V tomto článku vám ukážu, jak jsme u nás v eVisions zapojili automatizaci do interních procesů. Díky ní SEO konzultanti tráví méně času nad opakujícími se úkoly či analýzami. Robot navíc úkoly dokáže udělat mnohem rychleji, díky čemuž je méně stresu s blížícími se deadliny.
Nemluvím tu však o žádných skriptech ani doplňcích do vyhledávačů, které pomáhají všem SEO specialistům. Jedná se o nástroj, který automatizuje celé analýzy a zjednodušuje procesy, aby byly levnější a rychlejší.
Něco málo o automatizaci
Automatizaci řeší hodně firem. Většinou se ale jedná o průmyslovou automatizaci, která pro nás nebyla úplně vhodná (really?). Museli jsme si proto vymyslet vlastní způsob, jak SEO zautomatizovat.
Všem nám je jasné, že v dohledné době nepůjde zautomatizovat úplně vše. Jedná se hlavně o úkony, u kterých je třeba mozek – tedy především přemýšlení či kreativita. Největší smysl tedy dává automatizovat přípravu podkladů. Každý z nás potřebuje data, abychom odhalili nedostatky a nastavili vhodnou strategii pro naše klienty. Není výjimkou, že příprava takových dat zabere i desítky hodin.
Na druhou stranu to bývalo i horší. Některé části automatizace už jsou pro nás všechny tak běžné, že si ani pomalu nevzpomeneme, jak jsme získávali základní data dříve. Získávání relevantních klíčových slov či dat o jejich míře hledanosti bylo noční můrou. Na všechno dnes máme nástroje jako je např. Marketing Miner, který nás těchto zdlouhavých procesů zbavil.
V eVisions jsme se rozhodli udělat další krok. Už nechceme, aby nás od implementací navrhnutých řešení oddělovaly hodinové přípravy dat či dlouhé analýzy. Vykročili jsme naproti agilnímu SEO. Malé pomocníky v podobě skriptů a nástrojů nám postupně Keyword Eater pomáhá přeměňovat v plně automatické analýzy bez potřeby zásahu člověka a díky tomu jsme rychlejší, ale i přesnější, protože robot neudělá lidské chyby. A v neposlední řadě jsou naši konzultanti šťastnější.
Takže, co všechno jsme se rozhodli automatizovat? Takto vypadal náš aktuální list (tím ale nekončíme!):
- reporting,
- content gap analýza,
- finalizace analýzy klíčových slov,
- batch analýza (s detailním rozložením pozic KW, počtem zaindexovaných stránek atp.),
- Share of Voice
- a další.
Malé krůčky kupředu
Jak jsem již zmiňoval, existuje mnoho dílčích pomocníků, kteří vám dohromady ušetří hromadu času. Některé bych zde rád uvedl, protože mohou pomoci těm, kteří o nich ještě nevědí. Nejlépe si to lze představit na analýze klíčových slov, která se skládá z několika logicky řazených kroků za sebou.
Analýza klíčových slov
Prvním krokem je sběr dat, kdy můžete využít rozšíření do prohlížeče Scrape Similar, který vám dokáže zkopírovat názvy všech kategorií, produktů či čehokoliv jiného najednou. Věřte nebo ne, ale ve chvíli, kdy vyzkoušíte Scrape Similar, CTRL+C a CTRL+V vám najednou přijde tááááááák pomalé.
Dále můžete ušetřit mnoho času při čištění klíčových slov. Na skript pro OpenRefine na očištění dat upozornil Martin Žatkovič ve svém článku Analýza klíčových slov na maximum – automatizace. S pomocí tohoto skriptu se zkrátil proces klasterizace téměř na nulu. Můžeme více času trávit nad segmentací a interpretací dat.
Keyword Eater vám dokáže také pomoci s analýzou klíčových slov, a to úplně na konci – ve fázi, kdy máte:
- Soubor s daty pro klíčová slova (hledanosti, konkurence, vstupní stránky…).
- Soubor s daty pro vstupní stránky (rychlost načítání, nadpis H1, titulek…).
- Soubor se segmentací/kategorizací klíčových slov.
Nástroj vám na základě těchto souborů vytvoří finální excelový soubor, kde máte jednoduše vše pohromadě. Dopočítá vám dokonce i sloupce pro hledanost za Seznam a Google dohromady, potenciál (hledanost/konkurence) atp. Opět jste získali více času pro interpretaci dat.
Po sečtení jste díky automatizaci ušetřili 5–10 hodin času. Pravděpodobnost, že stihnete termín, se mnohonásobně zvýšila a čas na průvodní text prodloužil.
Další příklady usnadnění
Částečně nám usnadní práci i rychlé vhledy do Google Search Console, na které existuje mnoho šablon pro přehledy v Google Spreadsheet. Jeden takový můžete najít na Rootdigital.co.uk pod názvem Google Search Console – Quick Insights [Google Sheet].
Přehled ze Screaming Frogu vytvořili i ve společnosti Data Studio Hacks. Získáte tak zpřehlední dat a usnadnění procházení. Ukázkový report najdete na této adrese: Tinyurl.com/SFAIK.
Příklad za všechny (content gap analýza)
Abyste si dokázali představit, jak jednoduché pak některé analýzy mohou být, popisuji zde jeden příklad za všechny, který v eVisions už aktivně využíváme. Jedná se o content gap analýzu. Tato analýza je vhodná pro všechny, kteří chtějí zjistit, jaká klíčová slova (či celé oblasti) nepokrývají na svém webu, ale konkurence ano.
Pokud vůbec neznáte content gap analýzu, doporučuji si přečíst, v čem spočívají výhody jejího použití třeba na webu Marketing Mineru zde.
Ostatním nemusím říkat, že se jedná o zlato pro každého konzultanta. Zavřete oči a představte si vaše konkurenty, jejich URL adresy. Máte? To je vše, co k této analýze nyní potřebujeme.
Díky automatizaci se stáhnou všechna klíčová slova, na která je konkurence i váš web vizibilní ve výsledcích vyhledávání. Teď už žrout z Keyword Eater poměří jednotlivé pozice, přidělí priority a štítky s nákupní fází dle STDC modelu.
Konzultantovi už jen zbývá vybrat slova s nejvyšší prioritou a vymyslet pro ně vhodný obsah. It sounds easy! I vy si můžete nechat zpracovat CGA automaticky, když mi napíšete na e-mail: pichlik@evisions.cz.
Závěrem
Článkem jsem chtěl především otevřít téma automatizace některých SEO procesů. Mám pocit, že se o automatizaci málo diskutuje, přitom právě automatizace v sobě skrývá obrovský potenciál, jak práci zrychlit a vyvarovat se mnohdy zbytečných chyb z lidské nepozornosti.
Také si myslíte, že je na čase začít se o práci dělit s roboty, nebo byste je raději nechali jen na hraní dětem? Napište mi na e-mail nebo níže do komentářů, budu rád za každý podnět a nápad z této oblasti, které pomohou celé SEO komunitě k robotickým zítřkům.