno
https://twitter.com/JohnMu
Pavel UngrCzech SEO geek
https://twitter.com/PavelUngr
Search Engine Journalkomplexní online marketingový účet informující o novinkách
https://twitter.com/sejournal
Tim Soulone, není to brácha Hana Sola ze Starwars, ale majitel nástroje Ahrefs
https://twitter.com/timsoulo

1.   Google Update

Za loňský rok vydal Google minimálně 4-7 oficiálních aktualizací algoritmů. Nelze to jednoznačně určit, protože Google se k tomu staví hodně diplomaticky, tudíž člověk neví, zdali má Googlu věřit, či nikoliv. Pro většinu SEO lidí to však znamená, že Google nám nenápadně říká, jak by to asi mělo být.

Google aktualizace algoritmů, které proběhly:

Podrobné přiblížení algoritmů najdete ve 3 nejrelevantnějších zdrojích. Dovolím si však vypíchnout 3 zajímavé poznatky:

A. Neustále mi připadá, že Google vykopne vylepšení a po 3 měsících dává úpravu updatu. Na to se dá nahlížet z vícero úhlů. Buď opravují, co pokazili, anebo pokud budete třeba vy updatem negativně postiženi, dají vám prostor pro zpětnou optimalizaci. Jestliže se vás změny vůbec nedotkly, tak je to vlastně dobře a naopak to může znamenat, že jste díky tomu o krok před konkurencí. Ovšem neusínejte na vavřínech.

B. Tím se dostávám k často skloňovanému výrazu, který zkrátka budeme muset řešit a implementovat. Jedná se o tzv. E-A-T koncept (z angl. Expertise, Authoritativeness, Trustworthiness). Samotný EAT vás sice nespasí, nicméně Google doporučuje, abychom mu přikládali váhu (Google General Guidelines).

Moje doporučení zní: „Nesnažte se oblbnout Google, ale naservírujte mu (a jeho uživatelům) relevantní a důvěryhodný webový obsah a on vás za to „odmění“. Zároveň sledujte vaší konkurenci – neopakujte jejich chyby a naopak z jejich úspěchů získejte inspiraci“.

V případě, že na svém webu zprostředkováváte cestovní pojištění, půjčky atd., tak se budete muset chovat jinak, než když prodáváte baseballové vybavení v Česku (nízká konkurence, malý e-shop). Nezapomínejte také, že online konkurence nemusí být ta stejná, jako v offline prostředí.

C. Na co jsem sám moc zvědavý, je BERT a zejména, jak se popere s češtinou. Má se jednat o nový algoritmus, který by měl být daleko chytřejší (pochopitelně) a měl by umět brát v potaz klíčová slova v širším kontextu. Měl by umět rozšifrovat význam jednotlivých slov, které mohou být stejně napsaná, ale významově odlišná. Například slova jako zámek, pila, granát, klika…

U výsledků vyhledávání/SERPu byly dost osekané hvězdičky (reference) u stránek, které toho neprávem využívaly. Jednalo se o tzv. strukturovaná data, například u článků. Důvodem byla lepší viditelnost ve vyhledávání a větší šance na prokliknutí na stránku.

2.   Nástroj Google Search Console

Jedná se o analytický nástroj, který většinou používají SEO specialisté a pak možná trochu developeři nebo PPCčkaři. Změn v GSC bylo požehnaně. Pokud vás nějaká zaujme, ideální je se do konzole podívat a osahat si ji.

Konzole přišla se spoustou užitečných novinek. Pár škraloupů sice stále má (třeba možnost stažení maximálně 1000 řádků), ty se ale dají obejít. A třeba se dočkáme chvíle, kdy se GA a GSC propojí v jeden univerzální Google nástroj.

3.   Direktiva v technickém nastavení stránek

Nyní zabrousíme do technického SEO. První dvě změny se odehrály v rámci stránkování a robotx.txt, kde možná bylo chybně vnímáno, co je psáno, tak je dáno a pro roboty je svaté. Omyl.

Třetí změna se týkala meta tagů. Díky ní jste si mohli zvolit, do jaké míry obsah robotům zpřístupníte, abyste nepřicházeli o návštěvnost.

Velkým překvapením a procitnutím pro SEO komunitu bylo v březnu a týkalo se nastavení stránkování. Dlouhodobě se tradovalo, že pokud máte hodně obsahu (například na blogu), tak pomocí stránkování doporučíte robotům, aby šly z první záložky na druhou, pak na třetí a pak třeba postupně zpátky. John Mueller z Googlu se svým suchým a klidným humorem v březnu na Twiterru odpověděl na otázku, zdali Google pořád přihlíží ke stránkování, zcela jednoduše: ,,Google se už tímto neřídí“.

Z této události bylo vcelku haló, ale vlastně nic tolik zásadního se nestalo. Když se SEO konzultanti ptali, co jim Google doporučuje, odpověď byla opět diplomatická. A to, že ať už stránkování máte či nemáte nastavené, není to pro vás zásadním benefitem ani negativem. Google si totiž projde obsah podle sebe, aby dokázal uživatelům dodat ten nejlepší výsledek.

