Menu

ROI (Return on Investment)

ROI je zkratka anglického Return on Investment, čili návratnost investic.Tato metrika ukazuje efektivitu vynaložených financí.

Vyjadřuje poměr mezi vydělanými a investovanými finančními prostředky. Pokud tedy investujete do reklamních systémů jako Google Ads , Sklik, případně do zbožových srovnávačů, tuto metriku byste neměli opomíjet.

Výpočet:

ROI (%) = výnosy / investice * 100

A co daný výsledek znamená?

ROI < 100 ….. ztráta

ROI = 100 ….. 0

ROI > 100 ….. zisk

V rámci vyhodnocování bychom se však neměly omezovat pouze na tuto metriku, je potřeba brát v úvahu všechny faktory.

Příklad:

Pokud jste obchod, který nabízí produkty jak v kamenné prodejně tak na e-shopu, je potřeba brát v úvahu fakt, že klienti, kteří si prohlédnout produkty na eshopu, ale nenakoupí, ho mohou nakonec koupit v kamenné prodejně. Vyhodnocovat efektivitu nákladů do reklamy pouze na základě ROI počítané z obratu e-shopu tedy není vhodné.

V českém online marketingovém prostředí se pro výpočet návratnosti investic používá nejen ROI, ale narazíte také na ROAS či PNO. A jaký je rozdíl?

ROI pracuje s ziskem a náklady, zatímco v případě ROAS bereme v potaz pouze příjmy z marketingu a inzertní náklady. PNO je obrácenou metrikou ROAS, a tedy opět pracuje omezeně s marketingovými náklady i příjmy.

ROI je výbornou pomůckou ve chvíli, kdy je třeba plánovat marketingové strategie či opravdu podrobně a poctivě zhodnotit efektivitu marketingových aktivit. Při výpočtu je ale třeba mít na paměti, že výsledek je tak přesný, jak přesná jsou vstupní data.