Maďarská E-commerce: Zlatý Důl pro Vaše Podnikání
18. 10. 2023 Autor Mário BarossMaďarsko se svou bohatou historií a strategickou polohou ve střední Evropě nabízí v oblasti e-commerce zlatý důl, který je připraven k objevování. Jelikož více společností usiluje o online expanzi, je opravdu nezbytné porozumět specifickým vlastnostem tohoto trhu, jakými jsou např. unikátní maďarský jazyk a patriotická společnost.
Obsah
- Maďarská kultura
- Maďarská e-commerce v číslech
- Průměrný maďarský online zákazník
- Specifikace pro maďarské webové stránky
- Budování důvěry
- Nejběžnější způsoby platby
- Logistika a realizace
- Závěr
Maďarská kultura
Jedna z nejstarších zemí Evropy má bohatou historii a nabízí mnohem víc než jen termální lázně, chutný guláš, Rubikovu kostku nebo zábavnou dovolenou u Balatonu. Než se ale ponoříme do světa maďarské e-commerce scény, je pro nás důležité porozumět maďarské kultuře, a najít způsoby, jak oslovit místní zákazníky.
Někdo by mohl Maďary považovat za pesimisty, oni sami se však považují spíše za realisty.To vysvětluje jejich opatrnější až skeptický přístup, pokud jde o přijímání nových trendů, jako je e-commerce. Než přijmou nové technologie nebo obchodní modely, raději důkladně posoudí rizika a problémy. Z toho vyplývá, že je pro ně budování důvěry velmi důležité.
Maďaři podporují místní podniky a jejich zboží
Nastoupit na tento trh jako zahraniční podnikatel bez přizpůsobení webové stránky a přímé komunikace je opravdu obtížné. Maďaři dávají přednost nákupu místních produktů, proto je správná lokalizace webových stránek víc než nutná.
Maďarská e-commerce v číslech
V Maďarsku, stejně jako v České republika, žije 10 milionů obyvatel, nicméně e-commerce statistiky ukazují, že je na tomto trhu stále prostor k rozvoji.
E-shopy: Maďarsko se může pyšnit živou e-commerce scénou s přibližně 32 000 aktivními internetovými obchody. Pokud toto číslo ale porovnáme s 51 000 internetovými obchody v České republice (údaj z roku 2021), je nasnadě, že na maďarském trhu panuje menší konkurence. Což je ale skvělá zpráva, pokud přemýšlíte nad expanzí!
Zdroj: gkid.hu
Nadšení zákazníků: Maďarským zákazníkům není nakupování online cizí. V roce 2022 průměrně každý plnoletý občan Maďarska provedl 21 online nákupů ročně, což svědčí o silné preferenci pohodlí, které e-commerce nabízí.
GMV (z angl. gross merchandise value – hrubá hodnota zboží): Tento ukazatel je rozhodujícím pro měření ekonomického rozsahu online maloobchodu, který v roce 2022 v Maďarsku dosáhl 2,7 mld. eur. Tento výsledek ukazuje na významnou roli, kterou e-commerce hraje v maďarské ekonomice.
Objednávkové šílenství: Lásku Maďarů k nakupování online můžeme dále vypozorovat ze samotného objemu objednávek v roce 2022. Úctyhodných 77,1 milionu online objednávek uskutečněných ve stejném roce dokazují silnou poptávku po produktech a službách poskytovaných prostřednictvím digitálních zdrojů.
Průměrný Maďarský Online Zákazník
Když se podíváme na digitální prostředí Maďarska v roce 2022, narazíme na rychle se vyvíjející ekosystém s působivými čísly a trendy.
Zdroj: gkid.hu
- Celých 90 % populace má přístup k internetu, z nichž je 6,5 milionu aktivních uživatelů internetu.
- Průměrná hodnota e-commerce košíku na jednoho maďarského zákazníka činí 45,3 €, což též ukazuje jejich silnější sklon k nakupování online.
- Průměrně zákazník v Maďarsku utratí až 883 € ročně online, což prozrazuje i stálý kontakt s e-commerce platformami nebo službami.
