Jak podpoříte váš e-shop před Vánoci?
04. 10. 2018 Autor Luděk PulicarPřed Vánocemi nakupují lidé jako utržení z řetězu. Jak je přilákáte do vašeho e-shopu? A jaká forma reklamy se vám nejvíce vyplatí? Vyzkoušejte formy propagace, které se nám v praxi osvědčily!
Vánoce každoročně znamenají obrovský souboj prodejců o každého zákazníka. Platí to jak v retailu, tak v internetovém prostředí. Proč je předvánoční období důležité? V tuto dobu totiž na internetu lidé nakupují nejvíce, a to i lidé, kteří běžně na internetu příliš produktů nekoupí. Proto není divu, že v případě některých e-shopů dosahují zisky z období Vánoc až 40 % z celoročních tržeb. Nad vánočními dárky se lidé zamýšlejí už od září, a proto je třeba být na tuto sezónu připraven.
Cílová skupina
Hned na začátku je třeba vědět, kde je vaše cílová skupina. Kdo je vaše cílová skupina, již nejspíš víte (pokud ne, rychle to napravte), ale víte opravdu, kde se vaše cílová skupina zákazníků pohybuje a kde tedy má být váš e-shop viděn?
Včas si navíc musíte ujasnit celkovou strategii a formu propagace. Neměli byste se spoléhat pouze na jeden kanál, ale vaše aktivity by měly probíhat na více frontách. Vhodné na to jsou sociální sítě (Facebook, YouTube…), bannerová reklama, PPC nebo zbožové srovnávače. Nezapomínejte také na offline reklamu, u které je ovšem problematické měřit výkonnost.
Je váš web na návštěvníky připraven?
Návštěvníky jste díky dobré strategii a vhodní situaci přivedli na web a teď nastává další fáze. Dejte zákazníkům najevo, že víte, že jsou Vánoce. Buď tak, že upravíte grafiku webu (potažmo jeho části) nebo na webu vytvoříte speciální sekci k této příležitosti.
Jak by taková speciální sekce měla vypadat? Například jako rádce pro výběr dárků pro rodinné příslušníky vašich zákazníků. Mějte vstupní stránky na longailové výrazy jako dárky pro tetu, dárky pro babičku, manžela apod. Samozřejmě v závislosti na vašem produktovém portfoliu – pokud prodáváte dámské spodní prádlo, nevytvářejte sekci s dárky pro manžela. Nezapomeňte také na fráze spojené s koníčky, které vámi prodávanými produkty pokrýváte. Příkladem mohou být dárky pro fotografa, dárky pro kutila, dárky pro motorkáře apod.
Zákazníkovi tak maximálně ulehčíte výběr vhodného dárku pro jeho nejbližší a zároveň mu tímto způsobem můžete předhodit například zboží, na které máte nejvyšší marži nebo kterého máte plný sklad.
Průchodnost e-shopu a košíku
Ve třetí fázi se podívejte na to, zda zákazníkovi v průchodu vaším webem a v nákupu nic nebrání. Není váš nákupní proces (košík) příliš dlouhý a složitý? Už proto, že o Vánocích nakupují lidé, kteří běžně na internetu nenakupují, by průchod košíkem měl být co možná nejjednodušší. Žádná povinná registrace, schválení e-mailové adresy, povinné telefonní číslo nebo povinné zadání adresy bydliště při osobním vyzvednutí zboží. Vyvarujte se v nákupním procesu těchto maličkostí, které mohou ovlivnit to, zda zákazník objednávku dokončí, nebo před jejím dokončení z webu odejde.
Nejefektivnější forma reklamy
Co se týče efektivity, ze zkušenosti nejlépe vycházejí PPC. Jejich výhodou je, že máte vše pod kontrolou, a můžete tak maximalizovat zisk tím, že kampaň v jejím průběhu správně optimalizujete. Nezapomeňte využít všechny dostupné možnosti placené reklamy – fulltext, obsahová síť, remarketing. Druhou nejlepší formou jsou (v případě e-shopu) zbožové srovnávače. Musíte samozřejmě počítat také se zvýšenými náklady na tyto kanály. Kromě zákazníků, kteří o vánocích výjimečně nakupují, vstupují na trh také obchodníci, kteří po zbytek roku příliš neinzerují, což zapříčiňuje navýšení ceny za proklik (CPC). Vyšší cenu za proklik by ale měly kompenzovat vyšší objemy prodejů.
