Buffer
Jednou z nejpopulárnějších plánovacích webových i mobilních aplikací je Buffer. Přestože v porovnání s ostatními aplikacemi začal se správou sociálních sítích uživatelům pomáhat o něco později, dokázal překonat konkurenci a nyní má více než 4 miliony zákazníků. Tato aplikace vám pomůže spravovat profil na Facebooku, Twitteru, Pinterestu, LinkedInu, Instagramu a také Instagram Stories. Právě díky tomu, že umožňuje plánovat obsah určený k publikování naLinkedInu, má Buffer navrch nad ostatními aplikacemi, firmy, které ji využívají, se tak mohou zaměřit přímo na B2B klientelu.
Buffer však nabízí mnohem více než pouhé plánování příspěvků na instagram. Uživatelům umožňuje také monitorovat různé metriky, včetně dosahu a počtu prokliků, a analyzovat výsledky. Buffer předhání svou konkurenci také díky svému Creator Studiu, ve kterém můžete pomocí nástroje Pablo vytvořit Instagram Stories, funkci zkracování URL odkazů. Buffer při tvorbě příspěvků umožňuje také tagovat jiné uživatele sociálních sítí. Podobně jako má Later tzv. link in bio, umožňuje Buffer přidat na instagramový profil tzv. shop grid, který funguje na skoro identické bázi.
Mnoho uživatelů si Buffer chválí i pro jeho přehlednost, čisté minimalistické rozhraní a pro pohodlnost při komunikaci s klienty či kolegy v týmu. Buffer totiž umožňuje zanechat komentář s označením pro další kolegy či klienty, kterým spravujete sociální sítě.
Buffer je uživatelsky přívětivý, i co se cenových balíčků týče. Základní balíček Free je zdarma, v rámci zpoplatněného balíčku Pro pak můžete spravovat až osm účtů a měsíčně naplánovat až stovku příspěvků. Následně se cena za aplikaci odvíjí od počtu spravovaných profilů a množství naplánovaných příspěvků. Například Business balíček umožňuje připojit až šest uživatelů a naplánovat až 2000 příspěvků za měsíc. Buffer rovněž umožňuje několik rozšíření, díky kterým jej můžete spojit s některými službami třetích stran, jako například WordPress, YouTube a Tumblr.
Later
Další aplikací, kterou si mnoho uživatelů chválí, je Later. Ta umožňuje plánování příspěvků na sociální sítě, jako je Instagram, Facebook, Pinterest, Twitter a Google+, a nově také na nyní velmi populární TikTok. Later lze používat jak na mobilu, tak na počítači, kde je plánování o poznání jednodušší a přehlednější. Podobně jako u nástroje Buffer i u tohoto plánovače uživatelé oceňují jeho přehlednost a příjemné uživatelské prostředí. Later, stejně jako většina ostatních plánovacích aplikací, umožňuje automatické publikování obsahu, tuto funkci však prozatím nenabízí pro sociální sítě Pinterest a TikTok. Obsah určený na tyto sociální sítě si tak uživatelé musejí ještě nějakou chvíli publikovat ručně. Samozřejmostí je i neautomatické sdílení obsahu, které funguje formou upozornění v mobilní aplikaci, které si uživatel nastaví, po notifikaci pak obsah vypublikuje ručně.
V případě, že byste neměli v plánu publikovat měsíčně více než 30 příspěvků na více než jednu sociální síť, můžete Later využívat zdarma. Pro firemní účely se však rozhodně vyplatí si připlatit za jednu z rozšířených verzí aplikace. Later vám pak naservíruje analýzy, umožní plánovat instagramové Stories, přidávat více fotografií do jednoho postu, přidávat videa, carousely, GIFy nebo tagovat ostatní uživatele Instagramu. Další funkcí, díky které má Later navrch nad ostatními aplikacemi, je tzv. suggest hastags čili jakýsi našeptávač hashtagů, který napomáhá ke zvýšení dosahu vašich příspěvků. Pokud si vy či váš klient potrpíte na přehledném a vyladěném feedu, bude pro vás určitě užitečná ftzv. mod preview funkce, díky které jasně vidíte, jak bude vypadat váš celkový grid devíti postů a jak vám budou fotky navazovat.
