eVisions.cz

6 nešvarů, které brzdí vaše texty, a jak se jim vyhnout

Skvělý text od průměrného poznáte snadno. Skvělý text je svižný, má šmrnc a jeho čtení příjemně odsýpá. Máte pocit, že vaše texty trochu té šťávy potřebují? Představujeme vám 6 nešvarů, které brzdí vaše texty, a způsoby, jak se jim vyhnout.

1. Trpný rod

Zboží bylo naskladněno, vaše objednávka bude vyřízena… pokud ve svých textech používáte trpný rod, je to stejné, jako byste do nich zasadili zpomalovací práh. Trpný rod (pasivum) používáme ve chvíli, kdy podmět není původcem děje. Zjednodušeně řečeno, činný rod vyjadřuje, co dělá podmět, a trpný rod je tou činností pouze pasivně zasažen. Jedná se o nešvar mnoha úředníků, tiskových mluvčí, ale také firemních webů.

TIP: Ve většině případů můžete trpný rod zaktivnit. Popřemýšlejte, kdo za činem stojí, a mluvte přímo ke čtenářům. Řekněte jim, že jejich objednávku zpracujete, zboží expedujete a případnou reklamaci vyřídíte.

2. Podmiňovací způsob

Kdybyste byli tak hodní a podívali se na naše produkty, které by se vám určitě mohli zamlouvat, bylo by to skvělé! – trochu přeháním, ovšem podobné chození okolo horké kaše je v copywritingu cestou do pekel. Mnoho lidí se uchyluje k podmiňovacímu způsobu ve snaze být zdvořilejší a copywriteři pak mívají pocit, že lidem bez jeho použití rozkazují. Počítejte však s tím, že věta s podmiňovacím způsobem cílovou skupinu spíše znudí a pravděpodobně ji také odradí od jakékoliv akce.

TIP: Dávejte čtenářům jasné a přímé instrukce bez zbytečných podmínek.

Mohli by jste číst dál?

Ještě větší libůstku představuje samotné psaní podmiňovacího způsobu slovesa. I někteří velmi vzdělaní jedinci se domnívají, že se píše by jsme či by jste. Správně je ale pouze tvar bychom nebo byste.

A jak to má správně vypadat v praxi?

Mohli byste nám pomoci s online marketingem?

Byli bychom vám opravdu vděční.

3. Zbytečné omáčky

Určitě máte ve svém okolí alespoň jednoho známého, který rád povídá a vysvětluje. K vaší smůle ale stylem, že rozvede do půlhodinového monologu to, co lze shrnout do jedné věty. Zdá se vám to otravné? Pak se zamyslete, jestli to čas od času neděláte i ve svých textech.

Děje se to hlavně tehdy, když je vám téma blízké a dokázali byste o něm „vyprávět“ hodiny a hodiny. Nebo když vás během psaní napadne geniální myšlenka, která sice tak úplně nesouvisí s tématem, ale má hloubku a je škoda ji tam nedat.

TIP: Zjednodušujte, a hlavně – zkracujte. Nenuďte čtenáře zbytečnou omáčkou, nevysvětlujte lidem, co už dávno vědí, a jděte rovnou k jádru věci. Ušetříte svůj i jejich čas.

4. Opakování slov – být, mít, moci…

My, co už nějaký ten pátek profesionálně ťukáme do klávesnice a tvoříme marketingové texty, je dobře známe. Ta zrádná slova, která nám automaticky naskakují, když chceme vyjádřit myšlenku. Zpravidla se jedná o slovesa být, mít, moci. Jako copywriteři určitě ve svých výtvorech objevíte i další oblíbence, jimiž jsou vaše texty doslova prošpikované.

TIP: Vezměte si k ruce slovník synonym a neustále se opakující výrazy zkuste nahradit. V 99 % případů se vám to podaří.

5. Vycpávková slova

Samozřejmě, každopádně, nicméně, tedy vata, slovní vycpávky, jak chcete. Nic moc neříkají, význam věty se bez nich většinou nezmění, přesto je tak rádi používáme. Pryč s nimi!

TIP: Nechte text chvilku uležet, znovu ho zkontrolujte a vymažte z něj všechnu slovní vatu. Dodáte mu tím na lehkosti, přičemž jeho kontext zůstane stejný.

6. Složitá a dlouhá souvětí

Krása copywritingu spočívá v jednoduchosti, ačkoliv to zní jako klišé. Složitá a dlouhá souvětí v textech nedělají dobrotu, hůře se čtou a ubírají jim na svižnosti. Jestliže při tvorbě textu vedete jednu větu už přes třetí řádek, rozhodně bude lepší ji někde rozseknout.

TIP: Snažte se psát jednoduše a srozumitelně. Kratší věty dodají vašim textům potřebnou dynamiku a švih.

Znáte i vy nějaký nešvar, který vás v marketingových textech vyloženě štve? Podělte se o něj s námi i ostatními čtenáři v komentářích. I vy tak můžete přispět k lepším textům nejen na internetu.