Druhé pozdvižení přineslo zrušení direktiv noindex v robotx.txt, které se dříve mohlo chybně označovat jako pravidlo, podle něhož robot neindexoval stránku. Takové nastavení je vhodné například pro stránky, kde uživatelé vyplňují citlivé údaje (například objednávky, košík, kalkulačky). Pod pojmem robot si představte třeba Googlebot, Seznambot… Od září 2019 se již Google tímto doporučením neřídí.

Třetí změna spočívá v tom, že pokud si přejete nastavovat pravidla pro roboty, které stránky a obsah mají být přístupné, tak doporučené nastavení je v hlavičce zdrojového kódu.

Pomocí tzv. meta tagu, kde si kromě zákazu indexace či procházení můžete navolit, zda si přejete, aby Google mohl použít váš text na stránce ve snippetech, který rovnou zobrazí ve vyhledávání. Může tedy nastat situace, že Google vám zjednodušeně vykrade obsah na webu a rovnou jej ukáže uživateli ve vyhledávání (snippety, nulté pozice). Uživatel se pak už na váš web ani nemusí prokliknout.

4.   Možnosti nastavení u odkazů

Tento milník se týká zejména linkbuidlingu a tzv. popisu pro roboty, jak mají nahlížet na odkazy. Dřívější dělení odkazů na dofollow a nofollow bylo jednoduché.

Z hlediska SEO je přínosnější dofollow odkaz, který částečně předává sílu domény webu, z kterého odkazuje. Naopak nofollow odkaz se distancuje od předávání „rankingu“, typicky třeba u domény Wikipedie (extra silná a nezávislá autorita), která má záměrně nastaveny odkazy na nofollow.

V Česku je většina odkazů nastavena na dofollow. Avšak při tvorbě linkbuildingu v zahraničí, například v Německu, budete rádi, pokud si vůbec nofollow odkaz dokážete vyjednat.

Nofollow odkazy se nově dělí do 3 kategorií, a to na:

Jako laik mezi nimi nepoznáte rozdíl – lepší porozumění vám nabídne obrázek níže.

Pro lepší představu se cenově odkazy v rámci linkbuildingu mohou pohybovat následovně:

5.   Seznam

Přestože většina vašich klientů má nejspíš převážně traffic z Googlu, stále existují výjimky, které potvrzují pravidlo.

Za zmínku stojí i fakt, že domovská stránka Seznamu je stále jednou s nejnavštěvovanějších stránek na českém internetu (denní návštěvnost činí téměř 4 miliony uživatelů).

Pokud se snažíte získávat jakékoliv informace o novinkách a úpravách ve vyhledávání na Seznamu, se zlou se potážete. Když už se nějaká novinka dostane ven, tak často skrze twitterový účet Dušana Janovského a jeho legendárního jednoslovného příspěvku: „Yuhů“.

Za poslední dva měsíce šli kluci ze Seznamu trochu do sebe a sám Dušan napsal na blog informace o novinkách v řazení a zobrazování výsledků. Vypadá to, že se blýská na lepší časy.

Za zásadní novinky roku 2019 u Seznamu považuji:

U zbylých dvou úprav v rámci snippetů a řazení relevance je jasně vidět, že Seznam trochu kopíruje Google a že postupně bude těchto rozšíření ve vyhledávání přibývat. Za mě z pozice SEO konzultanta to není úplně optimální. Spousta uživatelů už totiž nemá potřebu se proklikávat dále na stránky, protože jim stačí výsledky, které dostanou na první dobrou.

Skvěle to funguje třeba v rámci převodů měn a vývoje kurzů. Jakmile se váš web zobrazuje na druhé pozici ve vyhledávání, míra prokliku (CTR) už zdaleka nemusí být tak vysoká jako dříve. Často se tyto výsledky (na nultých pozicích) propisují z domény, která je na první pozici ve vyhledávání. To ale nemusí být pravidlem.

Je zřejmé, že s každým rokem se vyhledávače posouvají vpřed – zpravidla tím uživatelským směrem. Jsem za to moc rád, i když mi to občas ztěžuje práci. SEO je však výzva, která mě baví.

Zdroje:

Google – Google BERT update

Google – Noindex v robots.txt

Hobo – Direktiva pro meta tagy u Googlu a další vyhledávače

Medium – Florida 2 Core Update

Moz – EAT obsah, co bude mít rád i Google

Moz – Nofollow odkazy

Search Engine Land – Semtember 2019 Core Update

Search Engine Land – Stránkování rel=next/prev

Search Engine Roundtable – December 2019 Ranking Update

Seznam – Aktualizovaný model navigačních dotazů

Seznam – Úprava snippetů ve vyhledávání

Seznam – Zobrazování v SERPu, neboli model užitečnosti

SuperMetrics – June 2019 Core Update