Další funkcí, na kterou uživatelé Lateru nedají dopustit, je tzv. link in bio pro instagramové účty. Návštěvníci vašeho instagramového profilu se díky této přehledné funkci jednoduše a pohodlně dostanou do seznamu odkazů, které je následně přesměrují na konkrétní webovou stránku, článek či video. Každý post ve feedu tak v link in bio odkazuje na daný URL odkaz. Seznam těchto URL odkazů se sám automaticky aktualizuje s každým nově přidaným příspěvkem ve feedu. Tuto možnost často využívají magazíny, které tak každým postem odkazují na určitý článek na jejich webu.
Later v neposlední řadě umožňuje vyhledávat fotografie, a to díky nové spolupráci s webovou stránkou Unsplash.com. V aplikaci Lateru si tak můžete vyhledat určitý obrázek, který je ke stažení zdarma, a použít jej pro potřeby svých sociálních profilů. Later vám tudíž ušetří čas, protože už nemusíte zdlouhavě vyhledávat fotografie v různých fotobankách. Co se analytiky týče, poskytuje Later například automatické vypočítání engagement rate, řadí příspěvky podle engagementu nebo označuje v kalendáři 7 optimálních časů postování dle aktivity fanoušků. Mimo to hodnotí Stories dle impressions, reach, replies a completion rate. A aby Later nevypadal mezi ostatními plánovacími aplikacemi jako superhrdina, je nutné zmínit, že prozatím neumožňuje plánovat Instagram Reels a IG TV.
ZoomSphere
Třetí, u nás velmi používanou plánovací aplikací je ZoomSphere, která vznikla z dřívějšího projektu Fejsbůček, za kterým stála společnost MicroMedia. Jedná se o nástroj pro správu, analýzu a monitoring sociálních sítí, jako jsou Facebook, Instagram, Twitter a Pinterest. I ZoomSphere pokrývá komplexní agendu social media managera, a sice umožňuje tvorbu publikačního plánu, základní analýzu jednotlivých profilů, komparativní statistiky, community management, monitoring zmínek a customer care. Svým designem a provedením se velmi podobá aplikaci Later. Umožňuje jak automatické, tak i neautomatické publikování příspěvků.
Uživatelé a firmy si ZoomSphere často vychvalují pro jeho snadné ovládání. Tento nástroj umožňuje vytvoření tzv. workspace neboli přehledné pracovní plochy, ve které si uživatel může nastavit zobrazení jednotlivých modulů, pro něž si nastaví názvy a kvůli lepší orientaci třeba i odlišné barvy. Uživatel si tak sám zvolí, jaké moduly pro své či klientovy potřeby využije. Nejdůležitější modul pro plánování obsahu se nazývá Publisher, který obsahuje kalendář, do kterého uživatel zaznamenává veškerý obsah určený k publikování na sociálních sítích. Na jednotlivé dny lze plánovat sdílení fotografie, videa, GIFu či carouselu. V čem je ZoomSphere opravdu jedničkou, je snadná komunikace mezi klientem a agenturou, kteří oceňují především jeho funkci schvalovacího procesu příspěvků. U jednotlivých příspěvků můžete díky barevnému značení vidět jejich stav (Private Draft, To Approve, Approved, Sent), mezi vámi a klientem přitom může probíhat konverzace v chatu, a to díky možnosti vložení komentáře s označením osoby, které je vaše zpráva adresována. Díky této funkci tak jasně vidíte, zda je příspěvek již schválen k publikaci, nebo druhá strana například čeká na dokumenty. O jednotlivých změnách u příspěvků je vašemu klientovi automaticky zasílán e-mail s upozorněním.
Stejně jako Later i ZoomSphere umožňuje tzv. mod preview, tedy zobrazení celkového vzhledu feedu vašeho instagramového profilu. Mezi další moduly patří: Customer Care, Comparisons, Report Builder a Analytics. Právě analytický modul dělá ze ZoomSpheru jedničku mezi ostatními plánovacími platformami, jelikož získává data přímo ze sociálních sítí, zpravidla pomocí API, a firma si tak následně může stáhnout data v přehledných grafech, a to ve formátech PNG, JPEG, PDF, SVG či CSV, a vytvořit reporty z vybraných metrik.
Ale abychom opět pouze nechválili, ani aplikace ZoomSphere není dokonalá. Její nevýhodou je, že k naplánovaným příspěvkům nelze přidat reklamu. Řešení tohoto problému hledá většina uživatelů na Facebooku, kde si naplánují příspěvek společně s reklamou.
