Menu

Ideální CMS aneb Redakční systém v kontextu SEO

Autor Roman Teuschel Roman Teuschel

Ve světě e-commerce a SEO může CMS představovat zásadní limit pro rozvoj webu nebo také výraznou pomoc při jeho správě. Co přesně CMS vlastně znamená a jaký může mít dopad na různé obory online marketingu? Podívejte se na problematiku detailněji očima SEO konzultanta.

Co to CMS je?

CMS je zkratka pocházející z anglického Content Management System (systém pro správu obsahu). Jde tedy o systém či nástroj pro správu obsahu internetových stránek a e-shopu – například blogu, kategorií a produktů.

V CMS zpravidla upravujete text (článek, textaci kategorie či produktu), galerie obrázků a produktové fotografie nebo i další multimédia (audio a video). CMS se často označuje i jako redakční systém nebo zjednodušeně „prostě admin“. V praxi jich existuje celá řada a každý se specializuje na trochu jiný typ webu, zmínit můžeme například Joomla!, Drupal, WordPress nebo Shoptet.

Proč je CMS důležité pro SEO a online marketing?

Již z výše uvedené definice je jasné, že veškerý webový obsah se točí právě kolem CMS. Pro různé obory online marketingu je právě webový obsah naprosto stěžejní, jako například pro SEO (dominantní kanál online marketingu věnující se optimalizaci pro vyhledávače – více informací o tom, co je SEO). Optimalizace webu pro vyhledávače se zjednodušeně skládá ze tří pilířů: technická kondice webu, obsah, odkazy (interní prolinkování a tzv. zpětné odkazy). První dva SEO pilíře a strukturu interního prolinkování dokážeme poměrně dobře spravovat i díky dobrému redakčnímu systému.

Ve světě online marketingu není CMS stěžejní pouze pro SEO, ale i pro jiné kanály. Dobré CMS ocení například specialisté na facebookovou reklamu, kdy v Business Manageru řeší katalogy produktů či dynamický remarketing. Kolegy z PPC může dobré CMS potěšit například skrze snadné vytvoření DSA kampaní. CMS generují také tzv. XML feedy pro zbožové srovnávače, jako je v České republice například Heureka a Zboží. Webový analytik vám za dobrý výběr zajisté také velmi poděkuje.

V e-commerce se CMS omílá ze všech stran, v tomto článku však zůstaneme primárně u pohledu ze strany SEO konzultanta.

Maslowova SEO pyramida

Hlavní funkce CMS aneb Ideální redakční systém

Znovu podotýkáme, že výběr „ideálního CMS“ je velmi individuální. Sami si proto musíte odpovědět na strategické a byznysové otázky a říct si, které funkce CMS jsou pro vaše potřeby bezpodmínečně nutné, které mají velkou prioritu, případně které jsou „nice to have“.

Těmi nejčastějšími funkcemi mohou být například:

  1. snadná správa obsahu kategorií a produktů,
  2. customizace funkcí skrze objednávkový proces a nákupní košík,
  3. cross-sell a automatizace – včetně e-mailingu,
  4. propojení s dalšími systémy (účetní systém, CRM, …),
  5. související produkty s konkrétní kategorií či práce s vyprodanou položkou (alternativami),
  6. ePrivacy a GDPR – od cookie lišty a správy konkrétních měřicích kódů až po double opt-in.

CMS webu v kontextu SEO – technické minimum

Jste aktuálně vůbec schopni SEO aktivně na svém webu řešit? Jaké jsou limity vašeho CMS? Může se totiž stát, že si vaše CMS (ať už nějaké krabicové řešení, či systém vyvinutý na míru) nese technologický dluh, kvůli kterému nepůjde exekvovat ani ty nejelementárnější kroky optimalizace webu pro vyhledávače.

