1. Personalizovaná videa
Statistiky společnosti Wyzowl z roku 2019 mluví jasně – 87 % firem (z 613 dotazovaných) používá videa jako marketingový nástroj. 72 % uživatelů pak preferuje videa před klasickým textovým obsahem. Popularita video marketingu roste a růst bude i nadále. Zákazníky či diváky už ale neuchvátí jen zábavné video s hezkým vizuálem.
Kromě živých vysílání, Instagram Stories či vlogů zaměřte svou pozornost na personalizovaná videa. Pokud obsah videa šitého na míru promlouvá k danému jedinci, mnohem pravděpodobněji se s ním ztotožní a produkt si koupí. A kdyby ne, brand si alespoň snáze zapamatuje. Do popředí se v rámci video content marketingu rovněž dostanou i edukativní a interaktivní videa – čím více zákazníka do dění ve videu zapojíte, tím lépe.
Velký úspěch sklidila například Honda s netradičním představením nového modelu vozu Civic typu R. Reklama obsahuje dvě dějové linky – v té první veze obyčejný muž své děti ze školy, nic neobvyklého. Jakmile však stisknete klávesu „R“, zobrazí se vám alternativní realita v podobě divoké silniční honičky.
2. User-generated content
Pojem user-generated content jste už nejspíš slyšeli a uslyšíte ho i v roce 2020. Obsah generovaný zákazníky vám mnohdy zajistí nejen vyšší dosah i interakce, ale získáte díky němu v podstatě „obsah zdarma“. Zamyslete se nad tím, jak vaši zákaznickou komunitu ke sdílení takového obsahu nadchnout. Co je inspiruje? Čím se rádi pochlubí?
Výborně user-generated content funguje například u našeho klienta MAN. Kolegyně a naše Social Media manažerka Diana už dokonale ví, jak s fanoušky komunikovat a ti ji na oplátku pravidelně zásobují fotografiemi svých miláčků. I bez vyzvání!
3. Conversational copywriting
Ne každé copy je předurčeno k tomu prodat a i vy sami určitě čas od času narazíte na text, který vás pobaví, zaujme nebo doslova pohladí na duši, protože mluví vaším jazykem a přímo k vám. Jde o tzv. conversational copywriting, copy, které připomíná reálnou konverzaci a odbourává formální bariéru mezi firmou a zákazníkem. V praxi si uvolněný a přátelský styl komunikace čím dál více osvojují i velké korporátní značky, u nichž byste to ani zdaleka nečekali. Přirozený jazyk nejenže prohlubuje vztah se zákazníkem, ale zároveň se stává důležitou součástí vývoje technologií.
Obsaďte nultou pozici ve vyhledávání
Podobu copy letos opět výrazně ovlivní nultá pozice ve vyhledávání (featured snippet), která se vám zobrazí při zadání specifického dotazu a často vám přinese až dvakrát vyšší míru prokliku (CTR). Tajný recept, jak obsadit nultou pozici, neexistuje. Zkuste si pohrát s rychlou odpovědí na:
- Otázky typu kdo, kdy, kde, jak a kam
- Definice pojmů
- Jednoduché návody
Optimalizujte své copy pro hlasové vyhledávání
Hlasové vyhledávání už není jen písničkou vzdálené budoucnosti – Google uvádí, že až 27 % online populace pravidelně vyhledává informace na svém mobilu pomocí hlasu. Copywriteři, případně značky, by tomu měly své copy přizpůsobit a myslet na to, že uživatelé s hlasovými asistenty komunikují tak, „jak jim pusa narostla“. Copywiriting zaměřený na hlasové vyhledávání naprosto mění princip, že copy má být krátké a úderné. Při mluvě totiž používáme více slov, což se do copy promítne komplexnějšími a delšími frázemi.
