„Už jsi viděla Dámský gambit? No tak to musíš.“
Dámský gambit (The Queen’s Gambit) je od 23. října, kdy byl uveden jeho první díl, oficiálně nejsledovanější sérií Netflixu všech dob. Podle odhadů vidělo snímek během prvních 28 dnů přes 62 milionů lidí, díky čemuž se stal číslem jedna v 63 zemích světa.
Z počátku to přitom nikdo nečekal.
Děj Dámského gambitu je založen na fiktivním příběhu ze stejnojmenného románu Waltera Tevise. Sleduje život mladé šachistky bojující s mužskou převahou, závislostí a pohnutou minulostí. Scénáře se měl původně ujmout Heat Ledger, z čehož sešlo po jeho tragické smrti v roce 2008. Natáčení se tak nakonec ujal oscarový režisér Scott Frank.
Šachové partie jsou promyšlené do posledního detailu, většinu z nich dokonce navrhli světoznámí velmistři Kasparov a Pandolfini. V hlavní roli zazářila dnes už nesnesitelně slavná herečka Anya Taylor-Joy. Nabídku prý přijala, aniž by si přečetla scénář. Ve snímku se mimo jiné skvěle vyjímá i móda 60. let minulého století.
A to mělo být tak nějak všechno. Tedy dokud se Dámský gambit nestal během pár dní světovou senzací.
Efekt Dámského gambitu neboli Netflix efekt
To, že jediný film nebo text někdy dokážou víc než celá marketingová kampaň, není žádná novinka.
Příkladem za všechny budiž popularizace čokoládových košíčků s arašídovým máslem Reese’s, které se v roce 1982 objevily v kultovním snímku E.T. Mimozemšťan. Scéna trvající pár minut zvýšila do konce roku prodej této cukrovinky o 65 %. Z dříve neznámé pochoutky se stala nejoblíbenější sladkost Ameriky.
Podobný dopad měl filmový průmysl i na sluneční brýle Ray-Ban, drink Vodka Martini (Protřepat, nemíchat!) nebo luxusní hodinky značky Rolex.
Jak ale říká prodejní poradkyně agentury NPD Juli Lennett: „U Dámského gambitu jsme tento fenomén poprvé schopni vnímat v datech.“ A že ta čísla opravdu stojí za to.
Literární předloha k filmu se stala po 37 letech od svého vydání bestsellerem New York Times. Prodej knih se šachovou tematikou během dvou týdnů po premiéře vzrostl o 603 %. Herní sady, stopky a jiné příslušenství jsou leckde beznadějně vyprodané. Některé firmy hlásí nárůst poptávky až o 1 000 %. Na americkém trhu se distribuce tisíce let staré hry zvedla celkově o 125 %.
Nahoru šel i zájem o online šachy. Chess.com předpokládá, že je v následujících měsících čeká expanze, která by jinak trvala až deset let. Od vydání Dámského gambitu se na platformě každý den registruje 100 000 nových uživatelů. Denní počet odehraných partií se zvýšil o 6,5 milionu, příbuzná mobilní aplikace je pak druhou nejstahovanější v App Storu. Na svém smartphonu tak hraje až 1 miliarda lidí.
Opomenuty nezůstaly ani živé přenosy šachových turnajů. Jen na Twitchi se sledovanost meziročně zdvojnásobila, a to ze dvou na 4 miliony hodin. Vzrůst zájmu se srovnává s tím, ke kterému došlo v roce 1972, kdy Bobby Fisher vyhrál světový šampionát.
Ekonomickým dopadům šachového snímku se v médiích začalo přezdívat „Netflix efekt“ či „Efekt Dámského gambitu“. Proč k němu došlo, zatím není jasné, podle většiny expertů v tom má prsty především pandemie covidu-19. Podobný trend spočívající v růst oblíbenosti šachů údajně nastal i ve 14. století, kdy se lidstvo (podobně jako dnes) nudilo během karantény kvůli dýmějovému moru.
Jisté je následující – Netflix se právě proměnil v potenciální marketingové supermédium.
TIP: Oslovit miliony zákazníků zvládneme i my. Více se dočtete v naší case study.
Se šachy k lepším zítřkům
Efekt Dámského gambitu přináší několik zjištění:
- Díky jedinému seriálu se i z tisíce let staré deskovky může stát lukrativní byznys.
- Netflix sleduje více lidí než kdy dřív, díky čemuž představuje vysoce atraktivní reklamní platformu.
- Správně zvolený product placement někdy dokáže víc než celá marketingová kampaň.
Dámský gambit je prostě a jednoduše bezplatnou reklamou na šachy trvající celkem 6 a půl hodiny.
Potenciální kulturní proměna související s tímto fenoménem je ale mnohem přínosnější. Šachy totiž nejsou jen hra. Je to životní styl vyžadující vytrvalost, disciplínu a odhodlání jít si za svým cílem. A právě tyto vlastnosti jsou v období krize, kterou si celý svět aktuálně prochází, jedny z nejcennějších.
Zbývá už jen dodat, že do kin právě míří filmové trháky, jako je poslední díl Jamese Bonda, Wonderwoman nebo už deváté pokračování Rychle a zběsile.
Otázkou proto zůstává – už víte, co bude zítra in?