ROI (Return on Investment)
ROI je zkratka anglického Return on Investment, čili návratnost investic.Tato metrika ukazuje efektivitu vynaložených financí.
Vyjadřuje poměr mezi vydělanými a investovanými finančními prostředky. Pokud tedy investujete do reklamních systémů jako Google Ads , Sklik, případně do zbožových srovnávačů, tuto metriku byste neměli opomíjet.
Výpočet:
ROI (%) = výnosy / investice * 100
A co daný výsledek znamená?
ROI < 100 ….. ztráta
ROI = 100 ….. 0
ROI > 100 ….. zisk
V rámci vyhodnocování bychom se však neměly omezovat pouze na tuto metriku, je potřeba brát v úvahu všechny faktory.
Příklad:
Pokud jste obchod, který nabízí produkty jak v kamenné prodejně tak na e-shopu, je potřeba brát v úvahu fakt, že klienti, kteří si prohlédnout produkty na eshopu, ale nenakoupí, ho mohou nakonec koupit v kamenné prodejně. Vyhodnocovat efektivitu nákladů do reklamy pouze na základě ROI počítané z obratu e-shopu tedy není vhodné.
V českém online marketingovém prostředí se pro výpočet návratnosti investic používá nejen ROI, ale narazíte také na ROAS či PNO. A jaký je rozdíl?
ROI pracuje s ziskem a náklady, zatímco v případě ROAS bereme v potaz pouze příjmy z marketingu a inzertní náklady. PNO je obrácenou metrikou ROAS, a tedy opět pracuje omezeně s marketingovými náklady i příjmy.
ROI je výbornou pomůckou ve chvíli, kdy je třeba plánovat marketingové strategie či opravdu podrobně a poctivě zhodnotit efektivitu marketingových aktivit. Při výpočtu je ale třeba mít na paměti, že výsledek je tak přesný, jak přesná jsou vstupní data.
-
Novinky z onlajnu #59 – proč začít používat hashtagy na Facebooku a jak se změnil svět affiliate marketingu
10.09.2020I v září jsme pro vás připravili už tradiční porci…
-
Optimalizace v PPC: Díl 2. – Pomalá optimalizace kampaní
15.07.2020Co si představíte, když se řekne optimalizace PPC kampaní? Vylučování…
-
Novinky z onlajnu #57 – Novinky z Googlu a tipy od Mergada pro expanzi do zahraničí
13.07.2020Vítáme vás u dalšího dílu Novinek z onlajnu. Kromě tradičních…
-
Optimalizace v PPC: Díl 1. – Vyhledávací kampaně
24.06.2020Úvodním nastavením kampaní práce PPCčkaře nekončí, právě naopak. V momentě,…
-
Novinky z onlajnu #55 – #jdemeonline
14.05.2020Již tradičně vám přinášíme čerstvou dávku novinek z oboru. Mimo…
-
Novinky z onlajnu #54 – Jak na efektivní marketing v době (korona) krize
16.04.2020I v době koronavirové jsme si na začátku měsíce tradičně…
-
5 základních bodů před spuštěním PPC kampaní
08.04.2020PPC kampaně pomohou vašemu byznysu růst – ovšem jen, pokud…
-
Trendy v PPC pro rok 2020
15.01.2020Náš PPC Manager Adam pro vás sestavil PPC trendy na…
-
Jak na PPC analýzu konkurence? Naše přednáška na PPC Restartu 2019
07.10.2019Společně s Lenkou jsme letos na PPC Restartu přednášeli o…
-
5 základních tipů a triků pro PPC kampaně
29.07.2019Chcete vědět, jak nastavují PPC kampaně profíci a na co…
-
Agentura vs. freelancer: Koho vybrat na PPC kampaně?
17.06.2019Pokud zvažujete pro svou firmu zavedení PPC kampaní, pravděpodobně přemýšlíte…
-
Jak na účinné PPC kampaně? Vyvarujte se nejčastějších chyb
19.02.2018Ať už jste ve světě PPC nováček, nebo ostřílený matador,…