4. Kvalita vs. kvantita
Tvoříte obsah pravidelně? Pak se na chvíli zastavte a zeptejte se sami sebe, zda každý vámi vydaný blogový článek, podcast či video skutečně odráží kvalitu, za kterou se hrdě postavíte a jste na ni pyšní. Netvořte obsah jen proto, abyste nějaký tvořili. A spíš, než na kvantitu se soustřeďte na propracovaný a opravdu hodnotný obsah, i za cenu hlubší rešerše a větší časové náročnosti.
V praxi se nám tento postup osvědčil u klienta Simply Office s hiqh quality blogovým článkem Jak založit s. r. o. krok za krokem, s nímž jsme obsadili první pozice na relevantní fráze. Každý měsíc nám v současnosti vodí přes tisíc návštěv z organického vyhledávání.
5. Podcasty
Kdo nemá svůj podcast, jako by nebyl! I tak se dá ve zkratce shrnout podcastová revoluce, která nejspíš ani zdaleka nedosáhla svého vrcholu. Oblíbený formát audio obsahu je totiž jedním z mála způsobů, jak získat pozornost posluchače či potenciálního zákazníka na více než 30 minut (ale často i na více než hodinu a půl). Kouzlo podcastů tkví v tom, že lidé při jejich poslechu mnohdy cvičí, vaří nebo odpočívají a navazují při nich mnohem hlubší vztah s jejich tvůrcem.
Jak blogeři, tak firmy se v podcastech mohou více otevřít a získat širší publikum. Základním předpokladem k úspěchu je mít co předat, být konzistentní a dbát na špičkovou kvalitu zvuku. A nepřehánět to s reklamou. Reklama v podcastech by měla být hlavně přirozená.
6. Recyklace obsahu
Jestliže svůj obsah ještě nerecyklujete, pak honem rychle začněte. Recyklace obsahu spočívá v tom, že pokud vám například perfektně funguje blogový článek, vezměte ho a vytvořte z něj video nebo třeba infografiku. Hloubkově zpracované téma pak možná vydá na e-book. Jednak si tím ušetříte spoustu práce s vymýšlením nového obsahu a zároveň spoléháte na obsah, který už se setkal s úspěchem. Nejlépe se recykluje tzv. evergreen content, dlouhotrvající obsah, po němž budou lidé hladoví i za další řadu let. Při tvorbě takového obsahu už si předem promyslete, zda by nešel zužitkovat i na jiných platformách, a případně jak.
7. Obsah vyladěný podle E-A-T
Koncept E-A-T (z angl. Expertise, Authoritativeness, Trustworthiness) se stal často skloňovaným výrazem nejen loňského roku. Jedná se o soubor pravidel, které mají zásadní vliv na hodnocení obsahu v organickém vyhledávání. Na faktory ovlivňující toto hodnocení byste se letos měli zaměřit v případě, že tvoříte obsah pro stránky typu Y-M-Y-L (Your Money Your Life). Tedy weby, které při svém neodborném zpracování mohou mít negativní vliv na lidské zdraví, štěstí, finanční jistotu i bezpečnost. Spadají tam například weby s lékárenskou tématikou, finanční magazíny nebo stránky, které poskytují informace o hypotékách, péči o dětech či právních záležitostech.
Pokud Google vyhodnotí dané stránky, a tedy i jejich obsah, jako dostatečně odborný, autoritativní a důvěryhodný, ve výsledcích vyhledávání je upřednostní. Jak tomu jít naproti?
Tipy, jak v rámci obsahu podpořit E-A-T:
- Ujistěte se, že odborné (a zejména pak medicínské) články píší pouze certifikovaní specialisté.
- Poskytujte jen ověřené a pravdivé informace.
- Ukažte čtenářům, kdo za obsahem stojí, například prostřednictvím autorského medailonku.
- V medailonku autora zmiňte jeho úspěchy, certifikáty i kladné reference.
- Dejte uživatelům prostor, aby se v případě dotazů k dané problematice mohli na autora článku obrátit.
- Odkazujte v textech pouze na ověřené a důvěryhodné zdroje.
- Dbejte na to, aby byl text dobře strukturovaný, gramaticky správný a uživatelsky přívětivý.