Zpětné odkazy (back links)
Zpětným odkazem označujeme ve webovém prostředí odkaz mezi dvěma cílovými URL (webovými stránkami, obrázky, videi, soubory apod.). Odkazy rozdělujeme na interní a externí. Interní odkazy jsou zpětné odkazy mezi webovými stránkami v rámci jedné domény a externí odkazy jsou odkazy, které směřují z domény A na doménu B. Cílem zpětného odkazu je ulehčit uživatelům práci s textem a přesměrovat je na další obsah. Zpětné odkazy také patří k nejdůležitějším hodnotícím faktorům vyhledávačů a zásadně ovlivňují jejich výsledky. Vyhledávače považují odkazy za referenci, která odráží popularitu webu. Budování zpětných odkazů (neboli linkbuilding) patří k významným a dlouhodobým činnostem v rámci optimalizace pro vyhledávače.
Proč jsou zpětné odkazy pro SEO důležité?
Zpětné odkazy mají přímý i nepřímý vliv na obchodní výsledky webu. Zejména proto, že:
- zviditelňují odkazované stránky
- zvyšují jejich důvěryhodnost
- přivádějí na ně návštěvníky
- zlepšují pozice cílových stránek ve vyhledávačích
- zpřístupňují uživatelům užitečný doplňující obsah
- zlepšují indexaci webu ve vyhledávačích
- pomáhají budovat důvěru k webu
- mohou být důvodem k opakovaným návštěvám
- vytvářejí kontakty se správci cizích webů
Základní vlastnosti odkazů
U zpětných odkazů je důležité sledovat zejména:
- na jaké stránce se nachází (kontextovou relevanci odkazující a odkazované stránky)
- na jakou stránku směřuje
- co je v textu odkazu (nebo alternativním popisu obrázku)
- kde je na stránce umístěný
- jak dlouho je na stránce umístěný
- kontext odkazu
- návštěvnost odkazující stránky
- důvěryhodnost odkazující stránky
Co posuzují vyhledávače při vyhodnocování zpětných odkazů:
- kontextovou relevanci odkazující a odkazované stránky
- text v okolí odkazu
- text odkazu (anchor text)
- odkazovou popularitu odkazující stránky
- autoritu odkazujícího webu
- umístění zpětného odkazu na stránce, resp. ve zdrojovém kódu
- technickou přístupnost odkazu i odkazující stránky
- počet dalších odchozích odkazů na odkazující stránce
- kvalitu ostatních odchozích odkazů na odkazující stránce
- relevanci ostatních odchozích odkazů na odkazující stránce
- další obsah a metadata odkazující stránky
- stáří odkazu, odkazující a odkazované stránky/domény
- poměr odchozích odkazů k objemu ostatního obsahu na odkazující stránce
- typ odkazu (text nebo obrázek)
- počet stejných odkazů (site-wide vs. jednotlivý odkaz)
- reciprocitu (vzájemnou výměnu) odkazů
- typ obsahu odkazujícího dokumentu (HTML, PDF, DOC, …)
Jak by měl vypadat přirozený odkazový profil
Přirozený odkazový profil je základním a velmi důležitým předpokladem úspěchu vašeho webu ve vyhledávačích. Vyhledávače hodnotí kromě kvality jednotlivých odkazů i kvalitu odkazového profilu jako celku. Weby, které mají výrazně nepřirozený odkazový profil, mohou dostat penalizaci (Google Penguin update). Jak tedy vypadá přirozený odkazový profil? Většina zpětných odkazů by měla:
- vést z tematicky související stránky
- mít různý text odkazu (anchor text)
- vzniknout přirozeným způsobem a tempem
- vést z pestrého seznamu referenčních domén (magazíny, partneři, katalogy, fóra, blogy, zpravodajské servery, …)
- vést z různých míst (bloků) odkazujících stránek
- vést ze stránek různé kvality (stránek s různým hodnocením)
- směřovat jak na homepage, tak také na obsahové či produktové podstránky webu
- pocházet z různě starých webů a stránek
- být trvalá (neměla by mít omezenou dobu existence)
- vést ze stránek ve stejném jazyce jako odkazované stránky
- vést z neškodlivých či nezakázaných stránek
- obsahovat jak do-follow, tak i no-follow odkazy
- být přirozená s neoptimalizovanými texty
- obsahovat nízky poměr site-wide odkazů
- mít nebrandový text
- nevycházet z jednoduchých vzorců linkbuildingu
Nezávazná poptávka linkbuildingu
Máte zájem o linkbuilding pro svůj web? Neváhejte nás kontaktovat!
-
Průvodce migrací webu z pohledu SEO aneb Nezahrávejte si s organickou návštěvností
15.09.2021Budujete web již nějakou dobu a cítíte, že je potřeba…
-
Analýza odkazového profilu krok za krokem
03.02.2021Audit odkazového profilu představuje jednu ze základních činností každého SEO…
-
VašeČočky.cz/321Linsen.de: Jak na zvýšení návštěvnosti blogu o 3 474 %
05.08.2019Chcete vědět, jak se 321linsen.de podařilo dosáhnout zvýšení návštěvnosti blogu…
-
500 nejsilnějších CZ domén: Kdo vévodí českému internetu?
15.11.2018Už jste si někdy lámali hlavu nad tím, které domény…
-
Jak podpoříte váš e-shop před Vánoci?
04.10.2018Před Vánocemi nakupují lidé jako utržení z řetězu. Jak je…
-
Jak na SEO blogu: Checklist & videorozhovor s úspěšnými blogery
16.09.2018Rádi byste zvýšili návštěvnost svého blogu bez tisícových investic do…
-
The Inbounder Global Conference 2018 – Novinky z onlajnu #Speciál
14.05.2018Exkluzivní reportáž z konference The Inbounder 2018! Přinášíme 4 rozhovory…
-
Infografika: Podíl vyhledávačů Google a Seznam na českém internetu #2
28.11.2017Jak si vede po roce Seznam na poli vyhledávání? Rozhodli…
-
Infografika: Podíl vyhledávačů Google a Seznam na českém internetu #2
23.11.2017Jak si vede po roce Seznam na poli vyhledávání? Rozhodli…
-
Optimalizace hlasového vyhledávání pro začátečníky
16.10.2017Vyhledávání pomocí hlasu je dnes již pro mnoho z nás…
-
Často kladené otázky v SEO
18.04.2017Na co se ohledně SEO ptáte nejčastěji? Pokusili jsme se…
-
Jak se dělá linkbuilding v Německu
26.01.2017Máte pocit, že pověstná německá přesnost a rychlost platí i…
-
SEO v roce 2017. Jaké bude?
19.12.2016Stejně jako minulý rok jsme se pokusili i letos předpovědět…
-
SEO pro Seznam v roce 2017
21.11.2016Vyhledávač Seznam.cz poslední roky postupně ztrácí svůj tržní podíl ve…
-
Penguin 4.0 – měsíc poté
31.10.2016Je tomu více než měsíc, co Google po dlouhém vývoji…
-
10 nejzajímavějších přednášek na 3XE Digital Conference Dublin
19.10.2016Čechy už jsou nám malé, a tak jsme se rozhodli…
-
Report z E-shop Summitu 2016
03.04.2016Zúčastnili jsme se nadupané konference eShop Summit v Českých Budějovicích…
-
Nepodceňujte interní prolinkování webu
10.03.2016Interní prolinkování webu stále patří mezi opomíjené optimalizační aktivity. Jaké…
-
#SEOrestart report
17.06.2015Jen co dozněly poslední ohlasy z vydařené premiéry DATArestartu, mohli…