1. Marketplace: Seznamte se s online tržištěm
Marketplace si představte jako online tržiště webů s vysokou návštěvností, kde mohou prodejci nabízet své produkty. Výhodou je velká zákaznická základna, možnost zviditelnění a prodeje produktů vlastní výroby, rychlý vstup na trh s nižšími počátečními náklady. Některé marketplaces nabízejí komplexní služby, které zahrnují také logistiku, skladování, distribuci produktů a zákaznickou podporu. Jako negativum mohou být vyšší provize za prodej, silná konkurence a nižší loajalita zákazníků. V České republice patří mezi hlavní marketplaces platformy Alza, Mall/Allegro, Heureka a Kaufland.
Na marketplace nabízejte exkluzivní produkty a perfektní zákaznický servis
Chcete-li obchodovat na marketplace, musíte mít jasnou strategii. V tomto případě se vám vyplatí nabídnout zákazníkům skutečně unikátní produkty, které nejsou běžně dostupné. Samozřejmostí by měl být i prvotřídní zákaznický servis: rychlá reakce na dotazy nebo aktivní řešení případných zákaznických potíží. To vše vám zvýší šance, že se zákazníci vrátí a znovu u vás nakoupí. Nezapomínejte na sílu zákaznických recenzí a vyzvěte své zákazníky, aby napsali na marketplace svou zkušenost s nákupem. Pravidelně analyzujte prodejní data, abyste lépe přizpůsobili svou marketingovou strategii.
2. Zbožový srovnávač: Uživatelský průvodce těmi nejvýhodnějšími nákupy
Zbožové srovnávače, jako jsou Google nákupy, Heureka či Zboží, pomáhají zákazníkům objevovat produkty za nejlepší možné ceny a poskytují užitečné recenze a hodnocení. Srovnávače jsou cenným nástrojem pro zákazníky, kteří hledají nejen výhodné ceny, ale také důvěryhodné recenze produktů a obchodů.
Na zbožových srovnávačích hraje prim cena
Ujistěte se, že vaše produktové stránky obsahují kompletní a přesné informace, včetně specifikací, cen a dostupnosti. Zákazníci používají srovnávače primárně k nalezení té nejvýhodnější ceny. Proto nechoďte s cenou zbytečně vysoko, tím si udržíte konkurenceschopnost. Pravidelně monitorujte, za kolik prodávají stejné zboží ostatní obchodníci, a ceny tomu přizpůsobte. I v tomto případě podněcujte zákazníky, aby zveřejnili svou zkušenost s nákupem. Využijte možnost placených kampaní pro zvýšení viditelnosti produktů a sledujte klíčové metriky pomocí analytických nástrojů platformy.
3. Nákupní galerie: Specializované weby plné inspirace pro uživatele
Nákupní galerie jako Glami, Favi či Biano se zaměřují na specifické kategorie produktů a často slouží jako inspirace podněcující nákup. Tyto platformy nabízejí pokročilé filtrační možnosti a zákazníci na nich objevují produkty, které by běžným vyhledáváním jen těžko dohledali. Specializované nákupní galerie mohou přivést do vašeho e-shopu ty správné zákazníky.
V nákupních galeriích investujte do profesionálních fotografií produktů
Nákupní galerie sázejí na vizuální prezentaci. V tomto případě investujte do kvalitních fotografií, které ukážou vaše produkty v tom nejlepším světle. Zvažte profesionální fotografování, které zahrnuje různé úhly a detailní záběry. Využijte také sponzorování produktů za účelem zvýšení viditelnosti.
A stejně jako u marketplaces a srovnávačů nezapomínejte reagovat na dotazy zákazníků a jejich recenze.
Který prodejní kanál pro vás bude trefou do černého?
Prodejem na více platformách minimalizujete riziko neúspěchu a také rozšíříte svou zákaznickou základnu. Vybírejte takové platformy, které co nejlépe odpovídají charakteru vašeho zboží. Rozhodněte se mezi cílením na místní trh, a mezinárodní expanzí.
Pro menší, specializované prodejce může být výhodné začít na platformách, kde s nižší konkurencí a naopak více zapojená komunita. Pro ty, kteří chtějí expandovat rychle a zároveň mít přístup k širokému publiku, mohou být lepší velké mezinárodní marketplaces a cenové srovnávače. Vždy zvažte své obchodní cíle a zdroje, které jste ochotni investovat do e-commerce.
Před registrací do obchodních platforem nepodceňte přípravu
Před registrací na marketplace, srovnávač nebo jakoukoli jinou e-commerce platformu nepodceňujte dobrou přípravu. Připravili jsme pro vás seznam klíčových kroků, které byste měli zvážit, aby byl váš vstup co nejhladší:
- Prozkoumejte různé platformy a zjistěte, které z nich nejlépe odpovídají typu vašich produktů a cílovému trhu. Zkontrolujte, zda daná platforma obsahuje kategorie, které jsou relevantní pro váš e-shop. Získáte tím přehled o konkurentech na trhu a cenách, za které nabízejí podobné produkty. S využitím nástroje Similarweb získáte informace o návštěvnosti vybrané platformy v cílové zemi a jejích konkurentech.
- Zjistěte, jak vysoké jsou náklady na inzerci, některé platformy mají definovanou minimální měsíční platbu.
- Informujte se o pravidlech pro prodejce, včetně požadavků na produktové fotky, popisky a názvy produktů. Zajistěte si produktový feed, který odpovídá požadavkům dané platformy. K úpravě feedu lze využít nástroj Mergado nebo třeba Xemel.
- Chystáte-li se na zahraniční expanzi, ujistěte se, že máte řádně registrovanou firmu a splňujete všechny podmínky pro online prodej v zemi vašeho působení i v zemi, kam plánujete expandovat. Informujte se o daňových povinnostech spojených s prodejem na mezinárodních platformách.
- Vyberte si spolehlivé dopravní partnery. V případě expanze zjistěte, kteří dopravci jsou v dané zemi u zákazníků preferováni.
- Vylepšete SEO svých produktů, aby byly snadno dohledatelné. Použijte klíčová slova, kvalitní fotografie, poutavé a relevantní popisky.
- Rozmyslete si, jak budete své produkty propagovat a jaké nástroje a funkce platformy můžete využít pro zvýšení prodejů.
- Otestujte nejprve své top produkty a na základě výsledků zvažte rozšíření o další.
- Nastavte procesy pro efektivní a rychlou komunikaci se zákazníky.
- Vytvořte strategii pro získávání pozitivních recenzí, které mohou výrazně ovlivnit vaši důvěryhodnost a viditelnost na platformě.
- Využijte analytické nástroje dostupné na platformě pro sledování prodeje, návštěvnosti a chování zákazníků.
Příprava na vstup na marketplace nebo srovnávač je komplexní proces, který vyžaduje důkladné plánování a strategii. Správný přístup a příprava mohou výrazně zvýšit vaše šance na úspěch. Nejste si jisti a potřebujete pomoc s výběrem nebo registrací na tuzemských nebo mezinárodních platformách? Neváhejte nás kontaktovat. Nabízíme odborné poradenství a podporu, která vám pomůže optimalizovat vaši obchodní strategii a maximalizovat dosah vašeho e-shopu. Kontaktujte nás a společně najdeme nejlepší řešení pro vaše podnikání.