Z pohledu SEO je pro výběr CMS zcela zásadní:

  • Správa obsahu a landing pages
    • Přidat unikátní textaci k produktům, v rámci responzivity ovlivňovat i její design.
    • Doplňovat obsah ke kategoriím (tzv. horní či spodní popisky kategorií).
    • Texty doplňovat o multimédia (obrázky, videopřehrávač, tabulky, infoboxík, …).
    • Na blogu či v obsahové sekci spravovat štítky či jiné možnosti relevantního prolinkování.
  • Úprava metadat
    • Každá stránka (URL adresa) by měla mít svůj unikátní titulek a meta popisek.
    • Pro úsporu času je zde téměř „must have“ i možnost automatizace – šablona s proměnnými, kam se propisuje např. název a USP pro daný segment.
    • Nezapomeňte, že například na obsahovém či zpravodajském webu může být zajímavým zdrojem návštěvnosti i stránka s konkrétním štítkem – i toto je URL, kde potřebujete ovlivňovat metadata.
  • Možnosti indexace a přesměrování
    • Většinu stránek na webu chceme indexovat, respektive je učinit konkurenceschopnými na sadu dotazů v Google i na Seznamu.
    • I tak existují případy, kde je nutné indexaci zakázat = do HTML vložit například značku noindex, follow.
    • Stejně tak je téměř „must have“ mít možnost stránku tzv. kanonizovat (canonical tag).
    • Existují také celé řady případů, kdy je nutné stránku „zneaktivnit“ a přesměrovat.

Jaké další funkce CMS můžete z pohledu SEO ocenit?

Ať už vybíráte krabicový redakční systém (například PrestaShop, Shoptet, Shopify, WooCommerce a další), nebo jdete cestou vlastního řešení, měly by vás zajímat i následující body. Hodit se mohou i při sepisování specifikací pro vývojáře.

Schválně, zkuste se při výběru nebo svého vývojáře zeptat na:

  1. Generování sitemapy a případně na její dělení (včetně technických specifikací, možné atributy sitemapy, …).
  2. Možnosti a správu (automatizovaného a hromadného) přesměrování – 301, 302.
  3. ALT texty u obrázků, případně ovlivňování názvu souboru.
  4. Přístup pro editaci robots.txt.
  5. Kontrolu stability URL (změna názvu produktu či článku se nerovná změně URL!).
  6. Sémantiku webu (pořadí nadpisů, kontrola nad H1 – hlavní nadpis stránky H1 by nemělo být logo e-shopu).
  7. Pokročilé možnosti filtrování – jaké kombinace filtrů indexovat, jak funguje správa parametrů.
  8. Tzv. parametrické a zástupné kategorie – možnost v jedné podkategorii umístit prostý odkaz do jiné; případně z kombinace filtru udělat automaticky plněnou kategorii.
  9. Možnosti napojení na tzv. content grouping v Google Analytics pro snadnější vyhodnocování.
  10. Správu obsahu pro jednotlivé jazykové mutace a lokalizaci.

Závěrečné shrnutí

Jak už to s online marketingem a e-commerce bývá, nic není černobílé, většina věcí je individuální, a tak ani neexistuje jasný vítěz na poli redakčních systémů. Pro některé weby je zásadní správa filtrace, pro jiné zase jazykové mutace, někde se zaměřují primárně na obsah.

Jestliže by vás problematika CMS a SEO zajímala ještě detailněji, napište mi na teuschel@evisions.cz – v případě většího zájmu se můžeme pokusit o průzkum největších hráčů na CZ/SK trhu či článek ještě rozšířit.

O problematice SEO v e-commerce světě či dopadu CMS na SEO mluví i náš tým v kurzu e-commerce marketingu pod hlavičkou Digisemestr Online. Celá řada dalších postřehů od Petra, Martina a mě zazní i v tomto online kurzu.

Zdroj: eVisions.cz

Pokud řešíte nějaký podobný problém s aktuálním CMS nebo chcete nasměrovat pro správný výběr nového, napište nám do komentářů nebo poptejte naše konzultantské služby.

23.06.2021

Komentáře