- Podle ecommercenews jsou kategoriemi produktů s nejvyššími tržbami móda a elektronika.
Specifikace Maďarských Webových Stránek
Při objevování potenciálu maďarského trhu je nám jasné, že prosperita v tomto jedinečném a vysoce patriotickém prostředí vyžaduje strategický přístup.
Budování důvěry
Důvěra je klíčovým prvkem úspěchu na maďarském trhu. Nepřesné překlady nebo nesprávné informace mohou vést k nedůvěře zákazníků a negativně ovlivnit vaši úroveň konverze.
Maďarští zákazníci spoléhají na recenze a doporučení, proto je nutné pečovat o pozitivní online reputaci. Zásadní význam má řešení problémů souvisejících s podporou po nákupu, jako je snadná komunikace s prodejcem, spolehlivý servis a zabezpečení dat.
Nejoblíbenějším portálem s recenzemi v Maďarsku je Trustpilot.
Certifikace webových stránek pomáhají vybudovat důvěru zákazníků. Některé z portálů pro certifikace používaných v Maďarsku jsou:
Nejběžnější způsoby platby
Zdroj: gkid.hu
Platba na dobírku v tradicionalistickém Maďarsku dominuje. Zákazníci jsou stále konzervativní a poněkud skeptičtí vůči online nákupům. Často se proto bojí za produkt platit předem a preferují platbu po jeho doručení.
Online platby kartou také dosahují v Maďarsku popularity, obzvláště v čele se společnostmi Visa a MasterCard. Maďaři také rádi využívají služby PayPal, SimplePay a Apple Pay. Zde je důležité zdůraznit, že SimplePay je jejich „národním hrdinou“, jelikož se jedná o maďarského (lokálního) poskytovatele služeb.
Bankovní převody jsou stále běžným způsobem platby.
Pokud se chceš dozvědět také o expanzi do Polska, přečti si náš článek.
Logistika a realizace
Maďarsko je známé svým jednoduchým logistickým systémem. Velká většina obyvatelstva žije v městských oblastech, což také zvyšuje pravděpodobnost dalšího rozvoje infrastruktury.
Hlavními doručovateli balíků v Maďarsku jsou:
- MPL a FoxPost (jako jejich národní poštovní služba)
- DPD
- GLS
- Express One
- Sprinter
Pokud jde o preferované způsoby dodání, většina Maďarů stále dává přednost doručení domů. Automatizované elektronické schránky, stejně jako výdejní místa, jsou čím dál oblíbenější, jejich cesta k úspěchu ale ještě chvilku potrvá. Mezi nejpoužívanější poskytovatele automatických balíkových schránek patří GLS a FoxPost.
Zdroj: gkid.hu
Závěr
Expanze podnikání do Maďarska představuje zajímavé příležitosti na rostoucím e-commerce trhu. Pokud se budete pečlivě zabývat výše zmíněnými klíčovými faktory, které ovlivňují její výsledek, můžete své firmě zajistit velmi úspěšný vstup na maďarský trh.
Zde je checklist pro vaši expanzi do Maďarska:
- Lokalizace obsahu: Obsah nestačí jen přeložit, je nutné ho navíc přizpůsobit maďarské kultuře, preferencím obyvatel a specifickým trendům trhu. Zvažte tedy tvorbu obsahu, který se týká také např. maďarských svátků, tradic a místních událostí.
- Místní známky důvěry: Maďaři mají tendenci důvěřovat webovým stránkám, na kterých jsou uvedeny místní kontaktní informace. K tomu přidejte ještě maďarské telefonní číslo, fyzickou adresu a lokalizovaný kontaktní formulář.
- Možnost platby a dopravy: Jak již bylo zmíněno, maďarští nakupující preferují místní platební možnosti. Ujistěte se, že tyto možnosti nabízíte během procesu objednávky. Jasně sdělte podrobnosti o přepravě, včetně odhadované doby dodání a ceny v maďarských forintech.
Místní recenze a doporučení: Zvýrazněte na své webové stránce recenze a doporučení od maďarských zákazníků. Maďarští uživatelé budou s největší pravděpodobností důvěřovat zpětné vazbě od svých spoluobčanů.
Komentáře