Na Vánoce se připravte co možná nejdříve. Fráze spojené s Vánocemi (hračky, Vánoce, dárky,…) se začínají hledat již od konce září a je důležité, abyste již v této fázi byli vidět a nějaká vaše kampaň už běžela. Minimálně tedy v pilotním provozu. Hlavní vánoční sezóna začíná v listopadu a v tuto dobu by již vaše kampaně měly běžet naplno – vy byste je měli pouze aktualizovat.
Jaké další formy (ne)propagace před Vánoci využít?
1. Facebook kampaň
Připravte si pro své zákazníky vhodně zacílenou FB kampaň, díky které budete vaší cílové skupině vhodně nabízet vaše produkty. Využijte jak standardní, tak sponzorované posty (Facebook Ads). Doporučujeme Facebook využít také k remarketingu, tedy k zacílení na zákazníky, kteří váš web v minulosti navštívili, ale nenakoupili.
2. Soutěž
Lidé milují všemožné soutěže. Zamyslete se nad tím, jakým způsobem uspořádat soutěž tak, abyste nejen zvýšili zájem o vaši firmu a produkty a obdarovali výherce, ale také abyste získali data potenciálních zákazníků. Využijte soutěž ke sběru e-mailových adres účastníků, ke zvýšení počtu vašich fanoušků na Facebooku, sledujících na YouTube apod. V budoucnu na ně můžete vhodně zacílit vaši další kampaň.
3. Vánoční balení
Nejedná se o formu přímé propagace, ale spíše potěchu vašich zákazníků. Pokud jim dárek již předem zabalíte, uděláte jim radost a díky tomuto servisu u vás například příští rok nakoupí znova. Potěší také jakýkoliv malý dárek v zásilce – sleva na další nákup, drobný produkt. Můžete také připravit sady souvisejících produktů, o kterých víte, že se často prodávají spolu. Inspirujte se různými sadami produktů na holení, osobní hygienu apod, které pod stromečkem spousta lidí pod vánočním každoročně nachází. Nelze podobná sada vytvořit i z vašich produktů?
4. Hýčkejte si své partnery/dodavatele/odběratele
Dárky nebo různé společenské akce pro vaše významné klienty či dodavatele se pro období Vánoc hodí přímo ideálně. Udržovaní dobrých dodavatelsko-odběratelských vztahů je základem každého dobré firmy. Pozvěte je na večeři, uspořádejte s nimi vánoční večírek, pošlete jim poděkování formou dárku nebo novoročního PFka. Nezapomínejte také na vaše loajální zákazníky. Pokud víte, že u vás zákazník každoročně utratí spoustu peněz, nebo už u vás nakupuje řadu let, dejte mu najevo, že o něm víte a vážíte si jeho věrnosti. Ručně psaný dopis nebo poděkování s přiloženým dárkem v odpovídající hodnotě nebo poukazem vám zajistí, že daný zákazník nebude mít důvod chodit ke konkurenci, protože vy jste ti, kteří se o něj dobře starají a váží si ho.
5. To nejdůležitější přichází po Vánocích
Lidí, kterým zbyly po Vánocích peníze, nebo si schválně nechali nákup dražších produktů až na povánoční slevy, je každoročně více a více. Připravte se tedy na to, že zákazníci budou chtít vaše produkty nakupovat i po Vánocích a že Štedrým dnem to zkrátka nekončí. Mějte také na paměti, že s novým rokem si uživatelé dávají tzv. novoroční předsevzetí – nemůžete s tím spojit své zboží, které byste zákazníkovi nabídli?
Jaké formy propagace používáte na svém e-shopu vy?
Komentáře