Socialbakers
Další aplikací je Socialbakers, patří mezi nejznámější analytické a plánovací nástroje v České republice. Dokáže skoro vše, co umí ZoomSphere, avšak není tak uživatelsky přívětivá a přehledná. Zastřešuje komplexní správu, analýzu a monitoring některých sociálních sítí, jako Facebook, Instagram, Twitter, YouTube, LinkedIn, VK a Pinterest. Na rozdíl od nástroje Later však nepracuje s populární sítí TikTok.
Podobně jako ZoomSphere i Socialbakers disponuje propracovaným schvalovacím systémem, díky kterému vidíte, v jakém stavu se příspěvek nachází, a dle určené role máte, či nemáte právo příspěvek zveřejnit. Nástroj je tak užitečný zejména pro agentury, které svým klientům spravují sociální sítě. Velice užitečný je tento nástroj i pro analýzy, v rámci rozšířených balíčků vám SocialBakers stáhne data přímo z Google Analytics. Co Socialbaker dále nabízí, je možnost tvořit tzv. dark posty.
Tato platforma má rovněž velmi dobře zvládnutý workflow, co se týče influenceringu. Umožňuje automatickou detekci vhodných influencerů pomocí AI. Řadí je dle témat, například „travel/sport/fashion“, poskytuje statistiky followerů a jejich interakcí. Umožňuje zobrazení předchozích spoluprací influencerů, a to na základě veškerých brand mentions, které kdy měl influencer na svém profilu.
Hootsuite
Další užitečnou webovou i mobilní plánovací aplikací je Hootsuite, díky které je možné spravovat následující sociální sítě: Facebook, Instagram, YouTube, LinkedIn, Twitter i Pinterest. Jako většina ostatních plánovacích nástrojů ani Hootsuite neumožňuje správu účtu na sociální síti TikTok. A stejně jako ostatní aplikace i tato je určená k analytice, monitoringu či týmové spolupráci mezi agenturou a klientem.
I Hootsuite umožňuje automatické uveřejňování příspěvků, pro které si nastavíte konkrétní datum a čas publikování. Hootsuite má velmi podobný proces plánování a publishingu jako aplikace Later. Dále disponuje integrovaným zkracovačem URL adres, přičemž nabízí čtyři vlastní krátké domény pro zkracování URL adres: ow.ly, ow.li, hw.ly a hw.li. Zkracování je velmi jednoduché, pouze vložíte adresu a následně zvolíte možnost „Shrink“. K URL adresám také umožňuje vkládat sledovací parametry. Další výhodou Hootsuitu je možnost přímo komentovat a lajkovat příspěvky a máte tak vše v jednom nástroji. Jeho nevýhodou je však například to, že v základní verzi nelze nahrát obrázek či video větší než 5 MB, a proto se vyplatí si připlatit za jednu z rozšířených verzí. Mnoho uživatelů si navíc stěžuje na jeho uživatelsky nepřívětivé prostředí, které na ně působí nepřehledně, náročně a stroze.
Creator Studio
Poslední aplikací, kterou vám představíme, je Creator Studio, tedy nástroj přímo od Facebooku. Umožňuje správu sítí Instagram a Facebook. Výhodný je například díky své funkci plánování videí na Instagram, jelikož umožňuje změnit náhledovou fotografii. Tento nástroj vám tak bude stačit pro úplné začátky a řada uživatelů si jej chválí, protože je zdarma. V čem je však Creator Studio oproti ostatním plánovacím nástrojům podstatně pozadu, je jeho nedostatečné analytické měření. Pro detailnější analýzy svých profilů na sociálních sítích si tak budete muset vypomoci jinými nástroji. Creator Studio pokulhává také ve správě obsahu, která je nepřehledná a uživatelsky nepohodlná. Nově tento nástroj poskytuje přehled o publikační činnosti na Instagramu prostřednictvím měsíčního přehledného kalendáře, který mají skoro už všechny ostatní plánovací aplikace.
Závěrem
Suma sumárum – každá plánovací aplikace má jak svá pro, tak i proti. Některé jsou cenově dostupnější a u jiných je výhodnější si připlatit. Proto je důležité si před samotným výběrem konkrétní aplikace ujasnit, pro jaké účely ji vůbec potřebujete. Zda pro své osobní, kdy vám rozhodně postačí Later či Buffer, nebo pro firemní či agenturní potřeby, kdy se rozhodně vyplatí investovat do rozšířených balíčků ZoomSpheru či Lateru.
Mezi další plánovací nástroje, které stojí za to na závěr zmínit, patří například Iconosquare, Planoly, Crowdfire, Agorapulse, Rignite nebo Combin Scheduler, kterým se budeme věnovat třeba zase v příštím článku.